• Skehamn2010

När du bestämde dig för att "skaffa" barn funderade du då över om dina gener var tillräckligt bra för att sprida vidare? Eller lät du kanske egot i dig styra?

Ofta får ofrivilligt barnlösa höra att dom är egoistiska, bara tänker på sig själva och att det kanske inte är meningen att dom ska få bli föräldrar eftersom dom inte kan få barn på naturlig väg.

Men vi mer eller mindre normalfertila. Tänker vi så?

Gör ni det. Funderade ni över om era gener var tillräckligt bra för att sprida vidare eller? Jag tror inte det. Era egon fick styra och ni skaffade barn oavsett om det var lämpligt eller inte. Diabetiker avstår inte barn pågrund av sjukdomen. Dom som har cancer i släkten avstår inte barn bara pågrund av det. Folk med andra ärftliga sjukdomar avstår inte heller barn.

Varför ska då dom barnlösa göra det? Bara för att man inte kan få barn på naturlig väg är man inte mer ego än andra i sin kamp för att lyckas.

Bara för att man råkar vara extremt fertil är man inte automatiskt lämplig som förälder på något sätt.......inte jag, inte ni....

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När du bestämde dig för att "skaffa" barn funderade du då över om dina gener var tillräckligt bra för att sprida vidare? Eller lät du kanske egot i dig styra?
  • t0va

Valde ego-alternativet även om jag inte tycker det är rätt ordval, men ja vi funderade över det eftersom vi bägge har funktionshinder som är ärftliga men det behöver inte betyda att ett barn får dessa svårigheter och samtidigt så är vi rätt familj om det skulle vara så. Vårat liv och hem är redan anpassat så funktionshindret hemma blir litet. 

Sjuka eller funktionshindrade barn kan alla få oavsett om man har "perfekta" gener eller inte vi är i alla fall förberedda om de händer. 
  • Pimpinellan

Aldrig tänkt tanken! Vill vi ha barn"skaffar" vi barn på nåt sätt och skiter i vad andra tycker.

• kallelina
    t0va skrev 2010-02-02 18:12:30 följande:
    Valde ego-alternativet även om jag inte tycker det är rätt ordval, men ja vi funderade över det eftersom vi bägge har funktionshinder som är ärftliga men det behöver inte betyda att ett barn får dessa svårigheter och samtidigt så är vi rätt familj om det skulle vara så. Vårat liv och hem är redan anpassat så funktionshindret hemma blir litet.  Sjuka eller funktionshindrade barn kan alla få oavsett om man har "perfekta" gener eller inte vi är i alla fall förberedda om de händer. 
    Instämmer till 110! Om det inte vore för att varken min man eller jag har något funktionshinder skulle jag fasen tro att det var jag själv som skrivit ovanstående!
  • Mariohn
    Skehamn2010 skrev 2010-01-31 22:41:17 följande:
    Du vet inget om vad jag tycker och tänker. 
    Så dina trådar där du skriver om vad du tycker och tänker stämmer inte? Eller? Jag förstår faktiskt inte alls nu. 
  • Thalis
    Skehamn2010 skrev 2010-01-30 17:06:23 följande:
    Ofta får ofrivilligt barnlösa höra att dom är egoistiska, bara tänker på sig själva och att det kanske inte är meningen att dom ska få bli föräldrar eftersom dom inte kan få barn på naturlig väg.Men vi mer eller mindre normalfertila. Tänker vi så?Gör ni det. Funderade ni över om era gener var tillräckligt bra för att sprida vidare eller? Jag tror inte det. Era egon fick styra och ni skaffade barn oavsett om det var lämpligt eller inte. Diabetiker avstår inte barn pågrund av sjukdomen. Dom som har cancer i släkten avstår inte barn bara pågrund av det. Folk med andra ärftliga sjukdomar avstår inte heller barn.Varför ska då dom barnlösa göra det? Bara för att man inte kan få barn på naturlig väg är man inte mer ego än andra i sin kamp för att lyckas.Bara för att man råkar vara extremt fertil är man inte automatiskt lämplig som förälder på något sätt.......inte jag, inte ni....
    Men alla som skaffar barn vare sig det är biologiska eller adopterade gör det av egoistiska skäl!!!
    Har aldrig hört att folk sagt att ofrivilligt barnlösa är ego.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Skehamn2010
    Mariohn skrev 2010-02-03 13:31:16 följande:
    Så dina trådar där du skriver om vad du tycker och tänker stämmer inte? Eller? Jag förstår faktiskt inte alls nu. 
    Nej du gör inte det och jag förstår inte alla dina trådar heller. Men jag skulle aldrig hoppa på dig eller påstå att dina trådar får mig att spy...Jag är inte sån....jag beteer mig inte så...men vi är ju alla olika.
  • Mariohn
    Skehamn2010 skrev 2010-02-03 14:55:01 följande:
    Nej du gör inte det och jag förstår inte alla dina trådar heller. Men jag skulle aldrig hoppa på dig eller påstå att dina trådar får mig att spy...Jag är inte sån....jag beteer mig inte så...men vi är ju alla olika.
    Men att säga att jag och alla andra inte tänkt igenom beslutet att bli förälder förbehåller du dig rätten att göra skamlöst! Haha. 
  • Skehamn2010
    Mariohn skrev 2010-02-03 15:11:25 följande:
    Men att säga att jag och alla andra inte tänkt igenom beslutet att bli förälder förbehåller du dig rätten att göra skamlöst! Haha. 
    Jag tycker att ALLA som vill får skaffa barn oavsett sjukdomar....jag har skrivit det miljoner ggr nu.

Du har hoppat på mig i dom flesta av mina trådar. Det börjar räcka nu på något sätt Mariohn. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Bara ett tips.......

Sluta hoppa på mig jämnt...vad har jag egentligen gjort dig??

Jag har förklarat hur många ggr som helst att jag inte hoppar på någon. Jag tycker verkligen att ALLA får skaffa barn. Det ska ingen annan bestämma.

Skratta på du. Jag ser inte det roliga tyvärr.....
  • Mariohn
    Skehamn2010 skrev 2010-02-03 16:38:59 följande:
    Jag tycker att ALLA som vill får skaffa barn oavsett sjukdomar....jag har skrivit det miljoner ggr nu. Du har hoppat på mig i dom flesta av mina trådar. Det börjar räcka nu på något sätt Mariohn. Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Bara ett tips....... Sluta hoppa på mig jämnt...vad har jag egentligen gjort dig?? Jag har förklarat hur många ggr som helst att jag inte hoppar på någon. Jag tycker verkligen att ALLA får skaffa barn. Det ska ingen annan bestämma. Skratta på du. Jag ser inte det roliga tyvärr.....
    Men kära du det var ett evigt tjatande om att jag hoppar på dig? Det gör jag inte bara för att jag inte okar dina åsikter förstår du. I detta fallet uttrycker du tydligt att du felaktigt TROR att någonting ÄR på ett visst vis istället för att ifrågasätta OM det är så. Så sluta du upp med att gapa om MIG personligen och håll dig till ämnet. 
  • Skehamn2010
    Molson Canadian skrev 2010-02-04 18:05:34 följande:
    Och då är förstås även du olycklig med den definitionen.  Skehamn har uttryckt sig oerhört plumpt och tarvligt i TS. Hon har inte ifrågasatt - hon har förutsatt. 
    Tänk om jag skulle gå igenom varenda TS här...och riktigt analysera och vända och vrida på allt så att det skulle finnas något att anmärka på. Det skulle inte vara särskilt trevligt.

Det finns många TS jag haft lust att anmärka på. Tusen ggr värre än mina. Men jag gör inte det. För jag fungerar inte så. Jag hoppar inte på nån. Det är inte min grej.

Det spelar ingen roll vad man skriver Molson...det kommer alltid finnas någon som är extra känslig och tar det man skriver som kritik eller en ren kränkning av dom.
    Du kan inte skriva någonting utan att någon tar åt sig.

Jag kan absolut skriva det jag skrev eftersom jag själv skaffar barn trots att det finns ärftliga sjukdomar i min släkt. Vi är egoistiska när det kommer till barn, de flesta av oss iallafall. Vi vill ha barn och det väger tyngre än allt annat. Men det är inget fel. ALLA får ändå skaffa barn som vill. Det står inte tydligt i min TS....men det tycker jag verkligen. Trots att jag förklarat 200 ggr minst så fortsätter folk att hävda att jag kränker dom med min TS....är det inte märkligt så säg.
  • Skehamn2010
    Mariohn skrev 2010-02-04 09:43:06 följande:
    Men kära du det var ett evigt tjatande om att jag hoppar på dig? Det gör jag inte bara för att jag inte okar dina åsikter förstår du. I detta fallet uttrycker du tydligt att du felaktigt TROR att någonting ÄR på ett visst vis istället för att ifrågasätta OM det är så. Så sluta du upp med att gapa om MIG personligen och håll dig till ämnet. 
    Du har hoppat på mig personligen också. Hålla mig till ämnet är svårt att göra i såna här lägen. Det gör ju inte du. Du skriver att jag har inga barn ännu och ska inte uttala mig osv men vad har det med denna tråd att göra?

Jag skriver gång på gång att ALLA som vill får skaffa barn. Jag tycker det är jättebra att folk som vill får bli föräldrar. Det är fantastiskt.

Ändå fortsätter du påstå att jag är så hemskt elak i min TS. Du drar dessutom in mina gamla trådar i den här tråden....fattar inte varför.

Du har inte så trevliga åsikter i dina trådar heller jämt. Men du har rätt till dom precis som alla andra. Dock har du missförstått min TS. Men det är väl lätt hänt antar jag.
  • Molson Canadian
    Skehamn2010 skrev 2010-02-04 18:35:49 följande:
    Tänk om jag skulle gå igenom varenda TS här...och riktigt analysera och vända och vrida på allt så att det skulle finnas något att anmärka på. Det skulle inte vara särskilt trevligt. Det finns många TS jag haft lust att anmärka på. Tusen ggr värre än mina. Men jag gör inte det. För jag fungerar inte så. Jag hoppar inte på nån. Det är inte min grej. Det spelar ingen roll vad man skriver Molson...det kommer alltid finnas någon som är extra känslig och tar det man skriver som kritik eller en ren kränkning av dom. Du kan inte skriva någonting utan att någon tar åt sig. Jag kan absolut skriva det jag skrev eftersom jag själv skaffar barn trots att det finns ärftliga sjukdomar i min släkt. Vi är egoistiska när det kommer till barn, de flesta av oss iallafall. Vi vill ha barn och det väger tyngre än allt annat. Men det är inget fel. ALLA får ändå skaffa barn som vill. Det står inte tydligt i min TS....men det tycker jag verkligen. Trots att jag förklarat 200 ggr minst så fortsätter folk att hävda att jag kränker dom med min TS....är det inte märkligt så säg.
    Du har fortfarande inte fattat varför jag (m fl) reagerat på din TS. Det är det här jag reagerar på: " Funderade ni över om era gener var tillräckligt bra för att sprida vidare eller? Jag tror inte det. Era egon fick styra och ni skaffade barn oavsett om det var lämpligt eller inte. "
    Du förutsätter att normalfertila inte funderar över sina gener och/eller om det var lämpligt att skaffa barn eller inte. Förenklat: Du idiotförklarar alla som är normalfertila. 

• Pälsochlångaarmar
    Molson Canadian skrev 2010-02-04 19:55:50 följande:
    Mer än hälften har ju inte funderat enligt omröstningen. Konstigt.
  • Molson Canadian
    Pälsochlångaarmar skrev 2010-02-04 20:03:10 följande:
    Mer än hälften har ju inte funderat enligt omröstningen. Konstigt.
    Vad har det att göra med att Skehamn idiotförklarar "normalfertila" i TS?
  • Pälsochlångaarmar
    Molson Canadian skrev 2010-02-04 20:12:19 följande:
    Vad har det att göra med att Skehamn idiotförklarar "normalfertila" i TS?
    Det är du som säger "idiotförklara" hon ställde en fråga och medlemmarnas röstning visar att hon hade rätt i sitt antagande.
  • Molson Canadian
    Pälsochlångaarmar skrev 2010-02-04 20:14:14 följande:
    Det är du som säger "idiotförklara" hon ställde en fråga och medlemmarnas röstning visar att hon hade rätt i sitt antagande.
    Nej, Skehamn påstår att "Era egon fick styra och ni skaffade barn oavsett om det var lämpligt eller inte." 
  • Pälsochlångaarmar
    Molson Canadian skrev 2010-02-04 20:17:24 följande:
    Nej, Skehamn påstår att "Era egon fick styra och ni skaffade barn oavsett om det var lämpligt eller inte." 
    Ja så gör ju de flesta. Men kanske det retar vissa att det uttrycks i klartext. För mig spelar det ingen roll. Du kanske har rätt. Jag bara gick in här i tråden och började lägga mig i. Nu är jag trött på denna tråd så nu söker jag en ny.
  • Mariohn
    Pälsochlångaarmar skrev 2010-02-04 17:20:58 följande:
    Nej du gör inte det. Det är inte många som gör det. Men det finns vissa som verkligen beteer sig illa och hon är här nu i den här tråden och vräker ur sig en massa skit. Det måste vara en olycklig människa som gör så. Stackars barn.
    Varför är det synd om mitt barn för att jag tycker att Ts gör fel som sitter och anklagar alla för att inte ha tänkt igenom sitt beslut att skaffa barn? 
  • Mariohn

Och är det verkligen försvarbart att dra in folks spädbarn i en diskussion om något helt annat bara för att man ogillar vederbörandes engagemang på FL? 

Svar på tråden När du bestämde dig för att "skaffa" barn funderade du då över om dina gener var tillräckligt bra för att sprida vidare? Eller lät du kanske egot i dig styra?