• ming

Kuvertavgift på bröllop...?

Är det okej med kuvertavgift på bröllop eller är det "förbjudet"?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kuvertavgift på bröllop...?
  • asfaltsblomman
    mosterYster skrev 2010-02-04 09:39:10 följande:
    Ts: du kanske borde ha definierat vad som är en "alltför hög" kuvertavgift. Jag kan lätt tänka mig att betala 300 p.p. i kuvertavgift. Det blir 600 kr för mig och maken och så mycket skulle ju ändå presenten ha gått på. För självklart undanber man sig present om man tar kuvertavgift. Tycker det är ett mkt fiffigt påfund, man slipper grubbla över present (eller köpa något från en lista, duh, det är väl lika uppgjort och tvingande det?) och brudparet får en liten hjälp till sitt brölop. Vi bjöd på allt inkl fri bar och skrev att vi inte önskade oss ngt särskilt, utan i så fall bidrag till bröllopsresan. Men jag har inget emot att gå på bröllop och betala kuvertavgift.
    hur mycket fick ni ihop?
    maskrosbarn
  • mosterYster
    asfaltsblomman skrev 2010-07-09 18:01:12 följande:
    hur mycket fick ni ihop?
    jag minns ärligt talat inte, men ca 500 kr per par (och så struntade några i vår önskan och gav oss grejer som sedan hamnade i förrådet, ha ha) så tja, ca 25000-30000 kr eller så?
  • asfaltsblomman
    mosterYster skrev 2010-07-10 11:37:25 följande:
    jag minns ärligt talat inte, men ca 500 kr per par (och så struntade några i vår önskan och gav oss grejer som sedan hamnade i förrådet, ha ha) så tja, ca 25000-30000 kr eller så?
    oh my god! shit vad mycket pengar! hihi
    maskrosbarn
  • mosterYster
    asfaltsblomman skrev 2010-07-10 11:45:16 följande:
    oh my god! shit vad mycket pengar! hihi
    Ja, fast om man tror att det täckte upp kuvertpriset vi betalade (närmare 1200 kr/gäst plus fri bar till restaurangpriser) så är man ju helt ute och cyklar.  Men det var ju inte meningen att det skulle vara betalning för festen heller; vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa (det blev 2 veckor på Dominikanska) fast vi skrev också att vår högsta önskan var att få fira med våra nära och kära, present var definitivt inte nödvändig öv er huvud taget. Kuvertpris tog vi alltså INTE.
  • Bedan
    mosterYster skrev 2010-07-10 12:37:05 följande:
    Ja, fast om man tror att det täckte upp kuvertpriset vi betalade (närmare 1200 kr/gäst plus fri bar till restaurangpriser) så är man ju helt ute och cyklar.  Men det var ju inte meningen att det skulle vara betalning för festen heller; vi önskade oss bidrag till vår bröllopsresa (det blev 2 veckor på Dominikanska) fast vi skrev också att vår högsta önskan var att få fira med våra nära och kära, present var definitivt inte nödvändig öv er huvud taget. Kuvertpris tog vi alltså INTE.
    Nej, det är ju inte som att det är så lätt att gå plus på gåvor såvida man inte har en givmild vän som är mångmiljonär och vill dela med sig. Min syster och hennes man bad om pengar till huset de nyss flyttat in i och som inte blivit fixat på över 30 år och som även kunde gå under namnet 4 nyanser av brunt. De fick ihop kanske 19 000 (plus diverse onödiga gåvor) vilket räckte till nytt golv i några rum, men det var ju inte som att det täckte så mycket av kostnaden för bröllopet trots att de hade hemlagad buffé. 
  • asfaltsblomman

är det okej att önska sig pengar som ett bidrag till ett kommande husköp? valfri summa alltså..

maskrosbarn
  • Bedan
    asfaltsblomman skrev 2010-07-10 14:30:32 följande:
    är det okej att önska sig pengar som ett bidrag till ett kommande husköp? valfri summa alltså..
    Man måste väl inte precisera exakt vad man vill ha pengarna till.
  • mosterYster
    Bedan skrev 2010-07-10 12:48:34 följande:
    Nej, det är ju inte som att det är så lätt att gå plus på gåvor såvida man inte har en givmild vän som är mångmiljonär och vill dela med sig. Min syster och hennes man bad om pengar till huset de nyss flyttat in i och som inte blivit fixat på över 30 år och som även kunde gå under namnet 4 nyanser av brunt. De fick ihop kanske 19 000 (plus diverse onödiga gåvor) vilket räckte till nytt golv i några rum, men det var ju inte som att det täckte så mycket av kostnaden för bröllopet trots att de hade hemlagad buffé. 
    Nej precis! Vi såg det väl mer som att det var mycket värdefullare för oss att få möjlighet att åka på en fin resa än att få vaser och annat. Husgeråd hade vi ju mer eller mindre dubbelt upp av redan...
  • mosterYster
    Bedan skrev 2010-07-10 18:46:52 följande:
    Man måste väl inte precisera exakt vad man vill ha pengarna till.
    Fast det är väl trevligare för gästerna att få veta vad de hjälper till att finansiera (av någon anleding). Själv skulle jag inte bry mig, skulle glatt betala kuvertavgift om det var brudparets önskan. Hellre det än att köpa grejer från en lista, suck!  
  • M C

Jag tycker jättemycket om kuvertbröllop, då slipper jag köpa present! Fast ibland blir brudparet girig och tar för mycket. Men en rimlig summa är OK.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • mosterYster
    M C skrev 2010-07-10 21:15:37 följande:
    Jag tycker jättemycket om kuvertbröllop, då slipper jag köpa present! Fast ibland blir brudparet girig och tar för mycket. Men en rimlig summa är OK.
    Håller med till 100%.
  • Eriin

Nej, jag är av den åsikten att man gifter sig när man har råd att betala allt själv.

• Ellieott

Jag tycker det verkar konstigt. Snålt. Det är dumt egentligen, känner jag. Vi pratade om det härom dagen, att (eftersom vår ekonomi kommer vara ansträngd då sambon ska plugga utan csn i 5.5 år, och vi vill gärna gifta oss någon gång under denna tid), att säga till gästerna att inte köpa presenter, utan om de vill bidra med 100 kr. Det är ju mindre än vad de flesta köper bröllopsgåvor för (min kusin gifte sig i somras så jag vet vad mina släktingar lägger ner ). Men det skulle - trots att gästerna skulle spara pengar på det - kännas snålt.

Så nej, jag tycker inte det känns okej.

Svar på tråden Kuvertavgift på bröllop...?