S1975 skrev 2010-01-29 12:48:42 följande:
Jag har sett programmet.Jag delar inte samma känsla av upprördhet som er andra.Visst jag håller med om att villkoren för surrogatmammorna kunde varit bättre.Men jag förstår även de barnlösa parens längtan efter ett biologiskt barn.Problemet är fattigdomen i Indien och bristen på andra alternativ för de barnlösa paren.I den bästa av världar hade kvinnor i Indien varit rika.Och alla kvinnor i väst kunnat få biologiska
barn.Nu ser inte världen så ut!Av 2 kvinnors "olycka" skappas 1 barn. Alla "vinner" på sitt sätt på detta.Men men det är min åsikt...
Ja i de bästa av alla världar hade Indiska kvinnor haft pengar, men du är på lite hal is när du säger att det bästa för alla kvinnor i väst vore att få biologiska barn... du skriver ju i adoptionsforumet nu? De som har adopterat sina barn vill inte ha några andra barn än deras egna.
Nej, alla "vinner" inte på det. Vem vet vilka traumatiska minnen de här Indiska kvinnorna får? En del förlorar säkert också livet under sin graviditet.
Jag kan förstå barnlösas längtan efter barn, men jag har svårt att se att längtan efter ett biologiskt barn skulle berättiga att man köper en annan människas kropp i 9 månader.. mot nästan inga pengar alls. Längtan efter barn kan lösas genom t, ex adoption.