• Bibimbap

Den Indiska bebisfabriken

Egentligen inte adoptionsrelaterat men lätt att känna sig berörd som mamma till barn som har växt i en annan mage...

Var det någon mer som såg denna dokumentären igår?
    www.tv4.se/1.1470000

Jag kände i alla fall att jag blev illa berörd av hur man såg på dessa kvinnor som "hyrde ut sin livmoder" och fick 4000 Euro för besväret. (Indien är populärt pga av att surrogatmammor är laglig business och för att det är så mycket billigare än i väst...)

Många frågor kring etik och gränser kommer upp. Var går gränsen för att utnyttja människors situation och skillander mellan fattig och rik?

• Svar på tråden Den Indiska bebisfabriken
  • S1975

Jag har sett programmet.
    Jag delar inte samma känsla av upprördhet som er andra.
    Visst jag håller med om att villkoren för surrogatmammorna kunde varit bättre.
    Men jag förstår även de barnlösa parens längtan efter ett biologiskt barn.
    Problemet är fattigdomen i Indien och bristen på andra alternativ för de barnlösa paren.
    I den bästa av världar hade kvinnor i Indien varit rika.
    Och alla kvinnor i väst kunnat få biologiska barn.
    Nu ser inte världen så ut!
    Av 2 kvinnors "olycka" skappas 1 barn.
    Alla "vinner" på sitt sätt på detta.
    Men men det är min åsikt...

• Idoli

Jag är inte heller, som några andra här, emot användandet av surogatmoder. Snarare tvärtom, jag tycker absolut att det borde leagaliseras här i Sverige (under ordnade förhållanden, dvs, om en någon vill bära sin systers barn osv.). Men reportaget om "Bebisfabriken" var skrämmande. Dock så tycker jag att reportrarna vinklade det lite väl mycket, a la aftonbladet ungefär. Synd. Det behövdes inte och gjorde att trovärdigheten försvann lite tycker jag.

• morgonsolan
    S1975 skrev 2010-01-29 12:48:42 följande:
    Jag har sett programmet.Jag delar inte samma känsla av upprördhet som er andra.Visst jag håller med om att villkoren för surrogatmammorna kunde varit bättre.Men jag förstår även de barnlösa parens längtan efter ett biologiskt barn.Problemet är fattigdomen i Indien och bristen på andra alternativ för de barnlösa paren.I den bästa av världar hade kvinnor i Indien varit rika.Och alla kvinnor i väst kunnat få biologiska barn.Nu ser inte världen så ut!Av 2 kvinnors "olycka" skappas 1 barn. Alla "vinner" på sitt sätt på detta.Men men det är min åsikt...
    Ja i de bästa av alla världar hade Indiska kvinnor haft pengar, men du är på lite hal is när du säger att det bästa för alla kvinnor i väst vore att få biologiska barn... du skriver ju i adoptionsforumet nu? De som har adopterat sina barn vill inte ha några andra barn än deras egna.

Nej, alla "vinner" inte på det. Vem vet vilka traumatiska minnen de här Indiska kvinnorna får? En del förlorar säkert också livet under sin graviditet.

Jag kan förstå barnlösas längtan efter barn, men jag har svårt att se att längtan efter ett biologiskt barn skulle berättiga att man köper en annan människas kropp i 9 månader.. mot nästan inga pengar alls. Längtan efter barn kan lösas genom t, ex adoption.
  • Idoli
    morgonsolan skrev 2010-01-29 14:37:38 följande:
    Ja i de bästa av alla världar hade Indiska kvinnor haft pengar, men du är på lite hal is när du säger att det bästa för alla kvinnor i väst vore att få biologiska barn... du skriver ju i adoptionsforumet nu? De som har adopterat sina barn vill inte ha några andra barn än deras egna. Nej, alla "vinner" inte på det. Vem vet vilka traumatiska minnen de här Indiska kvinnorna får? En del förlorar säkert också livet under sin graviditet. Jag kan förstå barnlösas längtan efter barn, men jag har svårt att se att längtan efter ett biologiskt barn skulle berättiga att man köper en annan människas kropp i 9 månader.. mot nästan inga pengar alls. Längtan efter barn kan lösas genom t, ex adoption.
    Jag håller med. Den dagen jag och min man kommer får vårt adoptivbarn är jag övertygad om att jag inte kommer att vilja byta vårt barn mot tusen biologiska. Eller emot något annat heller för den delen.

Dock så måste jag invända emot att längtan efter barn alltid kan lösas genom adoption.. Det finns många par som har svårt att gå den vägen för barn. Tex homosexuella (jag vet att det är lagligt i Sverige men är ändock betydligt svårare.).

Eller för de par där en av parterna har drabbats av tex cancer tidigare... Trots att de varit friskförklarade i många år...

Sen anser jag inte att det legitimerar vilket tillvägagångsätt som helst för att uppfylla sin längtan efter barn men adoptera är inte alltid en väg som är öppen för alla att gå.
  • S1975

Jag ber om ursäkt för min klumpiga formulering om just biologiska barn!
    Skulle givetvis stått barn punkt.
    Jag är övertygad om att alla barn är lika önskade och älskade av personer som kämpat för att bli föräldrar.
    Oavsett om föräldrarskappet innebär ett genetiskt barn, ett biologiskt barn ( tex genom ägg donation ) eller ett adoptivbarn.
    Det jag menade är att sperm och ägg  donation är möjligt.
    Då tycker jag att det är dubbelmoral och diskrimerande att kvinnor som har problem med sin livmoder eller av andra medicinska orsaker inte kan bära ett barn inte ska kunna få hjälp genom surrogatmammor.

• S1975

Idoli:
    Du har en bra poäng.
    Adoption är verkligen inte ett möjligt alternativ för alla.
    Jag känner till ett par som verkligen skulle bli mycket bra föräldrar men pga kvinnans reumatism blev de inte godkända!

• morgonsolan

Nej, alla kan inte adoptera, det är sant (dumt uttryckt av mig). Men jag tycker inte att det berättigar det som sker i Indien iallafall.

• mammamys06
    En glad tjej skrev 2010-01-28 09:18:23 följande:
    Ja, jag såg programmet. Jag vet hur mycket som kan vinklas men det är så klart synd att inte kvinnorna behandlades med mer respekt. Om jag bär på ett barn som inte har mina gener så tror jag att det är lättare för mig att inte känna lika mycket som om det vore mitt eget kött och blod.
    Oj, så olika man kan vara! Jag är mamma till en pojke som inte legat i min mage och så har jag en tjej som legat i min mage. När jag fick henne för 6 veckor sedan på bb och de lade upp henne på mitt bröst så var det första jag tänkte guud, tänk att behöva lämna bort henne till någon annan, jag tänkte på min sons biologiska mamma som burit honom i sin mage, känt honom sparka där inne och som fött honom. Det första jag tänkte på när jag fött min dotter var inte hennes gener, att hon var en del av mig och maken, vår son är också en del av mig och maken, vi fick honom tillsammans, vi åkte och blev en familj tillsammans på andra sidan jorden, en kvinna där borta hade så stort hjärta att hon fött denna underbara pojke och nu blev han vår. Hennes olycka blev vår lycka. Jag lovar dig att gener gör inte kärleken större över huvudtaget! Det var inte förrän barnmorskan en lång stund senare tittade på henne och sade, oj, ja det är ju inget tvivel om vem som är pappa till denna flicka som jag över huvudtaget började se att hon är lik sin pappa. Vår son är också väldigt lik sin pappa, båda är från Asien men det är inga gener som gör dem lika.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • starkrose

Såg programmet. Ett förfärligt sätt att "hjälpa" människor ur fattigdom.

älska hoppet
  • AnnaPuddel

Vare sig man är rik eller fattig, så har man rätt att begå sina egna misstag.
    Dessa kvinnor väger ju för och nackdelar, Att må dåligt efteråt är helt naturligt.

Jag tycker hela bebisfabrikgrejjen är smått äcklande.-
    Dem förmedlar en grej till Familjer som vill ha barn, och en annan till kvinnorna som "hyr ut sin livmoder"...

Människor som vill ha barn på detta sättet måste undersöka det djupt innan.

• Cerdrica
    AnnaPuddel skrev 2010-02-01 13:20:29 följande:
    Vare sig man är rik eller fattig, så har man rätt att begå sina egna misstag.Dessa kvinnor väger ju för och nackdelar, Att må dåligt efteråt är helt naturligt.Jag tycker hela bebisfabrikgrejjen är smått äcklande.- Dem förmedlar en grej till Familjer som vill ha barn, och en annan till kvinnorna som "hyr ut sin livmoder"...Människor som vill ha barn på detta sättet måste undersöka det djupt innan.
    Fast är surrogatmammorna i en situation där de kan väga fördelar mot nackdelar? Kan de säga nej till så mycket pengar? Klarar sig deras familj utan de pengrna? Det tycker jag är frågan man måste ställa. Var det här i Sverige skulle svaren på de frågorna ju vara helt annorlunda mot hur det är för många i Indien.
    Den som lever får se
  • AnnaPuddel
    Cerdrica skrev 2010-02-01 15:22:58 följande:
    Fast är surrogatmammorna i en situation där de kan väga fördelar mot nackdelar? Kan de säga nej till så mycket pengar? Klarar sig deras familj utan de pengrna? Det tycker jag är frågan man måste ställa. Var det här i Sverige skulle svaren på de frågorna ju vara helt annorlunda mot hur det är för många i Indien.
    ja jag vet.. man måste ge människor möjligheter att få ett bra liv. Sånthär blommar ju just för att pengarna är så viktiga för dessa människor.

I sverige skulle ju människor göra andra val. Men i deras situation så chansar dem på sånthär föratt få ett bra liv för sina barn osv.

Fattigdomen utnyttjas av företag, som människor som säljer sina organ för pengar.
  • starkrose

Cedrica skrev: Kan de säga nej till så mycket pengar? Klarar sig deras familj utan de pengrna? Det tycker jag är frågan man måste ställa. Var det här i Sverige skulle svaren på de frågorna ju vara helt annorlunda mot hur det är för många i Indien.

Så tänker jag också. Det blir lite annorlunda med kvinnor i I-länder som ställer upp som surrogatmödrar. I fall dom klarar livhanken, studier till sina barn etc men ändå väljer att bli surrogatmamma så är det lite annorlunda. Mer ett fritt val. De här indiska kvinnorna hade ju inget annat sätt att kunna få in pengar så barnen kunde studera exempelvis. Då uttnyttjar man deras situation tycker jag. Skulle gärna se rika amerikaner hjälpa dem på riktigt is t.

Svar på tråden Den Indiska bebisfabriken