• Probably the best    in the

Rätt eller fel att åtala läkaren?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6528285.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 23:56
    Är onödigt att spekulera i själva händelsen. Ingen lär ju veta precis vad som hänt, vi vet bara vad tidningarna skriver. Men utifrån detta då...var det rätt eller fel? Och eg den STORA FRÅGAN -- vad blir resultatet om hon döms för dråp? Kommer döende patienter behöva lida pga rädslan hos läkare och sköterskor att kunna bli åtalade för dråp?
    Andra tankar är också välkomnan att tas upp.
  • Svar på tråden Rätt eller fel att åtala läkaren?
  • Bebbe2006
    7Illyl1 skrev 2010-02-01 23:31:56 följande:
    Jag förstår inte meningen med att spekulera på det där sättet kring en tragisk händelse.
    Hänvisar till inlägg 7
  • nollåtta
    7Illyl1 skrev 2010-02-01 23:30:13 följande:
    Jag tycker att det är fel och att vårdpersonal måste kunna utöva sitt jobb utan att riskera åtal. Om man gör något fel kan socialstyrelsen pricka eller dra in licenser  istället. Det är fruktansvärt att barnet blev felbehandlat till att börja med (med saltlösningen) och jag kan förstå föräldrarnas önskan om upprättelse. Hela historien är otroligt tragisk. Men sett till det stora hela, bortom det enskilda fallet håller jag med lurv. Om jag själv låg döende i cancer skulle jag vilja ha full smärtlindring, utan att personalen höll tillbaka i rädsla för åtal. Jag skulle hellre dö med en gnutta värdighet snarare än skrikande i outhärdliga smärtor.
    Håller med dig.
  • 7Illyl1
    Bebbe2006 skrev 2010-02-01 23:38:50 följande:
    Hänvisar till inlägg 7
    nu har jag läst artikeln.
    ursäkta - jag var lite för snabb.
  • norgesessan

Min reaktion, om jag utgår från att det jag har hört/läst är sanningen, så tycker jag det är synd hon straffas. Barnet skulle ju dö närsomhälst, och hade ont, om jag har uppfattat det rätt. Tyckte det var humant av henne...

Det var två tåg som krockade i Norge..Båda, eller det ena, var diesellok, så det började brinna, och flera brann inne, blandt annat barn. sjukvårdspersonal fick ge dom som satt fast vid fönstret överdos med nånting för att få slut på deras lidande..Dom satt fast....

Om det var så att flickan hade ont, så ser jag ingen skillnad..
    Hade det varit möjligheter för att hon kunde överleva hade det varit en helt annan sak..

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
    norgesessan skrev 2010-02-02 00:06:29 följande:
    Min reaktion, om jag utgår från att det jag har hört/läst är sanningen, så tycker jag det är synd hon straffas. Barnet skulle ju dö närsomhälst, och hade ont, om jag har uppfattat det rätt. Tyckte det var humant av henne...Det var två tåg som krockade i Norge..Båda, eller det ena, var diesellok, så det började brinna, och flera brann inne, blandt annat barn. sjukvårdspersonal fick ge dom som satt fast vid fönstret överdos med nånting för att få slut på deras lidande..Dom satt fast....Om det var så att flickan hade ont, så ser jag ingen skillnad..Hade det varit möjligheter för att hon kunde överleva hade det varit en helt annan sak..
    Hon är ju inte straffad än, "endast" åtalad. Hon verkar ju hävda hon öht inte har administerar läkemedlet. Ja det är mkt vi inte vet, vad som står i tidningar och vad som stämmer eller inte.
  • norgesessan

Jo, hörde det på nyheterna...Man kan ju inte erkänna det direkt, det är ju olagligt...
    Så enligt lagen ska hon ju straffas..Men det är endå fel...Hål i lagen..

Vet om en tjej (har fått det berättat. det var på början av 70 talet) som hade cancer, och på slutet knack hennes ryggrad...Då var det en läkare som tog livet av henne, rent krasst...(Självklart var det i enighet med föräldern..).

Jag trodde i början att flickans (i artickelen) föräldrar visste om det..Men det stämde ju inte..

• lennartsdotter
    norgesessan skrev 2010-02-02 20:57:36 följande:
    Jo, hörde det på nyheterna...Man kan ju inte erkänna det direkt, det är ju olagligt...Så enligt lagen ska hon ju straffas..Men det är endå fel...Hål i lagen..Vet om en tjej (har fått det berättat. det var på början av 70 talet) som hade cancer, och på slutet knack hennes ryggrad...Då var det en läkare som tog livet av henne, rent krasst...(Självklart var det i enighet med föräldern..).Jag trodde i början att flickans (i artickelen) föräldrar visste om det..Men det stämde ju inte..
    Lagen säger ingenting om huruvida denna läkare ska straffas. Lagen reglerar hur människor som begått ett visst brott ska straffas (och den definierar brotten).

Om läkaren finnes skyldig och vi tror att vårat rättssystem fungerar så har hon begått ett brott och ska självklart dömas som vilken annan människa som helst som begått samma typ av brott. Om hon frias får vi utgå ifrån att hon är oskyldig.
    norgesessan skrev 2010-02-02 20:57:36 följande:
    Jo, hörde det på nyheterna...Man kan ju inte erkänna det direkt, det är ju olagligt...Så enligt lagen ska hon ju straffas..Men det är endå fel...Hål i lagen..Vet om en tjej (har fått det berättat. det var på början av 70 talet) som hade cancer, och på slutet knack hennes ryggrad...Då var det en läkare som tog livet av henne, rent krasst...(Självklart var det i enighet med föräldern..).Jag trodde i början att flickans (i artickelen) föräldrar visste om det..Men det stämde ju inte..
    Vad hörde du på nyheterna? Att hon är straffad?
    Enl annan artikel nekar hon till att öht ha rör sprutan typ.
    Varje dag utförs passiv dödshjälp. Man kan ju alltid välja att ge eller inte ge ett läkemedel och man ger det men vet också att det kan vara den mängd som behövs för att avsluta ett lidande...även om man aldrig vet exact vilken dos som behövs, och man ger ju tillräckligt för att pat inte ska ha ont och ha ångest. (självklart pratar jag om palliativa patienter i livets slut).
  • norgesessan

Nej, att hon påstod att hon inte hade gett sprutan...

Men passiv dödshjälp görs vel i det tysta? (ananrs har jag fått det om bakfoten..)

• 7Illyl1
    norgesessan skrev 2010-02-02 21:27:58 följande:
    Nej, att hon påstod att hon inte hade gett sprutan... Men passiv dödshjälp görs vel i det tysta? (ananrs har jag fått det om bakfoten..)
    Mina erfarenheter är att man i det sista, när t ex organen har gett efteroch det bara är mycket kort tid kvar, kan ge patient/anhöriga möjligheten att ge medicin som förlänger en smula, eller att inte ge.
    Det jag har hört om smärtlindring mot slutet (utan att veta speciellt mycket om medicin) är att patientens liv ofta förlängs snarare än förkortas, eftersom den typen av smärtor är en sådan väldig påfrestning.
    Samma gäller valet att sluta ge mat - det gör man för att kroppen inte klarar av att ta emot föda längre och att det skulle förvärra lidandet/förkorta livet.
  • Spexig

Jag tycker det är skönt att saken prövas, för det är en så pass viktig fråga. Däremot har jag svårt att se att hon skulle dömas.

Svar på tråden Rätt eller fel att åtala läkaren?