• Fiviva

Vad händer om jag tex bryter benen?

Jag har funderat på en sak..
    vad händer om jag tex skulle bli påkörd efter att ha lämnat barnen på dagis, och i bästa fall bryter benen.

Om man inte har något kontaktnät som ensamförälder vem tar då barnen till tex dagis?
    Jag tror inte jag skulle fixa två små barn under 3år i rullstol hela dagarna.

bara en tanke som slog mig nu när det är så äckligt halt ute.

• Svar på tråden Vad händer om jag tex bryter benen?
  • Lia85

Jag har jättesvårt att tro att barnen blir placerade pga en sån orsak. Man vill i all möjligaste mån undvika placeringar då det är oerhört traumatiskt för barnen. Och att då utsätta dem för det när föräldern inte är olämplig, utan fullt kapabel förutom just vissa fysiska förutsättningar låter osannolikt. Skulle som sagt var tro att de flesta kommunerna kopplar in hemtjänsten under den begränsade perioden och föräldern saknar nätverk som kan hjälpa.

• Fiviva
    Lia85 skrev 2010-01-25 10:25:37 följande:
    Jag har jättesvårt att tro att barnen blir placerade pga en sån orsak. Man vill i all möjligaste mån undvika placeringar då det är oerhört traumatiskt för barnen. Och att då utsätta dem för det när föräldern inte är olämplig, utan fullt kapabel förutom just vissa fysiska förutsättningar låter osannolikt. Skulle som sagt var tro att de flesta kommunerna kopplar in hemtjänsten under den begränsade perioden och föräldern saknar nätverk som kan hjälpa.
    Det låter bra..
    Nu hoppas jag ju att jag aldrig behöver befinna mig i denna situation.
    Men det låter bra att höra att det finns hjälp att få då.
  • Klant och Fjant
    Fiviva skrev 2010-01-25 10:15:17 följande:
    Det var till dig detta skulle :0) Ja jag är ju inte orolig för soc på så vis. men tanken familjehem som avlastning är skräck för mig pga alla hemska historier man hört. Då skulle jag föredra att någon kom hem och hjälpte mig i mitt hushåll, än att ha barnen hos främmande människor utan uppsikt.
    Men stödfamilj menade jag som avlastning t.ex. på helgen, inte att dom är där hela tiden.

Och det är ju inget farligt med det, familjerna är ju noga utredda och man får träffa dem innan.

Jag är själv med min son och har en stödfamilj till honom 1 helg i månaden och det är absolut inga problem. En jättego familj!
  • Fiviva
    Nightrunner skrev 2010-01-25 10:33:19 följande:
    Varför då? Det är väl inget farligt med det? I och för sig är det ju inte gratis.
    Dom är ju 3år och 1½år Skulle jag ringa taxi och försvänta mig att han/hon såg till att ungarna kom in på dagis. ?
    Ensak hade det varit om de hade varit 5-7år...
  • Fiviva
    Klant och Fjant skrev 2010-01-25 10:38:03 följande:
    Men stödfamilj menade jag som avlastning t.ex. på helgen, inte att dom är där hela tiden. Och det är ju inget farligt med det, familjerna är ju noga utredda och man får träffa dem innan. Jag är själv med min son och har en stödfamilj till honom 1 helg i månaden och det är absolut inga problem. En jättego familj!
    jag är jätte glad att du fått en fin stödfamilj, Men jag har så många vänner som slussats runt i sin barn dom (nu har DET inte precis med min situation att göra med) och det finns så många historier om familje hem som INTE varit så utredda som man kan tro att dom ska vara.
  • Tryfflan

Det är klart att man undrar hur livet skulle te sig om man råkade ut för något.
    Antar att du är ensam med ansvaret - precis som jag?

Något som varit uppe här tidigare är också frågan; vad händer om jag avlider?

• Fiviva
    Nightrunner skrev 2010-01-26 12:53:47 följande:
    Du dör? En lite större fråga än vad trådskaparen var ute efter va? En del som varit nära döden talar om en tunnel och ett skarpt ljus. Själv tror jag det är skitsnack...
    Hihi tror hon mer talar om vad som händer med barnen om hon skulle dö.
    Inte vad som händer efter döden *ler*
  • Tryfflan
    Nightrunner skrev 2010-01-26 12:53:47 följande:
    Du dör? En lite större fråga än vad trådskaparen var ute efter va? En del som varit nära döden talar om en tunnel och ett skarpt ljus.Själv tror jag det är skitsnack...
    Du är på ett forum för ensam förälder.
    Vi pratar om vad som händer med barnen om man råkar ut för en allvarlig olycka.

Sarkastiska kommentarer undanbedes, detta är inget man skojar om.
  • Klant och Fjant
    Tryfflan skrev 2010-01-26 11:18:48 följande:
    Det är klart att man undrar hur livet skulle te sig om man råkade ut för något. Antar att du är ensam med ansvaret - precis som jag? Något som varit uppe här tidigare är också frågan; vad händer om jag avlider?
    Då får mor/farföräldrar ansöka om de vill ha barnet/barnen. Och de utreds om det är lämpliga för det. Om de inte vill eller inte får p.g.a. ålder så blir barnen placerade i ett familjehem. Men det är nog mer om pappan inte finns i livet. Om pappan finns är han också en del av utredningen. Och även ens syskon om de vill.

Men det kan säkert gå till på andra sätt också. Är pappan också vårdnashavare blir det nog mer automatiskt över till honom.
  • TanjaS

Jag har frågat mig samma sak. Jag lever ihop med min sons pappa. Men vet ej för hur länge pg av arbetssituation. Eftersom vårt samboskap är osäkert så har tanken inte varit helt okänd för mig.
    Jag har fått på senare år svåra fotproblem vänster sida. Bland annat så gjorde jag en steloperation i en fotled då sonen var 10 månader gammal. Jag satt hela ht 2008 i rullstol. Hur hade de gått om jag vore själv eller om min sambo inte kunnat ta ledigt från arbetet. Jag har inga anhöriga i länet och jag kan inte förlita mig på min karls anhöriga.

Jag kollade omkring. I denna kommun så kopplar man in socialen. De är inte så farligt som det låter. Det blir en punktinsats på grund av familjekris.Det bästa är om barnet kan bo hemma hos dig för er bådas skull. Då kan man sätta in människor som ev kan bo hemma hos er för hjälp. Alternativt att barnet bor i en stödfamilj och ni träffas så mycket som möjligt.

I denna kommun så hjälper inte hemtjänsten till med såna här ärenden. Men i andra kommuner gör man det.
    Min mamma bröt benet då jag och mina syskon var små. Då var hemtjänsten hos oss. Men så är de inte i denna kommun idag.

Kolla gärna upp för de är en väldigt bra fråga.

• Dripknot

Detta är en bra fråga, TS. Jag är också ensam med min dotter. Förvisso har jag ett hyfsat bra kontaktnät men vem tar hand om min dotter om jag råkar ut för någon olycka? :(

Folk som aldrig förlorat sin äkta hälft eller haft med döden att göra förstår inte oss helt enkelt. Hur vet man det? Jo.. de skämtar fortfarande om döden. Jag och de som upplevt vad ond bråd död kan orsaka i en familj skämtar aldrig om döden.

Det krävs inget för att bli pappa men det krävs en riktig karl för att vara en far.
Svar på tråden Vad händer om jag tex bryter benen?