Mögelost skrev 2010-01-27 17:00:12 följande:
Nja, att hyra en annans livmoder är oetiskt och jävligt osmakligt.Det finns adoption om man inte kan få egna barn.Det som skedde i dokumentären var ju fruktansvärt. Vem som helst med pengar kunde gå dit och betala för att få sitt barn levererat 9 månad senare. Okontrollerad människohandel är det.
Adoption är inte ett alternativ för alla. Det finns exempelvis inga adoptionsländer som godkänner samkönade par. Däremot läste jag om ett svenskt bögpar som fått barn med hjälp av en norsk surrogatmamma. Hon hade gjort det mest för glädjen att få hjälpa någon annan att bli förälder. Som jag förstod det hade de i stort sett bara betalat för rena kostnader hon haft i samband med graviditeten.
Andra som kan ha svårt att adoptera är exempelvis människor som har eller har haft en sjukdom som är mycket allvarlig i de fattiga länder som de flesta adopterade barnen kommer ifrån, men som inte bedöms som lika allvarlig här. Exempel på sådana sjukdomar kan vara epilepsi och diabetes. Det finns kanske något land som accepterar de sjukdomarna hos adoptivföräldrar, men många gör det inte. Även den som är friskförklarard efter cancer har väldigt svårt att få adoptera.
Jag tror inte att det vimlar av godhjärtade kvinnor som vill vara surrogatmammor utan ersättning, men de finns och idag får de inte hjälpa till enligt svensk lag. Inte ens för att hjälpa sin egen syster eller bästa väninna. Det finns säkert också svenska kvinnor som skulle ställa upp mot ersättning och då finns ju inte samma betänkligheter som när västerlänningar använder sig av indiska surrogatmödrar. Svenska kvinnor behöver inte välja mellan svält och surrogatmödraskap.