• MysTic PrincesS

Män som föder barn.

Läste detta på aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article6494418.ab

Han är den andre mannen som kommer föda barn. Läser man kommentarerna till artikeln så är det ju blandade känslor.

Bl a anses de inte vara män eftersom de behöll sin livmoder och äggstockar. Biologiskt sett så är de ju ett mellanting? Juridiskt sett är de män.

Så vad tycker du om män som föder barn? Är de män eller kvinnor?

• Svar på tråden Män som föder barn.
  • lennartsdotter
    Mrs CkE skrev 2010-01-27 14:29:52 följande:
    Äter man inte massor med hormoner när man genomgår ett könsbyte? Hur påverkar det barnet i magen? Sedan så tycker jag det är onaturligt och jag kan inte låta bli att bli äcklad när jag ser en "man" med gravidmage. Man eller kvinna? Ingen aning. Kvinna, skulle jag nog säga.
    Självklart måste man hålla upp med hormonbehandlingen under graviditeten (och eventuell amning).
  • lennartsdotter
    Kimban skrev 2010-01-27 14:37:47 följande:
    Jag förstår bara inte varför dom vill skaffa biologiska barn eller vänta barn kanske är rätt ord. Om de byter kön är de ju för att de inte känner sig "hemma" i sitt kön, vilket är helt okej men att då bli gravid och föda barn som endast kvinnor kan göra tycker jag är märkligt.
    Tror du driften att sjaffa barn försvinner bara för att man anser sig ha fötts med fel kropp?
  • JuliaåRonjasmammis
    Kimban skrev 2010-01-27 14:37:47 följande:
    Jag förstår bara inte varför dom vill skaffa biologiska barn eller vänta barn kanske är rätt ord. Om de byter kön är de ju för att de inte känner sig "hemma" i sitt kön, vilket är helt okej men att då bli gravid och föda barn som endast kvinnor kan göra tycker jag är märkligt.
    Varför skulle de inte vilja ha barn, menar du?

Förstår inte varför människor stör sig, det är inte direkt vanligt och chansen att det här parets livsval skulle påverka ens eget liv får väl ses som försumbar.
    Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Mrs Charles
    lennartsdotter skrev 2010-01-27 16:34:00 följande:
    Självklart måste man hålla upp med hormonbehandlingen under graviditeten (och eventuell amning).
    Jag menade mer effekterna av hormonerna. Inte går det ju ur bara för att man slutar? Kan ha fel, vet inte mycket om sånt. Men förmodligen är det väl okej så vitt man vet, annars tror jag inte att någon skulle gå med på att göra ivf eller vad dom nu gör.
  • Mummyfied

Det som skiljer män och kvinnor åt är ju just fortplantningsorganen, och har personen ifråga valt att SE UT som en man men har kvinnliga könsorgan är han såldes en KVINNA.

• lennartsdotter
    Mrs CkE skrev 2010-01-27 19:49:51 följande:
    Jag menade mer effekterna av hormonerna. Inte går det ju ur bara för att man slutar? Kan ha fel, vet inte mycket om sånt. Men förmodligen är det väl okej så vitt man vet, annars tror jag inte att någon skulle gå med på att göra ivf eller vad dom nu gör.
    Effekten testosteron (i det här fallet) har försvinner när intaget upphör. De "manliga" attributen som testosteronet ger kommer också att försvinna så det blir ju ett steg tillbaka i manligheten s a s.
  • Mrs Charles
    lennartsdotter skrev 2010-01-27 20:50:10 följande:
    Effekten testosteron (i det här fallet) har försvinner när intaget upphör. De "manliga" attributen som testosteronet ger kommer också att försvinna så det blir ju ett steg tillbaka i manligheten s a s.
    Aha, okej!
  • Danitra

Det här känns väldigt mycket som en icke-fråga. 

En man har möjlighet att bära ett barn och vill göra det. Kul för honom. Vad mer?
  • Kimban

Jag menar inte att viljan att få barn försvinner, men att vänta barn att vara gravid är något KVINNOR är män kan inte bli gravida, därför tycker jag det är märkligt att de vill vara gravida och vänta ett barn när de inte anser sig vara kvinnor.
    Men stötande tycker ja inte det är, ja bryr mig inte så mycket om det. Bara att jag reflekterat över att jag tycker det är underligt att inte vilja tillhöra ett visst kön för man känner att man tillhör ett annat och sen vilja vänta barn!

• vackrastarflow
    Kimban skrev 2010-01-28 09:04:16 följande:
    Jag menar inte att viljan att få barn försvinner, men att vänta barn att vara gravid är något KVINNOR är män kan inte bli gravida, därför tycker jag det är märkligt att de vill vara gravida och vänta ett barn när de inte anser sig vara kvinnor. Men stötande tycker ja inte det är, ja bryr mig inte så mycket om det. Bara att jag reflekterat över att jag tycker det är underligt att inte vilja tillhöra ett visst kön för man känner att man tillhör ett annat och sen vilja vänta barn!
    Tror du att bara för att man är man så VILL man inte bära ett barn? Jag har många killkompisar som säkerligen hade velat bära ett barn om det hade varit fysiskt möjligt.

Jag förstår inte heller uppståndelsen. Om han kan få barn och vill få barn, så är det väl inget som ska hindra?
  • lennartsdotter
    Kimban skrev 2010-01-28 09:04:16 följande:
    Jag menar inte att viljan att få barn försvinner, men att vänta barn att vara gravid är något KVINNOR är män kan inte bli gravida, därför tycker jag det är märkligt att de vill vara gravida och vänta ett barn när de inte anser sig vara kvinnor.Men stötande tycker ja inte det är, ja bryr mig inte så mycket om det. Bara att jag reflekterat över att jag tycker det är underligt att inte vilja tillhöra ett visst kön för man känner att man tillhör ett annat och sen vilja vänta barn!
    Det finns kvinnor som inte vill bära fram ett barn men de gör det för att de trots allt vill ha biologisk avkomma. Det är väl därför inte konstigare att en man med möjlighet att bära fram ett barn gör det om han vill ha biologisk avkomma. Det är ju hans enda möjlighet.
  • Kimban
    lennartsdotter skrev 2010-01-28 11:09:16 följande:
    Det finns kvinnor som inte vill bära fram ett barn men de gör det för att de trots allt vill ha biologisk avkomma. Det är väl därför inte konstigare att en man med möjlighet att bära fram ett barn gör det om han vill ha biologisk avkomma. Det är ju hans enda möjlighet.
    Nu är ju det iof inte ända sättet att få biologiska barn men men...
  • My Girls
    Danitra skrev 2010-01-27 21:11:21 följande:
    Det här känns väldigt mycket som en icke-fråga.  En man har möjlighet att bära ett barn och vill göra det. Kul för honom. Vad mer?
    Precis Vill han så vill han och han har ju möjligheten med sina organ.
    Finns väl en anledning i förhållandet, varför han väljer att bära barnet.
  • Cornellia

Varför är folk så jäkla besatta av dessa etiketter? Det finns väl inget behov att sortera in denna människa i ett könsfack?

• Jollybolly

kommer ihåg den där dokumentären med den första mannen som blev gravid. folk som hotade honom och hans familj, skrev brev om att barnet skulle brinna i helvettet och sånt.. fattar inte vart sånt hat kan komma ifrån..

att få barn är det största som man kan få vara med om enligt mig, tycker inte man kan missunna någon detta. vad spelar det för roll om de kan föda sina barn själva eller om de får ta till andra sätt för att bli föräldrar?

sen tycker jag att det är oerhört oförskämt att kalla någon som valt att bli man för kvinna, eller ännu värre den eller det.

• rasajj

Inga man har hittills fott nagot barn. Det ar kvinnor som foder barn, aven i dessa fall. Att de sedan valt att vara man nar det passar, och sedan kvinnor nar det passar har liksom inte med saken att gora.

Biologiskt, vilket ar det ENDA som raknas nar det galler barnafodandet, sa ar det kvinnor. Kan vi verkligen bortse fran det?

Som att kalla den gronfargade apelsinen ett apple, och sedan brista ut att man skapat apelsinjuice fran ett apple och kalla det nyheter.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Malin9999

Jag anser mer att de har tur som kan välja att skaffa barn som trans sexuell man fast med äggstock/livmoder kvar, den lyxen har tex inte ett helt vanligt manligt gay par

• lennartsdotter
    Kimban skrev 2010-01-28 12:20:03 följande:
    Nu är ju det iof inte ända sättet att få biologiska barn men men...
    Nej visst. En kvinna som tänker byta kön kan självklart frysa ner ägg och sedan få dem befruktade och insatta i en surrogatmamma, men varför gå över ån efter vatten?
Svar på tråden Män som föder barn.