• Burberry

Borde det vara tillåtet med surrogatmamma?

Idag visades Bebisfabriken på tv. Programmet handlade om surrogatmammor i Indien, och en klinik som hjälpte utlänningar få barn. Borde detta med surrogatmammor också vara tillåtet i övriga länder? Varför eller varför inte?

Vissa människor behöver man inte göra parodi på - det räcker att citera dem
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Borde det vara tillåtet med surrogatmamma?
  • Bonanza
    Bling1975 skrev 2010-01-27 17:46:11 följande:
    Nu har även jag sett dokumetären. Vissa delar var rätt hemska, men samtidigt kändes det som om produktionen verkligen var ute efter att visa upp det som en "bebisfabrik". Kultur- och språkskillnader gör sedan sitt till. De blivande föräldrar jag har varit i kontakt med i olika länder när jag själv undersökte olika vägar till ett barn har alla varit fruktansvärt tacksamma mot surrogatmamman. De har skickat presenter till hela familjen, skrivit brev/mejl/chattat mm under graviditeten. De har träffat surrogatmamman med en tolk för att kunna knyta ett band och har ofta fortsatt kontakt om surrogatmamman vill efter födseln (tex skickar foton mm). Men det skiljer sig säker mellan olika kliniker. Men om vi en dag skulle välja surrogat som väg så skulle det nog bli i USA. Jag skulle vara rädd för att surrogatmamman for illa och att den bild kliniken gav mig inte skulle vara sann utan bara en polerad fasad för att jag skulle känna mig bättre.
    I USA betalar man en rätt stor summa pengar till mamman, eller hur är det? Regleras det av något eller är det upp till varje par/mamma?
  • Bling1975
    Bonanza skrev 2010-01-27 17:48:28 följande:
    I USA betalar man en rätt stor summa pengar till mamman, eller hur är det? Regleras det av något eller är det upp till varje par/mamma?
    Det regleras med kliniken som håller i allt. De förhandlar fram priserna som jag har förstått det och det kan nog skilja sig mellan de olika klinikerna. En stor del går till mamman, men huvudanledningen till att det är så mycket dyrare är att alla vårdkostnader är högre. Bara ett IVF-försök i USA kostar ca 60-70.000:- så då kan man tänka sig vad en förlossning kostar. Sedan tillkommer ersättning för ökade omkostnader för mamman, resor, sjukfrånvaro mm.

Beräknade kostnaden på en klinik i USA är ca $85.000, av det går $25.000 till surrogatmamman. Det är dock baserat på att man lyckas på första försöket och inga komplikationer uppstår.

Men vi hoppas att vår nya missfallsexpert i London ska fixa så jag kan behålla barnen i min mage istället.
    Stitch längtar efter Lilo
  • Bonanza
    Bling1975 skrev 2010-01-27 18:08:30 följande:
    Det regleras med kliniken som håller i allt. De förhandlar fram priserna som jag har förstått det och det kan nog skilja sig mellan de olika klinikerna. En stor del går till mamman, men huvudanledningen till att det är så mycket dyrare är att alla vårdkostnader är högre. Bara ett IVF-försök i USA kostar ca 60-70.000:- så då kan man tänka sig vad en förlossning kostar. Sedan tillkommer ersättning för ökade omkostnader för mamman, resor, sjukfrånvaro mm. Beräknade kostnaden på en klinik i USA är ca $85.000, av det går $25.000 till surrogatmamman. Det är dock baserat på att man lyckas på första försöket och inga komplikationer uppstår. Men vi hoppas att vår nya missfallsexpert i London ska fixa så jag kan behålla barnen i min mage istället.
    Det hoppas jag verkligen! Lycka till!
  • Manchester
    Mögelost skrev 2010-01-27 17:00:12 följande:
    Nja, att hyra en annans livmoder är oetiskt och jävligt osmakligt.Det finns adoption om man inte kan få egna barn.Det som skedde i dokumentären var ju fruktansvärt. Vem som helst med pengar kunde gå dit och betala för att få sitt barn levererat 9 månad senare. Okontrollerad människohandel är det.
    Adoption är inte ett alternativ för alla. Det finns exempelvis inga adoptionsländer som godkänner samkönade par. Däremot läste jag om ett svenskt bögpar som fått barn med hjälp av en norsk surrogatmamma. Hon hade gjort det mest för glädjen att få hjälpa någon annan att bli förälder. Som jag förstod det hade de i stort sett bara betalat för rena kostnader hon haft i samband med graviditeten.

Andra som kan ha svårt att adoptera är exempelvis människor som har eller har haft en sjukdom som är mycket allvarlig i de fattiga länder som de flesta adopterade barnen kommer ifrån, men som inte bedöms som lika allvarlig här. Exempel på sådana sjukdomar kan vara epilepsi och diabetes. Det finns kanske något land som accepterar de sjukdomarna hos adoptivföräldrar, men många gör det inte. Även den som är friskförklarard efter cancer har väldigt svårt att få adoptera.

Jag tror inte att det vimlar av godhjärtade kvinnor som vill vara surrogatmammor utan ersättning, men de finns och idag får de inte hjälpa till enligt svensk lag. Inte ens för att hjälpa sin egen syster eller bästa väninna. Det finns säkert också svenska kvinnor som skulle ställa upp mot ersättning och då finns ju inte samma betänkligheter som när västerlänningar använder sig av indiska surrogatmödrar. Svenska kvinnor behöver inte välja mellan svält och surrogatmödraskap.
  • nollåtta
    Nja, att hyra en annans livmoder är oetiskt och jävligt osmakligt. Det finns adoption om man inte kan få egna barn. Det som skedde i dokumentären var ju fruktansvärt. Vem som helst med pengar kunde gå dit och betala för att få sitt barn levererat 9 månad senare. Okontrollerad människohandel är det.
    Håller helt med dig, total vidrig människosyn att fattiga kvinnor i u-länder ska ställa upp som någon form av barnmaskiner åt rika västerlänningar. Osmakligt och riktigt vidrig form av kapitalism.
  • nollåtta

Jag ser för övrigt ingen större skillnad på den typen av surrogatmammor i programmet och annan människohandel. Man köper andra människors kroppar, tycker det är fullkomligt absurt.

• LillaLinan
    Nja, att hyra en annans livmoder är oetiskt och jävligt osmakligt.Det finns adoption om man inte kan få egna barn.Det som skedde i dokumentären var ju fruktansvärt. Vem som helst med pengar kunde gå dit och betala för att få sitt barn levererat 9 månad senare. Okontrollerad människohandel är det.
    Håller med...kunde inte sagt det bättre själv! Därför röstade jag NEJ!
    absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 **~**
  • Bonanza
    nollåtta skrev 2010-01-27 18:24:34 följande:
    Håller helt med dig, total vidrig människosyn att fattiga kvinnor i u-länder ska ställa upp som någon form av barnmaskiner åt rika västerlänningar. Osmakligt och riktigt vidrig form av kapitalism.
    Men om rika västerlänningar gör det för rika västerlänningar då?
  • Manchester
    nollåtta skrev 2010-01-27 18:28:42 följande:
    Jag ser för övrigt ingen större skillnad på den typen av surrogatmammor i programmet och annan människohandel. Man köper andra människors kroppar, tycker det är fullkomligt absurt.
    Säger du nej även till surrogatmödraskap som inte innefattar betalning? Är det lika fel när någon är villig att låna ut sin livmoder till en barnlös syster eller väninna? Det är ju inte heller tillåtet idag.
  • nollåtta
    Bonanza skrev 2010-01-27 18:29:45 följande:
    Men om rika västerlänningar gör det för rika västerlänningar då?
    Nej, där har jag inga direkta betänkligheter.
    Manchester skrev 2010-01-27 18:40:48 följande:
    Säger du nej även till surrogatmödraskap som inte innefattar betalning? Är det lika fel när någon är villig att låna ut sin livmoder till en barnlös syster eller väninna? Det är ju inte heller tillåtet idag.
    Nej det tycker jag inte är fel. Jag vänder mig mot det jag anser är ett utnyttjande av en annan människas situation och livsvillkor på ett mycket osmakligt sätt. Jag hade nog ställt upp om det gällt en potentiell syster, för att jag älskar henne.
  • Burberry
    Varför skulle det vara oetiskt att hyra en annans livmoder? Summan på 4000 Euro som det var tal om i summan kanske är lite för oss, men för dem i Indien motsvarade det 15 årslöner om jag minns rätt. Jag skulle då utan tvekan kunna tänka mig att hyra ut min livmoder för 15 årslöner här, egentligen en ganska enkel inkomst när man gillar att vara gravid, samt att man dessutom bär på vetskapen om att man hjälper någon annan samtidigt. I mina ögon är det inte människohandel, det är ju inte något man blir tvingad till, utan ett val man gör för att tjäna pengar/hjälpa medmänniska.

Dessutom uppfattade jag det inte som att just dendär kliniken i Indien tog emot vem som helst, de valde noggrannt mellan paren som ansökte om vård där. Varje dag nekades ca 5 par vård där.
    Vissa människor behöver man inte göra parodi på - det räcker att citera dem
Svar på tråden Borde det vara tillåtet med surrogatmamma?