• Mornie Alantie

Varför agerar du som du gör?

Ofta i religionsdebatter får jag höra att jag som ateist saknar moral. Jag har också hört att religionen är nödvändig för att bibehålla en moral och för att förhindra att brott begås. Detta förbluffar mig. Jag tror inte på varesig helvetet eller liv efter detta eller karma. Ändå försöker jag bemöta min omgivning på ett trevligt sätt. Jag vill vara en snäll människa. Att jag låter bli att stjäla beror inte på att jag kan hamna i fängelse, det beror på att jag inte vill vara elak.

Det jag vill ha upp till diskussion är följande: Vad är drivkraften bakom ditt agerande? Låter du bli att göra olagliga saker av rädsla för straff i form av fängelse, helvete (i vilken form du nu tror på) eller lidande i nästa liv? Behövs religion för att befolkningen inte ska bli omoraliska brottslingar?

• Svar på tråden Varför agerar du som du gör?
  • CarlS
    Kjell2 skrev 2010-02-11 16:02:23 följande:
    Det är alltså inte religionen eller ideoligin i sig som gör att man beter sig illa utan mera en ursäkt för att man gör det. Man slipper ta ett personligt ansvar för sin handling./Kjell

Det tror jag också, men det är långt ifrån en absolut sanning.

• Zhna

Ur ett andligt synvinkel så kan sägas att det inte finns något helvete eller karma. Men uppståndelsen lär bli häftig för somliga om än kortvarig. Att otuktiga upphör att existera via att dom förbränns av anala våldsorgier är verkligen inget evigt helvete men inte heller något paradis. De som tror på Nirvana säger att detta ej går att beskriva men vad i det!? Är detta ett definitivt utslocknande så är det det. Men detta är varken Min eller Zhna idealet.

Att vissa är "snälla" medan andra inte är det behöver helt rätt inte ha att göra med tro eller icke tro. Även om samtliga födda år 1975 är ateister men behöver dessa samtliga vara analister för det? Sedan finns det skilnader på troende och troende som att den ena är intresserad av juridik, veterinärt praktis, jeans, step dance, ett exoteriskt mainstream religion medan den andra är helt inne på tv-spel, filmer, natur, astrologi, esoterisk andlighet.

• Röllekan

Jag agerar som jag gör beroende på många faktorer:
    Främst pga rådande samhälle, kultur, fostran och arv.
    Man vill ju gärna tro att man gått emot ex Hitler om man varit tysk under andra värdskriget, antagligen (hur verkligt sjukt tanken än känns) hade man nog inte det. Man följer det rådande samhället, vilka sjuka riktningar än majoriteten tar. (där är vi ju mest som kor i flock).
    Man vill ju gärna tro att man sagt åt gubben sin att det är hans tur att byta blöja/ tvätta kläder/ laga mat även om man föddes i exempelvis Jemen, men jämställdhet skulle inte kännas lika naturligt då pga kulturen.
    Får jag inte en ordentlig uppfostran, har jag missbrukande föräldrar, kanske min moral färgas av det. Vi blir också fostrade av staten. Det är inte alls sagt att vi skulle tycka som vi tycker utan påverkan av lagar, regler och nedärvd moral.

Däremot blir samhället lite "mindre" hela tiden och det gör att det är lättare att bryta sig ur strömmen, tycka annat än föregående generation, eller gå emot en ledare.
    Men det är bara för att vi bor i ett långt gått demokratiskt samhälle som vi tror att vi agerar utifrån vår egen höga moral..

• Bedan
    Pallas skrev 2010-02-07 19:23:55 följande:
    Det är en universell evolutionsbiologisk fördel att ha en inbyggd "moral". Gudstro behövs inte.
    Exakt! Man kan följa regeln "behandla andra som du själv vill bli behandlad" utan att vara rädd för straff efter döden av någon gudom. Livet blir helt enkelt trevligare om man uppför sig och det ger dessutom fördelar eftersom människan lever i samhällen.
  • M C

Jag är snäll för att jag mår bra av det.
    Jag tänker gå igenom livet och vara den bättre människan, tänker INTE utsätta andra för det jag varit med om.
    Moral är ett enkelt val om man har lite samvete.

Men jag ser att inte alla ser det så. En del är helt enkelt inte verklighetstillvända.

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Bedan

Min erfarenhet (är uppfostrad i ett frikyrkligt hem och blev släpad till kyrkan flera dagar i veckan samt hade vänner av andra religioner) är dessutom att religiösa inte är så snälla. De dömer gärna andra som inte delar deras livssyn, t.ex. genom att påstå att ateister inte skulle ha någon moral! Dessutom utesluter de gärna människor ur gemenskapen ifall de inte uppfyller de rigorösa uppförandekoderna! På vissa platser blir man ju t.o.m. mördad om man inte "sköter sig"!

• Kjell2

Det är lite intressant att studera hur beteende ändras om omgivningen ändras.

Jag har under många år kört fram och tillbaka på en av de större riksvägarna. Förrut kunde det vara lite läskigt, det var lite för många fartdårar som körde aldeles för fort, +30 km/h mot fartgränsen. Efter att fartkameror kom upp har det blivit betydligt lugnare. De finns fortfarande många som kör för fort men betydligt mindre och de värsta har försvunnit. En slutsats kan vara att risken att åka fast påverkar om man vill bryta mot en lag.

En annan sak är hur folk ändrar beteende i en ny miljö. Någon som de flesta anser vara moralist förkastligt i Sverige kan plötsligt vara rätt acceptabelt när man är i ett annat land, t ex alkohol och bilkörning eller sexköp.

• KristenTjej84

Jag agerar som jag gör, dvs behandlar mina medmänniskor med respekt och kärlek, på grund av många orsaker.
    En av dem är för att jag är övertygad om att gud vill att vi ska älska varandra och ta hand om varandra, en annan är för att jag är skapad med stark känsla för rätt och fel och kan känna stark empati för andra, har dessutom också ett väldigt känsligt samvete.
    Skulle jag bete mig som en skitstövel mot andra dag in och dag ut, skulle jag nog ha svårt att sova om nätterna.
    En tredje del är, att då jag valde att följa gud i mitt liv, så tog jag emot den helige anden, och den helige anden kan öppna mina ögon för saker jag inte tänkt på förut.
    Även fast jag inte vill vara elak, så kan det hända att jag blir arg och snäser åt någon annan, och blir den människan ledsen, så kan gud via den helige anden säga det till mig, antingen genom en stark känsla av obehag( då jag känner den andra personens sorg) eller genom en vänlig röst inom mig som säger att just nu är det viktigt att du ber om förlåtelse, vilket jag då brukar göra.

Så man kan säga att det är med både min personlighet och min tro och min relation med gud att göra.
    Gud i mitt liv har förstärkt de positiva personlighetsdragen jag har, som leder till gott.

Med detta menar jag inte att man inte kan vara god eller kärleksfull mot andra utan gud i sitt liv.
    För det kan man, om man vill.
    Alla människor är skapade med en viss mängd godhet i sig, som påminner om att det finns en god skapare bakom dom.
    Sen är det upp till dom människorna ifall de vill använda det goda och vara kärleksfulla mot andra, eller förkväva det goda genom att bara tänka på sig själva.

• VulgusProfanum
    Zhna skrev 2010-02-11 17:33:11 följande:
    Ur ett andligt synvinkel så kan sägas att det inte finns något helvete eller karma. Men uppståndelsen lär bli häftig för somliga om än kortvarig. Att otuktiga upphör att existera via att dom förbränns av anala våldsorgier är verkligen inget evigt helvete men inte heller något paradis. De som tror på Nirvana säger att detta ej går att beskriva men vad i det!? Är detta ett definitivt utslocknande så är det det. Men detta är varken Min eller Zhna idealet. Att vissa är "snälla" medan andra inte är det behöver helt rätt inte ha att göra med tro eller icke tro. Även om samtliga födda år 1975 är ateister men behöver dessa samtliga vara analister för det? Sedan finns det skilnader på troende och troende som att den ena är intresserad av juridik, veterinärt praktis, jeans, step dance, ett exoteriskt mainstream religion medan den andra är helt inne på tv-spel, filmer, natur, astrologi, esoterisk andlighet.
    Anala våldsorgier? {#lang_emotions_surprised}

Jag skulle aldrig välja att tro på en religion där man förespråkar att "anala våldsorgier" kommer att drabba de otuktiga.

För mig är det varken kärleksfullt eller eftersträvansvärt att tro på en sådan gudomlighet.
    Det låter som ren och skär ondska. "Rätta in dig i ledet annars förbränns du av anala våldsorgier"

Jag tror på sunt förnuft. På att behandla och bemöta andra människor med respekt och på samma sätt och vis som man själv vill bli bemött och behandlad. Det tror jag räcker långt.
  • Teskedsmamman

Min erfarenhet är att religionsutövare SAKNAR moral men häcklar och säger att de har moral!!!

Nu är jag troende på så vis att jag samlar det som verkar vettigt och som passar in i den världsbild jag skulle vilja ha och lever så...

Jag tror på att om man är snäll får man trefaldig "snällhet" tillbaka och är man dum så får man vad man förtjänar

Att hjälpa sina medmänniskor och vara trevlig är för mig sunt förnuft och inte bundet till någon religion....

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
Svar på tråden Varför agerar du som du gör?