Zwilling är det som gäller här. Men även en hel hög billiga knivar av olika slag.
Keramiska knivar har jag också testat, men det är inget för mig, alldeles för ömtåliga
Gillar knivar med lite mjukare stål, som är lätta att hålla vassa. Alla knivar handdiskas, och putsas med skärpstål efter några gångers användning.
När det behövs (varje vecka för favoritknivarna, mer sällan för de andra) gör jag en grovslipning med en knivslip med slipstenar, och putsar eggen med skärpstål efteråt.
Har kommit fram till att skötsel är det enda som hjälper för att få vassa knivar, och då vill jag ha lättslipade knivar.
Styckar allt kött för eget behov, och hjälper även till med styckning när andra slaktar, så knivarna ska hålla för många timmars tuff användning.
Storleken är också viktig. Den ska vara lagom för att passa till arbetsuppgiften och den som håller i kniven. För stora knivar gör det svårt att komma åt, och man blir fortare trött. För små knivar gör snitten ojämna och är mer arbetskrävande. Mina favoriter för kött och grönsaker har ca 15 cm blad. Ner till 10 för urbening och skalning, upp till 20 för att skiva och filea.
Och till sist ska bladet vara lagom tjockt. För tjockt blad gör det tyngre att skära, och kniven blir tung att hålla. För tunt blad gör att kniven lätt böjer sig.
Fick Mannerströms knivar i julklapp för något år sedan, men de finns inte längre kvar i lådan. Alldeles för tjocka blad, och de flesta var för stora för mina små händer.
Så, nu är det bara att gå in på närmsta storköp och fynda - bra knivar behöver inte vara dyra!