• Marianne83

Får man som anhörig ringa BB och fråga vad som "händer" under en förlossning?

Hallå!

Jag håller på att krypa ur skinnet av oro här hemma... Min syster väntar sitt första barn, har nu gått 15 dagar över tiden, och åkte in till förlossningen igår på morgonen. Då hade hon haft smärtor sedan dagen innan, alltså i förrgår.

Sedan igår när hon åkte in har vi inte hört någonting om vad som händer... Får man ringa till sjukhuset och höra vad som händer..? Eller får de inte säga något?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Får man som anhörig ringa BB och fråga vad som "händer" under en förlossning?
  • nano
    Marianne83 skrev 2010-01-29 12:00:21 följande:
    Straw2008: Ja, jag kan ju inte ta ifrån Dig Din åsikt, men eftersom jag inte ringt så gör jag väl knappast samma sak.Hur som helst! Har fått ett sms från pappan nu, och allt går långsamt framåt, så jag har pustat ut och känner att läget är under kontroll! Fortsätter dock att vanka av och an här, och väntar på besked om att de snart är "i hamn"! Kan tilläggas att jag fick mitt planerade snitt för att jag själv har sådan förlossningsskräck, så det är nog en del av anledningen till att jag oroar mig så för hennes förlossning!
    Det är jättesnällt av dig att tänka på henne, hon uppskattar det säkert både för och efter fölossnignen (under förlossningen tror jag hon tänker på annat )

Det är bara du själv som vet om hon skulle ta illa upp eller ej om du ringde. Min mamma ringde inte ens till bb då hon visst att dottern var född för hon ville att jag skulle få tiden ifred med min man och vår nya dotter och själv välja när jag ville prata med någon annan.
  • jeeri74

När jag har varit inne på förlossningen fick frågade de om de fick lämna ut information om mig om någon skulle ringa. I alla fall första gången på Huddinge, kommer inte ihåg hur det var på Danderyd (vilket jag borde då det ligger närmare i tid, men då gick allt så fort så jag kommer inte ihåg)

• MaNiMi

Du kan ringa till förlossningen, de kan inte säga något om hur det går eller om hon ens är där..men jag har ringt andra sjukvårdsgrejer och då bara sagt att de kan hälsa personen i fråga och kolla med den om det är ok att jag får info eller att den man söker hör av sig själv.

• lennartsdotter

När jag har vart inlagd, oavsett om det varit pga. förlossning eller något annat har sjukvårdspersonalen alltid frågat mig om de får lämna ut information om någon ringer och frågar.

• Marianne83

Nu har hon hört av sig, fick ett sms att de blivit en pojke! Mycket stolt moster här!

Blir spännande att höra mer från dem sedan!

• Shaun the sheep
    Marianne83 skrev 2010-01-29 21:13:54 följande:
    Nu har hon hört av sig, fick ett sms att de blivit en pojke! Mycket stolt moster här! Blir spännande att höra mer från dem sedan!
    Grattis moster! Synd att du blev så illa bemött av vissa i tråden, vet själv hur det är att vara orolig för sin syster samtidigt som man själv är gravid. Jag var gravid i 7 månaden när min syster födde sitt första barn. Jättenervöst, men det gick bra det med! Grattis igenm låt inte surisarna förstöra för dig! =)
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • A r a s

Alltså blir lite chockad över de som vill ringa och höra "hur det går":..... :-/
    När jag födde barn fick man ett kontrollnr som MÅSTE uppges om någon ringer, annars ska de få veta absolut INGENTING.

När min mamma legat på sjukhus har hon meddelat oss barn att "ingen sekretess finns" dvs vi får ringa och höra hur det går om vi varit oroliga (hon orkade inte prata i tel eller svara sms)

Men att föda barn är - i min värld - det mest privata man kan göra och jag pratar inte förlossning med NÅGON. Inte min mamma, inte mina syskon. Det jag VILL berätta kommer väl. Men det har varit ett fåtal saker. Barnet föds. Punkt. Hur det gått, vilken smärtlindring jag tagit, hur jag upplevt det, hur mycket/lite jag spruckit har de ingenting att göra med.

• Marianne83

Men Sara, hur kan Du bli chockad över att man blir jätteorolig för sin syster när hon åkt in tidigt dagen före och haft värkar sedan dagen innan det? Som jag nämnt så handlade det inte om att ringa för att höra efter detaljer om någonting, utan enbart för att försäkra mig om att inget hänt! I min värld handlar det om enkel omtanke. Och som sagt, jag kanske var lite extra orolig eftersom att jag själv lider av extrem förlossningsrädsla...

Sedan beror det väl på hur man är som person vad man talar om sedan. Jag och mina vänner har varit hemskt öppna med vad som hänt under våra förlossningar, men jag har inte tänkt döma ut någon som inte vill prata om det för den sakens skull. Vi är helt enkelt olika allihopa. Jag tror dock att de flesta av dagens kvinnor pratar ganska öppet om sina förlossningar, (till männens stora förtret! )

Hur som helst, jag ringde aldrig, lillkillen är född och jag fick det lugnande beskedet väldigt snart efter han gjort entré!

• A r a s
    Marianne83 skrev 2010-01-30 20:05:33 följande:
    Men Sara, hur kan Du bli chockad över att man blir jätteorolig för sin syster när hon åkt in tidigt dagen före och haft värkar sedan dagen innan det? Som jag nämnt så handlade det inte om att ringa för att höra efter detaljer om någonting, utan enbart för att försäkra mig om att inget hänt! I min värld handlar det om enkel omtanke. Och som sagt, jag kanske var lite extra orolig eftersom att jag själv lider av extrem förlossningsrädsla...Sedan beror det väl på hur man är som person vad man talar om sedan. Jag och mina vänner har varit hemskt öppna med vad som hänt under våra förlossningar, men jag har inte tänkt döma ut någon som inte vill prata om det för den sakens skull. Vi är helt enkelt olika allihopa. Jag tror dock att de flesta av dagens kvinnor pratar ganska öppet om sina förlossningar, (till männens stora förtret! )Hur som helst, jag ringde aldrig, lillkillen är född och jag fick det lugnande beskedet väldigt snart efter han gjort entré!
    Och antagligen överreagerar jag, eftersom jag också lider av otrolig förlossningsrädsla. Hade någon "snokat" i min förlossning.... brrrrrr.....

Klart man kan vara orolig. En syster låg i långt över ett dygn. Men nyheter får man. Händer det något negativt underrättar personalen de anhöriga. Händer det positivt och barnet kommer ut - då hör antagligen paret av sig så fort de har möjilghet.

Min mobil (som jag glömde stänga av, eftersom vi fotade med den) ringde mitt under krysningarna...... snacka om att INTE ha möjlighet att prata.

Summan av kardemumman, hade jag velat att någon skulle få veta hur det gick för MIG hade jag gett anhöriga det där kontrollnumret. Men det är ju jag.
  • yuzz

Jag blir också chockad men inte för samma anledning som "s a r a" utan för hur folk reagerar, herregud det är ts SYSTER inte någon avlägsen vän. Vad har folk för familjerelationer igentligen? Va är det för fel med att ringa FL pga omtanke av ett syskon? Näe ts förstår din oro som du hade, skönt att allt gick bra, och du! STORT GRATTIS

• Lia85

Jag förstår dig fullt ut TS - klart man blir orolig.

Strunta i de tråkiga svaren. Jag tycker det är självklart att familjen blir oroliga när det drar ut på tiden.
    Grattis till den lilla pojken!

Svar på tråden Får man som anhörig ringa BB och fråga vad som "händer" under en förlossning?