Hon lyssnar inte, säger emot, gör som hon vill...trotsig 6 åring. (bs långt men vi behöver råd!!)
Vår dotter som är 6 år är helt hopplös (i mina ögon just nu) på allt vad som gäller ta ansvar, lyssna och göra det som hon blir tillsagd. Jag förstår att hon är i någon fas i hennes liv där hon tycker att vi aldrig är rättvisa. Ex. hon och lillasyster (3år) leker jättefint tillsammans (ibland i flera timmar som idag) leken tar slut och dom ska göra något annat. Alla dockor är framplockade, dockkläder, vagnar, tillbehör är framme. Jag vill att dom plockar undan allt innan dom ska göra nästa sak. Den stora säger..."nääää jag gör det sen" eller "kan inte du städa mamma?" Nej säger jag, precis som i skolan/dagis plockar man undan det man lekt med. Jag kan hjälpa er men ni måste oxå göra det. Då börjar tjatet. Hon tycker jag är sträng som tvingar henne städa osv... så är bråket igång.
ex 2. det är fredag idag. Jag var o storhandla med båda tjejerna. Dom får köpa lite blandgodis för ca 10 kronor var. Dom fick även smaka några bitar och lovade att lägga påsen i kassen när vi åkte hem. Allt frid o fröjd. När vi kommer hem börjar tjatet om godis. Jag säger nej, och förklarar varför. (Middag osv innan vi äter mer godis). "Meennn, du är så taskig. Vi får aldrig godis!" Gnället blir så himla påfrestande. Under kvällen eskalerar det och minsta lilla som vi säger får vi tillbaka med att vi int eär snälla. Jag är sträng som tvingar henne att ta upp saker som ligger på golvet osv...hon vill inte borsta tänderna osv. Bara somna på soffan. Vi tillåter henne att somna p soffan ibland på helgen om hon varit snäll och sammarbetsvillig. Men om det är tjat och gnäll är det vanliga rutiner som gäller inga lyxstunder...Ibland ska man förtjäna att få det där lilla extra...
Hur ska man få sina barn att lyssna och sen få de att följa och göra det de blir tillsagda att göra utan att få ett nej tillbaka?