• Svar på tråden Vad lyssnar du på just nu?
  • Eurydike 87

Lyssnar på den här låten och kastas tillbaka i tiden! Till Melodifestivalen i skolan och tjejerna som dansade till den med ballonger som bröst som de stack hål på. Till Hattparaden och den hemmagjorda hatten som såg ut som en spargris med ett mynt i och var gjord av toalettpapper, tejp, rosa färg, aluminiumfolie som mynt och en toarulle som tryne. Till killen jag var kär i och livrädd för på samma gång. Till den där gången när jag skulle dansa med honom på bugglektionen och sprang därifrån och gömde mig i en matvagn. Hoppas han hittade någon modigare att dansa med! Det är otroligt vad många minnen som är kopplade till låtar ☺️

">

• Tom Sawyer

Kul att läsa det du skrev =)
    "Gömde mig i en matvagn" ha ha ha.
    Men visst har du rätt i att musik kan få en att förflyttas i tiden. Ett par takter, en strof så åker man tillbaka som om man satt i en toksnabb tidsmaskin.

Eurydike 87 skrev 2026-01-23 01:16:21 följande:

Lyssnar på den här låten och kastas tillbaka i tiden! Till Melodifestivalen i skolan och tjejerna som dansade till den med ballonger som bröst som de stack hål på. Till Hattparaden och den hemmagjorda hatten som såg ut som en spargris med ett mynt i och var gjord av toalettpapper, tejp, rosa färg, aluminiumfolie som mynt och en toarulle som tryne. Till killen jag var kär i och livrädd för på samma gång. Till den där gången när jag skulle dansa med honom på bugglektionen och sprang därifrån och gömde mig i en matvagn. Hoppas han hittade någon modigare att dansa med! Det är otroligt vad många minnen som är kopplade till låtar ☺️

">

#tidsmaskin#
  • Tom Sawyer

Jag lyssnar på väldigt olika typer av musik beroende på situationen jag befinner mig i. När jag jobbar framför datorn måste jag fokusera, och då funkar bara instrumental musik för mig. Annars fastnar jag i texten, tappar fokus och far iväg.
    Kör jag bil så är det oftast rockmusik som gäller. 
    När jag lagar mat så funkar av någon anledning soulmusik bäst. Helst då med blås =)
    Här är en av låtarna jag lyssnade på i kväll när jag stökade runt i köket.

#Soulfood#
  • Eurydike 87
    Tom Sawyer skrev 2026-01-25 01:53:32 följande:

Kul att läsa det du skrev =)
    "Gömde mig i en matvagn" ha ha ha.
    Men visst har du rätt i att musik kan få en att förflyttas i tiden. Ett par takter, en strof så åker man tillbaka som om man satt i en toksnabb tidsmaskin.

Kul att det roade någon! Jag är modigare nu som tur är 😁

Ja, så är det verkligen och när jag läste psykologi fick jag lära mig att den typen av kedjeminne (där ett ord följer på ett annat och är kopplat till musik) är väldigt djupt rotat. Ibland kommer människor inte ens ihåg vilka de är, vad deras barn heter eller var de bor, men kan ändå sjunga med i en låt från när de var barn. Häftigt!
  • Eurydike 87
    Anonym (koi) skrev 2026-01-23 03:58:27 följande:

Det vackraste, med Cecilia Vennersten.

Den är verkligen vacker! En gammal favorit 🤩 
  • Anonym (Hildegard von Bingen)

Just nu en lista jag hittade på Spotify som heter Fransk skön musik.

Väldigt avkopplande och mysigt.

• Mayjel

Grekula eller vad han heter. Vampyren från Kreta eller vad? Märkligt namn.

Hans nya mellobidrag är tydligen tippat att vinna hela tävlingen. Jag känner dock inget särskilt för detta. Tycker att refrängens ackord är väldigt lika de i ABBAs klassiker The winner takes it all. Känns som man har hört detta förut, med några smärre skillnader i takt och rytm kanske. Tänker också på Friends vinnarbidrag Lyssna till ditt hjärta, för 25 år sen, samt Carolas Evighet. Liknande ackord och melodi där också. 

Längtar efter att få höra Sanna Nielsen igen. Älskade hennes fina vinnarballad Undo. Tyvärr får jag vänta i hela 5 veckor på hennes bidrag då detta inte sänds förrän i sista deltävlingen, dessutom den allra sista låten att framföras av dem alla. Typiskt. Men men, den som väntar på nåt gott antar jag..

• Mayjel
    Eurydike 87 skrev 2026-01-29 02:06:01 följande:

Lyssnar på Bruce Springsteens nya låt 🖤

Vilken är detta? Vill också höra Skrattande
  • Eurydike 87
    Mayjel skrev 2026-01-30 01:07:57 följande:
    Vilken är detta? Vill också höra Skrattande
    Streets of Minneapolis. En politisk och mörk låt som skiljer sig mycket från hans andra låtar. Den är skriven och producerad fort och tar upp våld och dödsfall på ett ovanligt direkt sätt. Jag har lyssnat mycket på Springsteen genom åren och kan faktiskt inte ens minnas när jag hörde hans låtar för första gången, men jag minns massor av gånger när jag har lyssnat på dem. Det är som om det bara är jag som åldras, inte låtarna, för jag är fortfarande inte det minsta trött på dem 😊
  • Anonym (koi)
    Eurydike 87 skrev 2026-01-29 02:03:44 följande:
    Den är verkligen vacker! En gammal favorit 🤩 
    Ja, hos mig också. 
  • Eurydike 87
    Mayjel skrev 2026-01-30 01:06:16 följande:

Grekula eller vad han heter. Vampyren från Kreta eller vad? Märkligt namn.

Hans nya mellobidrag är tydligen tippat att vinna hela tävlingen. Jag känner dock inget särskilt för detta. Tycker att refrängens ackord är väldigt lika de i ABBAs klassiker The winner takes it all. Känns som man har hört detta förut, med några smärre skillnader i takt och rytm kanske. Tänker också på Friends vinnarbidrag Lyssna till ditt hjärta, för 25 år sen, samt Carolas Evighet. Liknande ackord och melodi där också. 

Längtar efter att få höra Sanna Nielsen igen. Älskade hennes fina vinnarballad Undo. Tyvärr får jag vänta i hela 5 veckor på hennes bidrag då detta inte sänds förrän i sista deltävlingen, dessutom den allra sista låten att framföras av dem alla. Typiskt. Men men, den som väntar på nåt gott antar jag..

Har helt missat att Melodifestivalen är på G! Grekula har jag aldrig hört talas om, men provlyssnar lite på en av hans låtar nu. Just ja, när det är många deltävlingar så måste man ha tålamod och extra oturligt att de har sparat den till sist av alla 😅
Svar på tråden Vad lyssnar du på just nu?