• jmynt

Embryo-donation?

Vad tycker ni ska man tillåta embryo-donationer i sverige?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 20:05
    vill pga missförstånd klargöra att det handlar om embryon alltså redan befruktade ägg, inte äggdonation som får befruktas med hjälp av sperma donator. Alltså tex. ett embryo som blivit över vid ivf

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Embryo-donation?
  • Babe

Personligen tycker jag att det är viss skillnad på att donera ägg/embryon! Det är långt ifrån alla bra ägg som utvecklas till embryon. Ett embryo är ju redan förstadiet till en bebis... men jag röstar JA, eftersom jag själv skulle ev. kunna tänka mig att göra det... har kvar för ev FET... men det är klart att den bebisen/barnet skulle få exakt våra gener och se ut som våra barn... det är som en väldigt tidig adoption, men ändå inte eftersom mamman ju går igenom en graviditet. Intressant.

Men: embryo och ägg är inte samma sak :)
    ~ amor vincit omnia ~
  • saknaden

hade med glädje gjort det om vi haft några kvar i frysen. Vet hur vi kämpa själv för vårat barn. och vilken lycka att få bära barnet själv i stället för att adoptera ett "färdigt " barn.

• isisisis

Eftersom jag är insatt i ämnet röstar jag givetvis JA.

För att förtydliga flör de som inte vet,och kanske be TS tillgga i TS:en, kan jag säga att embryot inte är mer än ett par dagar än en donerad äggcell.
    Dvs odlade befruktade ägg stora som en blastocyst.Dvsodlade i ca 5 dagar.

Det är alltså inga småfoster man sätter in!

• Achillea

Alltså jag vet faktiskt inte, är ju för äggdonation och spermadonation... men detta är ju redan ett litet liv... gaaah tar nog Ja faktiskt

Kolla min Fl blogg för mer info om Plusverktygen
  • isisisis
    Achillea skrev 2010-01-26 16:47:26 följande:
    Alltså jag vet faktiskt inte, är ju för äggdonation och spermadonation... men detta är ju redan ett litet liv... gaaah tar nog Ja faktiskt
    Ja,lika mycket liv som andra befruktade ägg som sätts in.Inget hjärta som slår direkt
  • Skehamn2010

hoppsan du hann före :P

• jmynt
    WhiteAngels skrev 2010-01-26 14:30:20 följande:
    NEJ ,utan tvekan.
    får man fråga varför inte?
  • jmynt

vill bara tacka er som har hållit med mig om att embryodonation och äggdonation inte är samma sak. har man ingen kunskap i ämnet men vill vara med och disskutera får man väl ta reda på lite.

Svar på tråden Embryo-donation?