• Sally

Varför är det så svårt?

Nu står jag och tittar på BFAs årliga avi för sökandeavgift.  Vi har bestämt oss för att det räcker med de 2 barn vi har, och att vi inte kommer att adoptera igen, men vi har en kötid från BFA från 2005, vilket knappast växer på träd... Varför är det så svårt att bara kasta avin och släppa?   Jag kommer ihåg att Ethi frågade om man var någonsin klar med att få barn, och nu förstår jag!  Det är ett stort steg att kasta avin - vi kommer aldrig hinna stå i kö igen om vi skulle ångra oss. För oss är ett biologiskt barn till inte omöjligt (dock känns det inte aktuellt med ett 3:e barn), men det känns ändå mycket tråkigt att släppa köplatsen.  Någon annan som upplevd samma sak?

• Svar på tråden Varför är det så svårt?
  • Sally

Jo, tänk att det är så svårt att gå ur kö. Det är ju trots allt nästan 5 års kötid - det är jättelänge sedan, och nu plötsligt ska man gå ur kön.  Vi har också bra chanser med ett biobarn till om vi vill, men då är det absolut slut med barnbesked, med pirriga flygresor (4 biljetter ditt, 5 hem), med magiska första stunder på barnhemmet, med en välkomst kommité på Arlanda, med öppna förskolan för adopterade barn, mm.  Så mycket att släppa på en och samma gång!  

• morgonsolan

TS: Du har helt enkelt ett klassiskt separations-sentimental-vemod över dig! (fullt normalt) tror det drabbar oss alla någongång i olika skeden av livet! För mig, innan jag hade riktigt accepterat och sörjt att jag inte skulle kunna få fler biobarn så var det jättetufft att ge bort mammaplagg till nygravida kompisar som nu behövde dem bättre. Det blev verkligen definitivt då, att detta som jag hade upplevt skulle jag aldrig mer få uppleva (för oss är det helt definitivt att vi inte kan gå den vägen).

Nu har vi som sagt påbörjat en adoptionsprocess, och jag är helt övertygad om att jag kommer att känna exakt samma känsla sedan när den biten också är "över". Sedan kommer de att flytta hemifrån.. och skaffa jobb.. och ja, du ser! Man drabbas hela tiden av att det blir avslut.

MEN jag försöker tänka så här kring de där avluten. Jag skulle inte ha så svårt att släppa om det inte vore för att jag hade upplevt något så stort och kärleksfullt att det förändrade mig för alltid. Tänk att just jag, har fått vara med om de sakerna som känns så omvälvande och som har varit mig så kära att det nästan gör fysiskt ont att släppa iväg dem. Jag får vara tacksam över det och bevara de fina minnena nära mitt hjärta så länge jag lever. Var sak har sin tid, och vem vet? Jag kanske får barnbarn och MASSOR av fortsatt glädje i mååånga år framöver! Kram TS!

Sally skrev 2010-02-03 22:54:07 följande:
    Jo, tänk att det är så svårt att gå ur kö. Det är ju trots allt nästan 5 års kötid - det är jättelänge sedan, och nu plötsligt ska man gå ur kön.  Vi har också bra chanser med ett biobarn till om vi vill, men då är det absolut slut med barnbesked, med pirriga flygresor (4 biljetter ditt, 5 hem), med magiska första stunder på barnhemmet, med en välkomst kommité på Arlanda, med öppna förskolan för adopterade barn, mm.  Så mycket att släppa på en och samma gång!  

• mammamys06

Kan tänka mig att gå ur kön är som att fatta beslutet om att sterilisera sig, det är så definitivt. Därför blir det svårt även om man är rätt säker på att man faktiskt har de barn man vill ha, att det är lagom liksom med två

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Ethi
    Sally skrev 2010-02-03 22:54:07 följande:
    Gå inte ur då? Betala ett år till och fundera och känn efter mer! Bfa betalar man väl inte lika stora summor till som AC, så de pengarna kanske det är värt för ett års sinnesfrid? Kanske finns det en anledning till att det är svårt att släppa... Eller behöver du/ni bara lite mer tid på er. Vi har pratat just om det själva... OM vi skulle få en trea lite snabbare än en sladdis, dvs när vi fortfarande har tid kvar på våra egna åldrar, kommer vi att betala då om-utifall-att? För att ha en valmöjlighet? För mig känns det inte direkt aktuellt med en fyra och definitivt inte för maken - ändå är det han som tycker att det är lika bra att betala tills man är säker. Så att man inte riskerar att ångra sig och då inte ha någon valmöjlighet längre.      
  • mammamys06

Jag är sååå tacksam över att vi valt att gå ur kön INNAN jag fick besked från läkarna att jag har en allvarlig tumörsjukdom (får veta om 2 veckor om jag har cancer) och att jag oavsett om det är cancer eller ej kommer att få genomgå svåra och stora operationer under flera års tid. Kanske inte kan jobba mer eller i alla fall aldrig mer hundra procent osv osv så det hade varit svårare att gå ur om vi hoppats på en adoption till men av hälsoskäl så msåte vi avbryta adoptionen, hade ändå över 1 års kötid.....

• Marianne76

mammamys 06: Jag  hoppas innerligt att du får ett bra besked om två veckor. Håller tummarna. Läkare är duktiga idag och läkemedel utvecklas hela tiden. Det kommer säkert gå bra.

Hej.

• mammamys06

Tack ja, vi hoppas på det!

• morgonsolan

Va??

Så himla tråkiga nyheter.. håller tummarna för att det inte är farligt och hoppas att du får må hyffsat bra under de här två veckorna. KRAM

mammamys06 skrev 2010-02-14 08:42:39 följande:
    Jag är sååå tacksam över att vi valt att gå ur kön INNAN jag fick besked från läkarna att jag har en allvarlig tumörsjukdom (får veta om 2 veckor om jag har cancer) och att jag oavsett om det är cancer eller ej kommer att få genomgå svåra och stora operationer under flera års tid. Kanske inte kan jobba mer eller i alla fall aldrig mer hundra procent osv osv så det hade varit svårare att gå ur om vi hoppats på en adoption till men av hälsoskäl så msåte vi avbryta adoptionen, hade ändå över 1 års kötid.....
  • AnnaKanna

Jag kan bara svara för mig själv och hur jag tänker. Efter att vi fått vårt andra barn genom adoption skulle jag absolut vilja ha ett till men för oss är det för sent. Vi är verkligen för gamla. Det hade inte spelat någon roll om vi kunnat skicka ansökan direkt till ett land med hyfsat kort väntetid, vi är verkligen för gamla. Vårt andra barn var i sista stund på övertid.

Om ni inte är för gamla ännu och har flera år kvar till dess skulle jag absolut fortsätta att betala, i fall att ni ändrar er och kommer fram till att en liten adopterad bebis eller knickedick till, skulle vara på plats.

Lycka till.

• Ethi

mammamys, oj så läskigt det låter... Jag håller tummarna! *kramar om*

• mammamys06

Tack tack, BEhöver kramarna just nu

• MamaLily
    mammamys06 skrev 2010-02-15 13:18:30 följande:
    Tack tack, BEhöver kramarna just nu
    Oj vad jobbigt Håller alla tummar!
    Kram
Svar på tråden Varför är det så svårt?