lurv skrev 2010-02-01 22:22:51 följande:
Vad jag tycker är oroväckade i detta är hur små barn kommer att behandlas i framtiden. Att som förälder ha ett dödsjukt spädbarn som inte kan tala om alls hur det mår och som kanske kommer att plågas onödigt mycket under sina sista timmar i livet för att sjukvårdspersonalen inte vågar ge mer än maxdosen av smärtstillande och lugnande medel.
Det är precis de tankar jag också får. Vad händer om hon blir dömd? Oavsett om man kan bevisa att hon gett en överdos eller inte? Eller att hon skulle erkänna osv.
Nu har jag bara Aftonbladet som källa, vi vanliga dödliga kommer aldrig att få reda på vad som verkligen hänt. Men att ta det i stort. Att en läkare är åtalad för dråp för att efter att i samråd med föräldrarna kopplat bort respiratorn till ett döende barn och sen, vad jag tror, försökt lindra barnets lidande i väntan på döden. Det är ju inte aktiv dödshjälp det är god vård i livets slut enligt mig. MEN...man kan vända och vrida..med lite otur kunde det varit jag...jag menar alla sjuksköterskor som jobbar med döende patienter har ju gett "sista" sprutan, den som kanske blev för stor dos för att slå ut andningen, tex. Iof är det en läkare som ordinerar men syrran som ger vid behov...