• Rose Bay Willow

Härskartekniker och Svärdöttrar (långt!!)

Det finns flera härskartekniker. Den första är att osynliggöra den andra att föröjliga. Underminering är en annan liksom förtal och ryktespridning.
    När alla dessa samverkar gör man bäst i att lägga sig ner och spela död eller slåss.
    Nu står jag inför ett massivt dilemma. Min äldste , 24 årige son  har dragits in i en människas nät, och där verkar alla dessa tekniker vara ett centralt tema. Precis som i vilken kult som helst gör personen dessutom allt för att skilja denna person från sin familj. Så jobbar Hassela, Jehovas Vittnen och så jobbar Al Qaida.
    Att framställa sig själv som totalt oumbärlig är kanske ingen härskarteknik, men kan användas på samma vis. Denna människa , sonens flickvän sen 6 år, har fått min son att tro att det är omöjligt att sova utan härskarinnan. Att göra egna roliga saker likaså. Däremot är Härskarinnans familj otroligt fantastisk. De kör med traditionella könsroller (mor jobbar heltid, sköter närstående åldringar SAMT sköter all marktjänst medan mannen och sonen i huset jagar och mekar med bilar!)
    Jag har tidigare kommit hyfsat bra överrens med sonens flickvän (de bor ihop sen 5 år) men i jul brakade helvetet löst.
    Hon fick för sig att hennes morfar var döende(ja, han har en hjärntumör, men han vårdas hemma!)och ville inte fira jul med oss för " Min mårrfar kanske inte lever i jul så jag vill inte fira nån pissejul med er!"
    Tack så mycket!
    Så sonen kom inte. När jag ringde honom på julaftons kväll var det ett himla skrålande och skrattande i bakgrunden. Oj, sa jag, har ni sån fest? Ja, vi sitter och spelar julklappsspelet med XX (flickvännen)morfar! Och han är glad för han dricker julagrogg!!!
    Så hon bara slingrade sig ur detta-precis som hon slingrat sig ur alla våra fester, högtider och konfa mm. Han har 3 yngre syskon och enda sättet att få dem att komma på dopet av den yngste var att göra sonen och henne till gudföräldrar!
    Nu ångrar jag mig bittert!
    Jag VET att det är hans val, men jag klarar inte av människan längre. Alltid när jag talar med honom i telefon står hon i bakgrunden och rapar, gapar eller skriker könsord! 
    Idag upptäckte jag att hon blockat mig på Facebook, där jag innan kunnat läsa om allt kul hon gör med sina kompisar, samtidigt som hon via sone hälsar hur dåligt hon mår!!
    Grrrrr!
    Så; HUR skall jag göra nu?! Jag talar med sonen som ofta ringer och pratar med mig i timmar när hon är ute.
    Vi har en fin relation i allt utom när det nu gäller henne-och gudarna skall veta att vi kämoade för att gilla henne från början. Hon är bonnig, grov och gravt överviktig genom att hon äter fel och som en häst!
    Jag vill INTE bli kritiserad eller få konstiga påhopp-jag är verkligen genuint ledsen och behöver råd och tröst! Skit får jag ändå!
    Så snälla, skona mig, jag vill BARA ha vettiga, trevliga svar!

En gåva från livet-våra 4 barn!!!
  • Svar på tråden Härskartekniker och Svärdöttrar (långt!!)
  • Grodan12

Det var det jag trodde (korkad, alltså), hoppas att han får nya vyer genom sina studier eller på ett jobb och inser att han är värd mycket mer!

• Rose Bay Willow
    Grodan12 skrev 2010-02-11 09:15:27 följande:
    Det var det jag trodde (korkad, alltså), hoppas att han får nya vyer genom sina studier eller på ett jobb och inser att han är värd mycket mer!
    Tack! Jo, det hoppas vi också-han är liksom helt blind för hennes brister!
    Och hon kan linda honom hur många varv som helst kring sitt lillfinger...
  • Lavish

Tror också att det absolut värsta som kan hända är att hon isolerar honom totalt så att han inte har något annat umgänge. Du vet det ju redan men försök inte kritisera henne. Du kan kanske gå ut hårdare med omvänd psykologi. T.ex berömma henne till honom för kvaliteer hon egentligen inte har.

• Rose Bay Willow

Tack Lavish! Tyvärr har jag delvis försökt med omvänd psykologi i 5 år redan... inte funkat! Han har fortfarande inte kommit och hälsat på-trots att båda hans småbröder varit jättesjuka senaste veckorna!
    När jag ringer ger hon honom utan ett ord luren!
    Jag är sååå trött på denna ouppfostrade svenniga människa!

• Lavish
    Rose Bay Willow skrev 2010-02-22 21:18:53 följande:
    Tack Lavish! Tyvärr har jag delvis försökt med omvänd psykologi i 5 år redan... inte funkat! Han har fortfarande inte kommit och hälsat på-trots att båda hans småbröder varit jättesjuka senaste veckorna!När jag ringer ger hon honom utan ett ord luren!Jag är sååå trött på denna ouppfostrade svenniga människa!
    Vad tror du han ser hos henne?
  • Rose Bay Willow

Jaaa du...det har vi funderat mycket över! Jag har faktiskt ingen aning...Kankse gillar han att bli dominerad (jag är en ganska dominant kvinna själv och myten påstår ju att män väljer kvinnor som liknar deras mödrar!) men ärligt talat så vet jag inte!
    Hon är 150 cm lång och väger 95 kilo, rödhårig, fräknig och har glasögon. Man brukar säga att det finns ngn för alla men min son är ansedd som snygg och dessutom gillar ALLA som träffar honom. Han har haft flera tjejer innan han mötte henne-alla supersnygga. jag hade inte brytt mig ett dugg om hennes utseende annars-bara hon varit snäll mot honom! I 3 år ansåg hon siig för fin för att ta skitjobb (städning, dagis, hemtjänst!)och då fick han istället jobba 70-timmars arbetsveckor så att hon skulle kunna köpa designer handväskor och skor!! Det slutade med att han var sjukskriven ett halvår för utbrändhet, och han äter fortfarande SSRI medicin!

Som mamma vill man INTE tänka tanken "hon måste vara fantastisk i sängen"! Men det kanb inte heller stämma för hon är det lataste människa jag nånsin mött! Hon tar bilen till kiosken som ligger 50 meter från deras hus och när jag tyckte hon skulle börja simma och träna med sonen (badhuset låg mittemot deras gamla lägenhet!) så skrattade hon bara och sa "Du e roli du, sväääärmor!" (Jag fixar inte hennes grova skånska heller!)

Har du någon teori vad han kan se hos henne?

• Lavish
    Rose Bay Willow skrev 2010-02-22 21:27:56 följande:
    Jaaa du...det har vi funderat mycket över! Jag har faktiskt ingen aning...Kankse gillar han att bli dominerad (jag är en ganska dominant kvinna själv och myten påstår ju att män väljer kvinnor som liknar deras mödrar!) men ärligt talat så vet jag inte!Hon är 150 cm lång och väger 95 kilo, rödhårig, fräknig och har glasögon. Man brukar säga att det finns ngn för alla men min son är ansedd som snygg och dessutom gillar ALLA som träffar honom. Han har haft flera tjejer innan han mötte henne-alla supersnygga. jag hade inte brytt mig ett dugg om hennes utseende annars-bara hon varit snäll mot honom! I 3 år ansåg hon siig för fin för att ta skitjobb (städning, dagis, hemtjänst!)och då fick han istället jobba 70-timmars arbetsveckor så att hon skulle kunna köpa designer handväskor och skor!! Det slutade med att han var sjukskriven ett halvår för utbrändhet, och han äter fortfarande SSRI medicin!Som mamma vill man INTE tänka tanken "hon måste vara fantastisk i sängen"! Men det kanb inte heller stämma för hon är det lataste människa jag nånsin mött! Hon tar bilen till kiosken som ligger 50 meter från deras hus och när jag tyckte hon skulle börja simma och träna med sonen (badhuset låg mittemot deras gamla lägenhet!) så skrattade hon bara och sa "Du e roli du, sväääärmor!" (Jag fixar inte hennes grova skånska heller!)Har du någon teori vad han kan se hos henne?
    Det kan ju vara så att han helt enkelt går igång på att hon är high maintainance. Att hon ställer en massa krav, att det är en utmaning att göra henne nöjd. Du kanske ser det som enbart en nackdel men det kanske inte han gör.

Han kanske gillar att hon är blåst, bonnig och svennig. Eller.. enkel, rättfram och okonstlad. Han kanske tycker det är jobbigt att ni är så intellektuella i er familj? Det kanske ger honom en kick att ta hand om henne och känna att han är smartare än henne.

Hon har säkert sina sätt att linda honom kring lillfingret när ni inte är där. Dessutom kan hon nog vara bra i sängen även om hon är lat annars. Hon kanske är där som i övriga livet, ställer krav, ser till att bli nöjd själv, totalt skamlös. Det kan ju vara positivt...
  • Rose Bay Willow

Jag skulle kunna tänka mig att du har kommit väldigt nära sanningen där! Han är ju dessutom utbränd-och då är det nog skönt att slippa allt med lite djup och substans...
    Umgänget med hennes familj är ju otvunget och väldigt basic. Alla pratar bara jakt, fiske och sport-tanterna pratar bakning och shopping!
    Han har dessutom skippat sina gamla vänner-alla håller på med musik och teater, vilket även han gjort större delen av sitt liv före henne.
    Nu umgås de mest med hennes kompisar...
    Jag ryser när jag tänker på vilket liv han valt! Men det är hans val-jag får väl fortsätta hoppas att han träffar en ny kvinna som gör honom helt galen av kärlek så han lämnar detta skrälle....

Tack för dina kloka tankar!!

• Wallmo
    Jag har inte läst hela tråden men har en idé som kanske kan hjälpa. Hur gamla är hans syskon? Det är alltid svårt att ta "kritik" från föräldrar så om du själv försöker förklara för din son hur du känner tror jag det kan få motsatt effekt. Men om han har ett syskon som kan prata med honom och förklara hur ledsen du blir över hans och framför allt hans flickväns beteende så kanske det tar bättre skruv. Eller det kanske finns någon annan i er närhet som både du och din son kan prata med. Syskon kan oftast gå hårdare fram och inte skräda orden än vad man som förälder får göra i vissa lägen.

Jag hamnade lite i samma sits när min stackars mamma tillslut mer eller mindre bröt ihop eftersom min brors flickvän var så otrevlig mot henne. Jag hade ganska bra kontakt med flickvännen i fråga och en gång när hon var dum nog att ringa till mig och klaga så sa jag henne ett par sanningens ord. Jag fick förklara min mammas syn på det hela det blev faktiskt bättre efter det.
  • Rose Bay Willow
    Wallmo skrev 2010-02-23 11:18:30 följande:
    Tack så mycket Wallmo!
    Hans syster är 21 men vill inte blanda sig i...hans mellanbrorsa 15 och yngste är bara 2 år...

Jo, det borde ta skruv-nu är det så att min egen mor och syskon också retar upp sig på henne-och om det kom från mormor skulle det nog bli både hårdare och värre...

Men mormor älskar sonen så mycket att hon aldrig skulle säga ett ont ord om hans flickvän. Men till oss säger hon massor om henne!

Vi får nog tyvärr bara inse att det är detta liv han valt och hoppas att han själv så småningom inser att han har en hemsk flickvän!
  • Darling1980

Ts, du och din fmailj kankse varit "välkomnande" mot hans flickvän och gjort det du anser varit det möjliga bästa  i bemötande och nu är du minsan less-

Av vad jag läser så hyser du ju en ren avky mot denna kvinna- utöver hennes beteende så kritiserar du hennes intellekt, utseende och hennes familj och bakgrund. Det är ju en smaksak!

Ville bara säga att man _känner_ när man inte är välkommen hos någon- det går inte att fejka. Och utifrån din uttalade avsky (kring hennes lathet, fetma och dialekt och tomma skalle) så skulle jag också hållit mig borta från min pojkväns familj!

Sen om DIN son VÄLJER att inte komma till era tillställningar bara för att han hellre umgås med sin flickvän- det ska ju inte lastas på flickvännen?

JAg har haft en pojkvän som inte kunde göra ett skit utan mig. Jag BAD honom att gå utan mig- men han ville inte. Men jag ville inte heller offra mig för att umgås i flera timmar med hans fruktansvärda familj, där jag kände mig väldigt ovälkommen trots leenden och fraser som "känn  dig som hemma!".

OCh jag lovar, om din kille är så nere i sin tjej som du påstår- så har han säkert någon gång pratat om det med henne, om ni kritiserat deras relation.

Du höjer din son till skyarna men bskriver hans kvinna som jag vet int vad. Jag tvivlar på att din son är allt vad du beskriver, eller att hon är det. Men är det så, så får ni kanske försöka böja gilla henne på riktigt, så hon känner sig välkommen på riktigt- och kanske däefter  hälsar på er mer- och får med er son på släptåg.

Det är er son som verkar lat, eller fruktansvärt osjälvständig.

Lycka till!
    Man behöver sin familj.

• Rose Bay Willow

Vi har stått ut med henne i 6 år och fått henne att känna sig välkommen och omtyckt! Tro mig!
    Men du har rätt-han är nog både bekväm och beroende av henne.....
    Vi har fortfarande bara setts i 32 timmar sen i julas-han var tvungen att skjutsa henne till ngn läkare i stan där vi bor-hon pallade inte åka buss....
    Ja, vi får hoppas på bätting!
    Tack för svaret!

Svar på tråden Härskartekniker och Svärdöttrar (långt!!)