• Dakine

Gravida i Skellefteå med BF i sommar/höst? :)

Någon mer gravid i Skellefteå området eller här norrut som har BF i slutet på sommaren eller hösten ? :)

Tänkte vi kunde kanske lära känna varann, jämföra symtom, prata om graviditeten och bara allt möjligt! :)

• Svar på tråden Gravida i Skellefteå med BF i sommar/höst? :)
  • lundmark
    Dakine skrev 2010-09-28 08:26:47 följande:
    Tack så mycket! :)
    Ja, det skulle vara kul! :))

Jo allting gick bra. Dock känns det ju som att man blivit påkörd av en ångvält, det gör ont överallt i magen, ryggen, svanken, svanskotan. Öm där nere.. drar mig för att gå på toa :S Vågar knappt tvätta mig i duschen där nere osv osv men det går väl över? :P

Han var ju ganska stor, och sedan gick det ganska fort.. så kroppen hann väl inte riktigt med..

Värkarna satte igång av sig självt :) Allting skedde naturligt.
    Har skrivit en förlossningsberättelse på bloggen för de som villl läsa
    När du börjar må bättre så kanske jag får komma och hälsa på er? =)
    Låter som att du mår typ som jag gjorde, trodde aldrig någonsin jag skulle kunna gå ut och gå med vagnen :P
  • Dakine
    lundmark skrev 2010-09-30 12:46:21 följande:
    När du börjar må bättre så kanske jag får komma och hälsa på er? =)
    Låter som att du mår typ som jag gjorde, trodde aldrig någonsin jag skulle kunna gå ut och gå med vagnen :P
    Ja absolut! Det får du gärna :) Ska säga till då jag känner mig piggare!

Nej, som det känns nu känns det så också! vill som inte vara uppe & gå eftersom det känns som att allt ska trilla ut där nere. Det trycker massor, och jag vet inte varför :/ Blir bara orolig för att det ska vara "framfall" men det kanske är normalt att känna en "tyngd" känsla i början?

Det svider i stygnen också!! Och är inte kul att torka sig på toa, känns som att man aldrig blir ren där nere ...

Hur var ditt avslag förresten? Blödde du mycket? Kom det "klumpar" för dig ibland?
    Det gör det för mig ... Vet inte om det ska göra det??
    Hur länge blödde du?

Du behöver inte svara om du inte vill! :P
  • Pumpkin

Dakine: Nu var ju inte frågorna riktade mot mig, men jag svarar ändå och hoppas att det kan ge lite lugn i alla fall

Det är normalt att känna en tyngdkänsla där nere efter förlossningen. Muskler och vävnader är ju extremt uttöjda och det tar ett tag innan allt hittar tillbaka till sin plats igen. Men oftast är det absolut ingen fara, det kommer!

Vad gäller avslaget så blödde jag rätt mycket den första veckan ungefär, även klumpar och då speciellt när jag hade legat ner ett tag. Det är koagulerat blod och också helt normalt. Önskar att någon hade sagt det till mig dock, första gången en klump kom ut (det var en stor klump!) så trodde jag minst att jag var döende. VIlket jag såklart inte var

Blödde i en vecka, sen gick det över till sårvätska. Ibland började jag blöda några dagar igen (om jag ansträngt mig t ex) och sen gick det tillbaka till sårvätska igen. Så höll det på i ganska precis 6 veckor om jag inte minns fel.

Har du testat att duscha underlivet efter toabesök? Att göra det varje gång är kanske lite bökigt, men jag brukade göra det någon gång per dag och varje kväll innan jag gick och lade mig. Däremellan kunde jag blöta papperet lite - det både kändes skönt och mer hygieniskt.

• Dakine
    Pumpkin skrev 2010-09-30 17:03:55 följande:
    Dakine: Nu var ju inte frågorna riktade mot mig, men jag svarar ändå och hoppas att det kan ge lite lugn i alla fall

Det är normalt att känna en tyngdkänsla där nere efter förlossningen. Muskler och vävnader är ju extremt uttöjda och det tar ett tag innan allt hittar tillbaka till sin plats igen. Men oftast är det absolut ingen fara, det kommer!

Vad gäller avslaget så blödde jag rätt mycket den första veckan ungefär, även klumpar och då speciellt när jag hade legat ner ett tag. Det är koagulerat blod och också helt normalt. Önskar att någon hade sagt det till mig dock, första gången en klump kom ut (det var en stor klump!) så trodde jag minst att jag var döende. VIlket jag såklart inte var

Blödde i en vecka, sen gick det över till sårvätska. Ibland började jag blöda några dagar igen (om jag ansträngt mig t ex) och sen gick det tillbaka till sårvätska igen. Så höll det på i ganska precis 6 veckor om jag inte minns fel.

Har du testat att duscha underlivet efter toabesök? Att göra det varje gång är kanske lite bökigt, men jag brukade göra det någon gång per dag och varje kväll innan jag gick och lade mig. Däremellan kunde jag blöta papperet lite - det både kändes skönt och mer hygieniskt.
    Tack för dina svar!

Känns tryggare att fler har känt samma "tyngdkänsla" . För det känns alltid som man är ensam. Man hör aldrig hur folk har det efter förlossningen, tycker alla säger jämt "Vi mår alla bra". :P

Så man har ju ingen aning vad som väntar en efteråt ...

JA!! Ingen har ju som sagt att det kan komma klumpar osv, och såklart man blev lite  rädd då det började göra det. Och det stämmer, det är oftast om jag legat ner ett tag eller suttit ner länge. Det ploppar ner i toan då jag kissar, eller kommer på pappret. Tack och lov att någon mer haft klumpar!

Jag har duschat 1 gång per dag nu ... är ganska bökigt då vi har badkar att stiga upp och ur det.. Hade vi haft vanlig dusch hade jag nog duschat minst 3 ggr/dag!
  • lundmark
    Dakine skrev 2010-09-30 16:58:06 följande:
    Ja absolut! Det får du gärna :) Ska säga till då jag känner mig piggare!

Nej, som det känns nu känns det så också! vill som inte vara uppe & gå eftersom det känns som att allt ska trilla ut där nere. Det trycker massor, och jag vet inte varför :/ Blir bara orolig för att det ska vara "framfall" men det kanske är normalt att känna en "tyngd" känsla i början?

Det svider i stygnen också!! Och är inte kul att torka sig på toa, känns som att man aldrig blir ren där nere ...

Hur var ditt avslag förresten? Blödde du mycket? Kom det "klumpar" för dig ibland?
    Det gör det för mig ... Vet inte om det ska göra det??
    Hur länge blödde du?

Du behöver inte svara om du inte vill! :P
    Jag hade också extremt tryck neråt, bättre att vila och ta det lugnt. Du kommer ha al tid i världen att röra på dig sen =)
    Såg bilder på bloggen, vilken sötnos !
    Jag har ett tips; köp alsolsprit och vanlig kompressor på apotekt, sen lägger du en kompressor i bindan och spruta på alsolspriten. Det svalkar jätte skönt där nere, sen renar det också!
    Eller du kanske fick med det från BB? Det fick jag, tycker det var skönt en stund iaf.

Jag blöder olika mycket beroende på om jag rört mig mycket. Jag fick panik när jag fick första blodklumpen, men det är normalt. Jag ringde t.o.m upp till förlossningen och frågade.
    Om det känns jobbigt att torka efter toabesök så duscha med slangen ! Då vet du att det är helt rent och sen tycker jag att det var mycke skönare
  • Dakine
    lundmark skrev 2010-10-01 10:16:14 följande:
    Jag hade också extremt tryck neråt, bättre att vila och ta det lugnt. Du kommer ha al tid i världen att röra på dig sen =)
    Såg bilder på bloggen, vilken sötnos !
    Jag har ett tips; köp alsolsprit och vanlig kompressor på apotekt, sen lägger du en kompressor i bindan och spruta på alsolspriten. Det svalkar jätte skönt där nere, sen renar det också!
    Eller du kanske fick med det från BB? Det fick jag, tycker det var skönt en stund iaf.

Jag blöder olika mycket beroende på om jag rört mig mycket. Jag fick panik när jag fick första blodklumpen, men det är normalt. Jag ringde t.o.m upp till förlossningen och frågade.
    Om det känns jobbigt att torka efter toabesök så duscha med slangen ! Då vet du att det är helt rent och sen tycker jag att det var mycke skönare
    Det känns verkligen skönt att höra att fler känner det där trycket. Har varit livrädd för framfall och gud vet vad!
    Jag försöker vila så mycket jag kan, men tycker trycket neråt blir värre ifall jag suttit en längre stund.

Ja, han är verkligen underbar! :)) Då han kom ut sa både jag & Emil "är det där verkligen våran, han ser ut som en liten kines" ;) men det var för att han var så pass svullen då förlossningen gick så fort!

Hm, kanske ska köpa det! Nej jag fick inte med ngt sådant från BB ... :/
    Ja, jag tycker jag blöder mer nu än vad jag gjorde dagarna på BB.. dont know why..
    En barnmorska till mig på BB sa att "Det ska ju inte komma koagulerat blod" därför blev jag livrädd då jag fick se första klumpen! Men andra har sagt det är helt normalt. Blir bara irriterad att personal säger olika hela tiden, så man vet inte vem man ska lyssna på!

Det gör inte ont att torka med papper, däremot vill man ju som bara "badda" med pappret eftersom man VET det är stygn där nere.. Här hemma hos oss är det lite jobbigt kliva in i duschen efter varje toabesök då vi har badkar.. Sen går jag runt med stödstrumpor för att mina ben varit så svullna och de är lite jobbigt att ta av hela tiden! Även om jag erkänner att slangen känns skönare och så känns det som att det blir renare. Men funderar på att blöta ett papper nästa gång , eller ngt ...

Har iaf köpt microlax på apoteket nu, så jag har äntligen kunnat gå på toa! Har inte vågat göra nr 2 på toa eftersom det varit så hårt och vill INTE trycka på... :S Så kommer nog få använda microlax nu några gånger.
  • LittleBlondie

Hej!
    Var med i tråden lite grann i början, tänkte höra hur alla har det. Fick själv en pojk den 31 juli. Verkar vara ett pojkstarkt år i år Skrattande

• Dakine
    LittleBlondie skrev 2010-11-18 12:01:20 följande:
    Hej!
    Var med i tråden lite grann i början, tänkte höra hur alla har det. Fick själv en pojk den 31 juli. Verkar vara ett pojkstarkt år i år Skrattande
    Ah okej. Var ett tag sen för din del då :))
    Jo många verkar ha fått pojkar ! :D

Kanske blir det bara tjejer nästa gång då ;)

För mig går det iaf bara bra :) Förutom att man hatar sin kropp efter förlossningen :P

Hur går det för er andra? :D
  • LittleBlondie
    Dakine skrev 2010-11-18 22:27:42 följande:
    Ah okej. Var ett tag sen för din del då :))
    Jo många verkar ha fått pojkar ! :D

Kanske blir det bara tjejer nästa gång då ;)

För mig går det iaf bara bra :) Förutom att man hatar sin kropp efter förlossningen :P

Hur går det för er andra? :D
    Jo det börjar vara ett tag sen... men man har ju varit upptagen med annat :))
    Men annars går det bara fint... Har en stadig kille på drygt 8 kilo och 67 cm lång!! Som tur är han snäll för det mesta och sover bra om nätterna
  • Pumpkin

Halloj!

Här är allt bra, Ludvig växer och utvecklas fortare än man hänger med känns det som. Sex månader blev han i lördags! Vars tar tiden vägen?

Dakine: Jag såg er i tidningen här för någon vecka sen, fint kort!

LittleBlondie: Vilken stor liten kille du har! Ludvig väger ca 8,5kg och är 68,5 centimeter lång - men då är han ju drygt 2 månader äldre än din pojk

Apropå pojkstarkt år - verkar vara väldigt blandat. I min mammagrupp t ex så är det ett helt gäng tjejer och en kille - Ludvig. Så han har det gott han

• LittleBlondie
    Pumpkin skrev 2010-11-23 18:40:04 följande:
    Halloj!

Här är allt bra, Ludvig växer och utvecklas fortare än man hänger med känns det som. Sex månader blev han i lördags! Vars tar tiden vägen?

Dakine: Jag såg er i tidningen här för någon vecka sen, fint kort!

LittleBlondie: Vilken stor liten kille du har! Ludvig väger ca 8,5kg och är 68,5 centimeter lång - men då är han ju drygt 2 månader äldre än din pojk

Apropå pojkstarkt år - verkar vara väldigt blandat. I min mammagrupp t ex så är det ett helt gäng tjejer och en kille - Ludvig. Så han har det gott han
    Jo han är en stor kille men han släktar på sin far som mäter nästan 195cm lång. Och längden finns på min sida oxå, tyvärr fick inte jag ta del av den... är kring 163 cm lång :)
    Jo i stan är det fött lite blandat eller mest tjejjer upplever jag... men här i burträsk där vi bor är majoriteten pojkar. Av typ 15 st är nog bara tre eller fyra flickor.
  • theesi

Hej, jag vet inte om ni minns mig =) haha men jag har som glömt familjeliv lite :) Är dålig på att vara inne här.. Fick iaf en son den 13/8 :) och bor i Ursviken!

Vad händer här då?

♥ Vincent 070925 ♥ Melvin 100813 ♥
  • lundmark

Hur går det för alla ? är barnen snälla?

• Dakine

Hur går det för alla här inne? Någon som skaffat syskon? :) 

Svar på tråden Gravida i Skellefteå med BF i sommar/höst? :)