• bonnieloveskim

Vad gör du då ditt barn har sönderen tavla hos en vän?

Tänk dig att du är hemma hos en väninna på fika med ditt barn under året.

Din vän har massa saker framme, bla en stor talva i ram med glas ståendes på golvet.
    Ditt barn råkar välta denna och glaset, enbart glaset går sönder.

Du försöker ge en ny ram med glas men den passar inte.

Allt rinner ur sanden och inget mer nämns om detta.
    Efter ett par år kommer barnet hem efter att ha lekt där med en lapp där kompisen önskar ersättning vill ha både nytt glas med ram.

vad gör du?

glas kostar ca 60 kr och ny ram med glas flera hundra.
    Ramen var hel och det var enbart glaset som ditt barn hade sönder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-24 11:08
    VAD hade ni ersatt?

enbart nytt glas eller ram och glas?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-24 14:30
    tat lungt jag hittade på en händelse.
    det var därför jag skrev "tänk dig att.."

jag var intresserad av att se hur ni resonerar.

jag har nämlige följt denna tråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m50124691.html
    intensivt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du då ditt barn har sönderen tavla hos en vän?
  • h8him

För mig är det självklart att erbjuda att betala för glaset alt. ordna fram ett nytt glas till ramen. Skulle hon inte vilja ha ersättning så skulle jag inteheller förvänta mig ett krav om en ny ram efter några år... Jag skulle aldrig acceptera att den "drabbade" tycker att det är okej att jag skulle ersätta både ram och glas när ramen var hel efter olyckan. Vill hon byta stil på sina ramar ska det inte vara på min bekostnad.

• T M

Hade betalat för en ny ram med glas och bett om ursäkt för att jag glömt av att se till att ersätta det när det hände.
    Personligen skulle jag aldrig i livet bry mig om att själv få ersättning om ngt sådant hände mig, men man får acceptera att folk är olika, och jag tycker ändå att det är ett rimligt önskemål om man är lagd åt det extremt rättvisa hållet. Då hade det INTE varit ok av mig att glömma (nu skulle det aldrig hänt i verkligheten, jag är inte typen som glömmer sådant).

• caspersmamma 08

För flera år sen var jag inne i en presentbutik med mina barn och då råkade min son ta sönder ett stort glas fat som stod på golvet men butikägaren sa att vi behöver inte ersätta den pga att dom ansåg att det var deras eget fel som hade ställt fatet på golvet lutande mot lådor.

Jag hade ersatt glaset i ramen om den stod på en plats där mitt barn egentligen inte skulla vara

Alexander 95 Felicia 97 Casper 08
  • konkelbär

Jag hade ersatt både ram och glas. För hade inte mitt barn vält tavlan hade varken ny ram eller nytt glas behövts.

Jisses, att folk alltid förväntar sig att deras ungar ska kunna leva rövare hur som helst, utan konsekvenser.

• blå fisk

Jag skulle ha ersatt för både glas och ram omgående. Eftersom jag var där på besök med mitt barn så var det min tillsyn som var bristfällig, självklart är det mitt ansvar att ersätta det.

Jag tycker inte att det är riktigt jämförbart med "Glasögon tråden", eftersom barnet där var förskolans ansvar och föräldern själv inte brustit i tillsyn. För mig är det skillnad.

• mosterYster
    FreeForAll skrev 2010-01-24 12:08:06 följande:
    Jag skulle måttbeställt glas för att vara säker på att det passar till ramen. För övrigt har jag inga vänner som skulle komma på en sån sak ett år efteråt utan vi skulle fixat det på en gång.
    Exakt samma här.
  • Mamma 04 och 06

Jag skulle erbjudit pengar. Om hon sedan accepterat pengarna så hade jag vetat vart gränsen gick, betalat,  och aldrig velat gå dit igen. Oerhört snålt av henner att jräva pengar.

• h8him
    konkelbär skrev 2010-01-26 12:26:15 följande:
    Jag hade ersatt både ram och glas. För hade inte mitt barn vält tavlan hade varken ny ram eller nytt glas behövts. Jisses, att folk alltid förväntar sig att deras ungar ska kunna leva rövare hur som helst, utan konsekvenser.
    Varför ersätta en hel ram? Det var glaset som sprack.
  • norgesessan

Jag fattar häller inte...Då kan man ersätta motivet med....När man först är igång...Kanske ersätta golvet med om det blev en pytteliten repa av att den trillade...
    och ersätta vännninnan för chocket hon fick....

Går bara glaset i sönder erbjuder man sig att betala för glaset, eller ta med ramen och fixa det själv, om inte vänninnan säger nej...Flertalet vänninnor hade nog tagit skulden själv, eftersom dom var så dumma och satte en tavla på golvet...

Men självklart hade jag betalat, och lärt mig en läxa av det...(sätt aldrig ner barnet hos den vänninnan igen, samt varna alla andra om att barn brukar ta på saker...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • hönamor

Jag skulle ha ersatt det på en gång men fan inte efter flera år.. Skulle heller aldrg ha mage o be nån om pengar efter flera år om jag var den som fått nåt förstört! Gör folk så? (jag vet att just denna var fiktiv)

• Mandi74

Jag frågar om hon vill ha pengar för glaset då hon inte verkar ha ramen kvar så hon kan köpa ny komplett ram med glas själv.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Aros

Svarade "Jag ersätter hela ramen med glas då det är mitt ansvar" men det är inte helt sannt. Skulle direkt när det hände ha tagit med mig tavlan och ramen till en tavelmakare som hade fått skära till ett nytt glas som passar. Smidigt, snabbt och inte speciellt dyrt.

Stolt mamma till Agaton (2004) och Ludvig (2008)
  • Bedan

Jag hade betalat och skämts för att det inte blivit fixat för länge sen, sen hade jag nog påtalat att jag tyckte att hon kunde ha sagt det direkt till mig. Vem fan ger ett barn en lapp om en sån grej? Efteråt hade jag nog inte varit vän med den personen mer.

• Plutteli

Jag hade köpt en ny ram, det finns billiga och det är nog lättare att fixa en bara glaset. Jag hade ersatt det eftersom det var mitt ansvar att hålla koll på barnet eftersom jag trots allt var där själv. Till skilnad från tråden denna omröstning är inspirerad av. (Hade det varit en barnvakt som varit där med mitt barn och glaset på tavlan gått sönder hade jag inte betalat ett öre)

Svar på tråden Vad gör du då ditt barn har sönderen tavla hos en vän?