• Probably the best    in the

Rätt eller fel att åtala läkaren?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6528285.ab

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-01 23:56
    Är onödigt att spekulera i själva händelsen. Ingen lär ju veta precis vad som hänt, vi vet bara vad tidningarna skriver. Men utifrån detta då...var det rätt eller fel? Och eg den STORA FRÅGAN -- vad blir resultatet om hon döms för dråp? Kommer döende patienter behöva lida pga rädslan hos läkare och sköterskor att kunna bli åtalade för dråp?
    Andra tankar är också välkomnan att tas upp.
  • Svar på tråden Rätt eller fel att åtala läkaren?
  • lennartsdotter

Om det föreligger misstanke om brott och förundersökningen styrker det ska läkaren självklart åtalas. Om hon sedan är skyldig eller inte är en helt annan sak. Är hon oskyldig frias hon förhoppningsvis. Har hon medvetet överdoserat narkosmedel ska hon självklart ta konsekvenserna av det.

• lurv

Vad jag tycker är oroväckade i detta är hur små barn kommer att behandlas i framtiden. Att som förälder ha ett dödsjukt spädbarn som inte kan tala om alls hur det mår och som kanske kommer att plågas onödigt mycket under sina sista timmar i livet för att sjukvårdspersonalen inte vågar ge mer än maxdosen av smärtstillande och lugnande medel.

• Bebbe2006
    lurv skrev 2010-02-01 22:22:51 följande:
    Vad jag tycker är oroväckade i detta är hur små barn kommer att behandlas i framtiden. Att som förälder ha ett dödsjukt spädbarn som inte kan tala om alls hur det mår och som kanske kommer att plågas onödigt mycket under sina sista timmar i livet för att sjukvårdspersonalen inte vågar ge mer än maxdosen av smärtstillande och lugnande medel.
    Precis vad jag också tänker.
  • Bebbe2006

Sedan stod det ju att de hade en stor släkt som var närvarande, och man får känslan av att man misstänker att någon av dem eventuellt injicerat. Kanske för att kunna kräva skadestånd.

Utan att veta vem läkaren är, så måste jag säga att jag inte tror ett ögonblick på att hon skulle ha gjort något fel, och definitivt inte avsiktligt. Jag tror att det är föräldrarna som vill skylla på henne för att få någon typ av skadestånd eller för att de är allmänt förtvivlade över det inträffade. Det står ju att de vägrat att hjälpa bebisen att slippa sitt lidande och att de skulle hålla henne vid liv trots att hon hade allvarliga skador på hjärnan och led. Extremt egoistiskt, tycker jag.

lurv skrev 2010-02-01 22:22:51 följande:
    Det är precis de tankar jag också får. Vad händer om hon blir dömd? Oavsett om man kan bevisa att hon gett en överdos eller inte? Eller att hon skulle erkänna osv.
    Nu har jag bara Aftonbladet som källa, vi vanliga dödliga kommer aldrig att få reda på vad som verkligen hänt. Men att ta det i stort. Att en läkare är åtalad för dråp för att efter att i samråd med föräldrarna kopplat bort respiratorn till ett döende barn och sen, vad jag tror, försökt lindra barnets lidande i väntan på döden. Det är ju inte aktiv dödshjälp det är god vård i livets slut enligt mig. MEN...man kan vända och vrida..med lite otur kunde det varit jag...jag menar alla sjuksköterskor som jobbar med döende patienter har ju gett "sista" sprutan, den som kanske blev för stor dos för att slå ut andningen, tex. Iof är det en läkare som ordinerar men syrran som ger vid behov...
    Bebbe2006 skrev 2010-02-01 22:28:50 följande:
    Sedan stod det ju att de hade en stor släkt som var närvarande, och man får känslan av att man misstänker att någon av dem eventuellt injicerat. Kanske för att kunna kräva skadestånd.Utan att veta vem läkaren är, så måste jag säga att jag inte tror ett ögonblick på att hon skulle ha gjort något fel, och definitivt inte avsiktligt. Jag tror att det är föräldrarna som vill skylla på henne för att få någon typ av skadestånd eller för att de är allmänt förtvivlade över det inträffade. Det står ju att de vägrat att hjälpa bebisen att slippa sitt lidande och att de skulle hålla henne vid liv trots att hon hade allvarliga skador på hjärnan och led. Extremt egoistiskt, tycker jag.
    Var hittar du den informationen? Lite mkt spekulationer tycker jag nog.
  • Bebbe2006
    Probably the best in the skrev 2010-02-01 22:40:50 följande:
    Var hittar du den informationen? Lite mkt spekulationer tycker jag nog.
    Jag tror att det är i denna artikel:

www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-teorier-i-spadbarnsfall_4036531.svd

Jag har läst så många artiklar om dethär, och jag orkar inte leta upp var just detta stod, men jag är ganska säker på att det är i denna.

När jag "spekulerar" så frangår det klart och tydligt i min text. Jag återger aldrig mina spekulationer som om de vore fakta. Dessutom är spekulera det enda vi kan gör i denhär tråden som du just har startat. Eller trodde du att det skulle komma in fok här och berätta hur det verkligen är?
    Bebbe2006 skrev 2010-02-01 23:11:38 följande:
    Jag tror att det är i denna artikel:www.svd.se/nyheter/inrikes/nya-teorier-i-spad...Jag har läst så många artiklar om dethär, och jag orkar inte leta upp var just detta stod, men jag är ganska säker på att det är i denna. När jag "spekulerar" så frangår det klart och tydligt i min text. Jag återger aldrig mina spekulationer som om de vore fakta. Dessutom är spekulera det enda vi kan gör i denhär tråden som du just har startat. Eller trodde du att det skulle komma in fok här och berätta hur det verkligen är?
    Nej, det hade jag inte föräntat mig, att någon skulle komma med "sanningen". När du nu länkar till en artikel som du läst så förstår jag mer varför du spekulerar som du gör.
  • 7Illyl1

Jag tycker att det är fel och att vårdpersonal måste kunna utöva sitt jobb utan att riskera åtal. Om man gör något fel kan socialstyrelsen pricka eller dra in licenser  istället.

Det är fruktansvärt att barnet blev felbehandlat till att börja med (med saltlösningen) och jag kan förstå föräldrarnas önskan om upprättelse. Hela historien är otroligt tragisk.
    Men sett till det stora hela, bortom det enskilda fallet håller jag med lurv. Om jag själv låg döende i cancer skulle jag vilja ha full smärtlindring, utan att personalen höll tillbaka i rädsla för åtal. Jag skulle hellre dö med en gnutta värdighet snarare än skrikande i outhärdliga smärtor.
  • 7Illyl1
    Bebbe2006 skrev 2010-02-01 22:28:50 följande:
    Sedan stod det ju att de hade en stor släkt som var närvarande, och man får känslan av att man misstänker att någon av dem eventuellt injicerat. Kanske för att kunna kräva skadestånd. Utan att veta vem läkaren är, så måste jag säga att jag inte tror ett ögonblick på att hon skulle ha gjort något fel, och definitivt inte avsiktligt. Jag tror att det är föräldrarna som vill skylla på henne för att få någon typ av skadestånd eller för att de är allmänt förtvivlade över det inträffade. Det står ju att de vägrat att hjälpa bebisen att slippa sitt lidande och att de skulle hålla henne vid liv trots att hon hade allvarliga skador på hjärnan och led. Extremt egoistiskt, tycker jag.
    Jag förstår inte meningen med att spekulera på det där sättet kring en tragisk händelse.
Svar på tråden Rätt eller fel att åtala läkaren?