• Billy och Jag

Tips på BRA kockkniv?!

Tänkte investera i en riktigt bra kniv! Jag har en Fiskars nu och en som jag fått i present, dom duger bra, men är inte precis så vass som jag vill :)

Hur sköter jag bäst en kniv för att behålla skärpan??

Har kikat lite på nätet, men det finns hur mycket som helst och jag vet inte vilken jag ska välja!!

• Svar på tråden Tips på BRA kockkniv?!
  • Fotavtryck
    Tess76 skrev 2010-01-25 19:31:50 följande:
    Klart man kan slipa en global! Men inte hur som helst. Det gäller alla knivar. Därför är det alltid bra att lämna in dom någon gång per år så man får det "riktigt" gjort.
    Med slipa menar jag att man inte ska använda ett bryne!
    efter som stålet böjs i globalen så ska det böjas tillbaka för absolut bästa resultat. det är vad dom gör när man lämnar in globalen till en profisionell slipare.
  • Rodion

Någon som har erfarenhet av keramiska knivar och vill dela med sig? 

På pappret verkar konceptet lovande men det vore intressant att höra om de lever upp i praktiken.
  • Tess76
    Fotavtryck skrev 2010-01-25 22:32:49 följande:
    Med slipa menar jag att man inte ska använda ett bryne! efter som stålet böjs i globalen så ska det böjas tillbaka för absolut bästa resultat. det är vad dom gör när man lämnar in globalen till en profisionell slipare.
    Ok, men Minosharpen är ok, det vet jag.
    //Kalla fötter, varmt hjärta.
  • Fotavtryck
    Rodion skrev 2010-01-25 23:24:00 följande:
    Någon som har erfarenhet av keramiska knivar och vill dela med sig?  På pappret verkar konceptet lovande men det vore intressant att höra om de lever upp i praktiken.
    Dom är klockrena.
    Sköna att hålla i underbara att skära grönskaer med. rätt vikt o allt för mig.

MEN, Dom är DYRA för att var så ömtåliga. Går sönder direkt dom slår i i nått.
    Ex man gör sallad o tar up ec gurkan med kniven o ska släpa ner det i salladsskålen, så råkar man slå i skålen med eggen o vips har du en flisa i bästa fall. Annars har du 100 flisor.
  • Rodion
    Fotavtryck skrev 2010-01-26 07:24:03 följande:
    Dom är klockrena. Sköna att hålla i underbara att skära grönskaer med. rätt vikt o allt för mig. MEN, Dom är DYRA för att var så ömtåliga. Går sönder direkt dom slår i i nått. Ex man gör sallad o tar up ec gurkan med kniven o ska släpa ner det i salladsskålen, så råkar man slå i skålen med eggen o vips har du en flisa i bästa fall. Annars har du 100 flisor.
    Tack! Ja det är ju definitivt en nackdel om de är så sköra. Flisor i salladen låter inte som någon hit {#lang_emotions_wink}
  • Night Angel

Har en viktorinox som jag tycker är lite för stor för mig så jag  skaffade mig en Anders petter  perfekt för mig både på längd o lätthet..Har en  knivslipare från anders petter till den,,

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • jantingstrom

Global knivarna har en lite speciell slipvinkel och stålet är hårdare än vad det är i många andra knivar. Knivarna är därför lite mer svårslipade. i länken nedan så är den en slipsom är anpassade för Globalknivarna och den är lätt att använda. Finns på de flesta ställena som säljer global. www.bagarenochkocken.se/shop/&cat_id=95

• honeydew

Min sambo är kock och han tycker såklart det är viktigt med bra knivar även hemma. Vi använder Global (som är mina favoriter) men har även från ett märke som heter Satake som är japanska, antar jag, och mycket lättare med träskaft. Men det är ju en smaksak, själv tycker jag om stora rejäla knivar ;)
    Vi lämnar in dem för slipning några ggr om året. Sköter man dem rätt så behöver de inte slipas så ofta.

• MBert

Vi har Global som vi är nöjda med men även en riktigt bra brödkniv i OBH Nordica.
    För att behålla skärpan bör man handdiska dem direkt efter användandet.

När det gäller slipning ska man veta vad man ger sig in på om man ska slipa dem själv (så helst ska man lämna bort dem till någon som kan).
    Vi kan och har ett helt slipset med massor av grovlekar på slipstenarna och ett ställ man sätter dem i för att få exakt rätt vinkel etc. Vinkel är helt avgörande och beror på vilken sorts kniv det är. Man bör inte använda en universal slipsten/maskin eftersom den inte är anpassad till just den kniven utan till ett mellanting av allt. Visst funkar det men då får man inte rätt skärpa. (Ungefär som att använda 2-in-one shampo-balsam, varken bra shampo eller balsam, men fyller sitt syfte).

• Carisma

Jag själv har Globalknivar som så många andra. Tycker att de är jättebra.
    Funderade faktiskt senast idag på hur det funkar när man lämnar in dem för slipning. Vart kan man göra det och vad kan det kosta? Någon som vet?

• amia01

Zwilling är det som gäller här. Men även en hel hög billiga knivar av olika slag.
    Keramiska knivar har jag också testat, men det är inget för mig, alldeles för ömtåliga
    Gillar knivar med lite mjukare stål, som är lätta att hålla vassa. Alla knivar handdiskas, och putsas med skärpstål efter några gångers användning.
    När det behövs (varje vecka för favoritknivarna, mer sällan för de andra) gör jag en grovslipning med en knivslip med slipstenar, och putsar eggen med skärpstål efteråt.
    Har kommit fram till att skötsel är det enda som hjälper för att få vassa knivar, och då vill jag ha lättslipade knivar.
    Styckar allt kött för eget behov, och hjälper även till med styckning när andra slaktar, så knivarna ska hålla för många timmars tuff användning.
    Storleken är också viktig. Den ska vara lagom för att passa till arbetsuppgiften och den som håller i kniven. För stora knivar gör det svårt att komma åt, och man blir fortare trött. För små knivar gör snitten ojämna och är mer arbetskrävande. Mina favoriter för kött och grönsaker har ca 15 cm blad. Ner till 10 för urbening och skalning, upp till 20 för att skiva och filea.
    Och till sist ska bladet vara lagom tjockt. För tjockt blad gör det tyngre att skära, och kniven blir tung att hålla. För tunt blad gör att kniven lätt böjer sig.
    Fick Mannerströms knivar i julklapp för något år sedan, men de finns inte längre kvar i lådan. Alldeles för tjocka blad, och de flesta var för stora för mina små händer.
    Så, nu är det bara att gå in på närmsta storköp och fynda - bra knivar behöver inte vara dyra!

Svar på tråden Tips på BRA kockkniv?!