Bina86 skrev 2012-11-23 13:59:55 följande:
Fast om du fastar i en hiss och någon kommer och säger. "Ta det lugnt nu, ingen panik" och pratar i en lugn ton så tror jag faktiskt att det hjälper dig. Men eftersom du inte tror på SHN så är det klart att mina ord blir "Goddag Yxskaft" och att du har en anna uppfattning det respekterar jag men då kanske du ska respektera att jag tycker som jag gör.
Är det så du tänker, att vuxna är att jämföra med spädbarn och att olyckliga situationer är att jämföra med självvalda? Anna Wahlgren brukar resonera på samma sätt ungefär. Spädbarn jämförs med sura gubbar och att sätta fast ett barn i bilbarnstolen jämförs med att hålla fast det enligt solfjädern i upp till 45 minuter. Det är kanske därför vi ser så olika på det hela. För mig är det inte alls jämförbart. Varför? Jo, för det är enorm skillnad mellan en vuxen och ett spädbarn utan utvecklade försvarsmekanismer , med en helt annan tidsuppfattning som dessutom är mitt uppe i en anknytningsprocess i vilken föräldrarnas syn på barnet och dess behov är mycket viktig. För att bebisen på ett tryggt sätt ska gå vidare i sin utveckling och göra den trygghet den känner i föräldrarna till sin egen behöver den få
verkliga svar där och då. Inte imorgon eller när schemat säger att du får. Ibland önskar jag nästan att spädbarn med ord kunde berätta vad som känns fel. Jag tror någonstans att föräldrar som använder CIO-metoder som SHN skulle ha svårare att neka babyn och svara med en och samma fras om barnet uttryckligen berättade att "jag är hungrig", "jag behöver känna din närhet". "jag har bajs i blöjan" eller "jag har ont". Skrik är uppenbarligen inte nog trots att det är barnets starkaste signal..
Jag skulle absolut bli glad om någon talade lugnande utanför hissdörren. Upprepade de samma fras gång på gång skulle jag dock be dem dra åt helvete då inte ens en vuxen människa förtjänar sådan behandling. Jag skulle hellre se att de var där i hissen med mig. Helst hade jag sett att det aldrig hade inträffat, att hissen aldrig hade stannat. Vi väljer hur vi svarar våra barn, vi väljer inte att en hiss ska stanna.
Så för att sammanfatta varför din jämförelse inte går hem hos mig, jag är vuxen och upplever inte situationer på samma sätt som en bebis. En olycklig situation är inte att jämföra med något du väljer. En och samma fras är inte svar nog varken för en bebis eller vuxen. Det
är "Goddag Yxskaft".
Jag respekterar din åsikt men jag håller inte med dig. En viss skillnad.