• kevlarsjäl1

Andra trimestern, vilken vecka??

Hade fått för mig att man går in i andra trimester i v13, men enligt gravkalendern här på FL så är jag fortfarande i första..? Någon som vet hur det ligger till och kan förklara för en förvirrad?

• Svar på tråden Andra trimestern, vilken vecka??
  • tankar2009
    flickan85 skrev 2010-02-01 19:03:20 följande:
    Japp det menar jag. Har boken Gravid som Anne Deans skrivit och som är granskad av en chefsbarnmorska. Det är där jag kollade upp det. Hade man inte räknat från senaste mensens första dag utan från ägglossningen hade det inte vart nåt problem att räkna ut trimestrerna.
    Men det är ju jäkligt konstigt att alla sajter på nätet utgår från helt andra premisser, borde du inte kontakta dem isåfall?
    Såg på din sida att du gjort fvp, hade du fått dåliga siffror på kub eller gick du direkt på fvp?
  • flickan85

pang på fvp. fick svaret idag.

• flickan85
    tankar2009 skrev 2010-02-01 20:16:48 följande:
    Men det är ju jäkligt konstigt att alla sajter på nätet utgår från helt andra premisser, borde du inte kontakta dem isåfall? Såg på din sida att du gjort fvp, hade du fått dåliga siffror på kub eller gick du direkt på fvp?
    Jo visst är det konstigt. Men så är det ju hela tien. Det står hela tiden olika om man kollar tex hur stora de är eller även vilken dag man ska föda.
    Skulle aldrig orka skicka mejl och bråka med olika sidor om vad som ska stämma. men det säger ju sig självt att det inte kan vara 3 månader rakt av när man räknar att man är gravid i 40 veckor.  går inte ihopp.
  • kevlarsjäl1

Med risk för att verka lite trög (skyller i så fall på graviditeten..) men måste se att jag fattar.. Om man ska läsa om "sin" veckan på någon gravidsida, så OM man ser att de har 40 veckor som standard, så ska jag läsa under v 13 ocm jag t ex är på 13+0? Och om de har 39 veckor så skulle det motsvara v 14, som här på FL...

• flickan85

Man säger ju olika! Jag är gravid i vecka 16+1 då har jag gått in i vecka 17. På FL så säger man att jag är i graviditetsvecka 17. Men det är inte alla sidor som räknar så en del räknar att man är i graviditetsvecka 16 hela den veckan. 40 veckor är standard eftersom att man räknar från sista mensens första dag. Fostret är ju hela tiden 2 veckor yngre än din graviditetsvecka. Det står att en trimester är en tredje del av gravididteten men det funkar ju inte så.
    4 veckor är en månad 4+4+4=12 
    12+12+12= 36 veckor. Det fattas då fyra veckor till förlossningen därför räknar man att andra trimestern börjar vid vecka 14+0 eller vecka 15 som de flesta vill säga.

• tankar2009
    flickan85 skrev 2010-02-01 22:45:34 följande:
    pang på fvp. fick svaret idag.
    hur gick det???
  • pefa

Här på familjeliv räknas graviditeten in i tre trimestrar som är exakt lika stora. Jag gick in i andra trimestern på 13+2, dvs när jag gått mer än 33,3%.

Sen måste man ju komma ihåg att en kalendermånad faktiskt inte består av exakt fyra veckor, utan i de allra flesta fall av mer än så. Därför säger man 9 kalendermånader men 10 graviditetsmånader.
  • flickan85
    tankar2009 skrev 2010-02-02 14:40:30 följande:
    hur gick det??
    Bebisen är frisk :)
  • tankar2009
    flickan85 skrev 2010-02-02 22:16:19 följande:
    GRATTIS!
  • ZelinasMamma

vecka 19. 18+3

Bebis 6 juli 2o1o
  • mamma201

hej!

jag o min man ska flyga när jag e i vecka 19 o kommer tillbaka när jag e i vecka  24.Är det inget farligt för bebisen ?

• Mamma till 5 underbara barn

14+ 0 börjar andra trimestern

Svar på tråden Andra trimestern, vilken vecka??