• susieq82

gör jag rätt tycker ni?

Hej!

Jag undrar hur ni andra föräldrar tänker kring om/när ditt barn får ett utbrott i en butik/på stan osv. jag brukar när min dotter på 2 år får ett spel när allt inte går som hon vill, prata lugnt med henne. Alternativt sätter jag mig ner och väntar ut hennes utbrott och visar att jag finns där. Struntar i om andra ser eller hör(oftast är det någon som ska kommentera, sååklart!) Skulle ni se det som att jag på något sätt vad ska jag säga?, kränker min dotter när jag försöker strunta i hennes vilja i sådana situationer som jag beskriver eller skulle ni tycka jag var elak?

• Svar på tråden gör jag rätt tycker ni?
  • Glimma76

Jag tycker det brukar gå bra att distraera barnen i den ålder. Ge henne något att hålla i. Vad är det hon vill när hon gör sådär? ELler finns det någon speciell orsak till att hon gör så väldigt ofta?

• Ejin

jag tycker att det finns en gräns när man får ge upp sitt resonerande och sina försök att vänta ut sina barns utbrott faktiskt.. Iaf när man är bland andra människor... Man får helt enkelt respektera att efter en viss tid vill andra människor inte höra en gapskrikande unge faktiskt.

Jag jobbar i mataffär och minns såväl en speciell gång när det var en mamma med en liten unge.. runt tre fyra år kanske, som vill ha choklad ... det fick hon inte och hon fick ett sånt enormt utbrott, grät, skrek , hulkade, lade sej på golvet, hängde i mammans ben o skrek... Trots att mamman försökte först tala lungt med henne o sen vänta ut henne gav hon bara inte upp.. hon skrek genom hela handlingen och genom hela kassan, hulkade och gapade och försökte med allt...
    Jag blev alldeles svettig och stirrig i kassan och typ alla andra i kön med...

Ibland går det faktiskt till en gräns när man kanske helt enkelt får bära ut sitt barn ur affären ..... för omgivningens skull om inte annat..

Går det däremot på en minut att lugna, som i ts fall är det ju en annan sak..

• vittra
    Ejin skrev 2010-02-05 20:32:58 följande:
    jag tycker att det finns en gräns när man får ge upp sitt resonerande och sina försök att vänta ut sina barns utbrott faktiskt.. Iaf när man är bland andra människor... Man får helt enkelt respektera att efter en viss tid vill andra människor inte höra en gapskrikande unge faktiskt. Jag jobbar i mataffär och minns såväl en speciell gång när det var en mamma med en liten unge.. runt tre fyra år kanske, som vill ha choklad ... det fick hon inte och hon fick ett sånt enormt utbrott, grät, skrek , hulkade, lade sej på golvet, hängde i mammans ben o skrek... Trots att mamman försökte först tala lungt med henne o sen vänta ut henne gav hon bara inte upp.. hon skrek genom hela handlingen och genom hela kassan, hulkade och gapade och försökte med allt... Jag blev alldeles svettig och stirrig i kassan och typ alla andra i kön med... Ibland går det faktiskt till en gräns när man kanske helt enkelt får bära ut sitt barn ur affären ..... för omgivningens skull om inte annat.. Går det däremot på en minut att lugna, som i ts fall är det ju en annan sak..
    I det fallet hade man nog gjort även barnet en tjänst att helt sonika bära ut. Gränser måste ju finnas även för offentligt beteende, och det är en 3-4 åring rätt mogen att lära sig tror jag.. annars kan man helt enkelt inte följa med och handla.
  • Sarah84

Detta är jätte svårt tycker jag..
    Vår snart 3-åriga dotter kan få hysteriska utbrott iblnad & ibland inträffar detta tex inne på Maxi. De hjälper just då inte att "tala" tilrätta henne, lönlöst. Hon är jätte svår, antingen får man "ignorera" henne efter att ha försökt få henne & förstå, eller helt enkelt bära ut henne.
    Dock ser mnan ju folk som glor & gör miner bara de skrikit någon minut & bryr mig inte ett smack om kommentarer, har aldrig fått några & hoppas jag slipper, i sådana lägen är oftast föräldrarna redigt uppretade som det är..

• trolltriss

gillar situationer när jag kan ge henne två positiva alternativ,,, för jag gillar inte att bli en NEJ sägare....

men när hon bara kastar sej och inte lyssnar går det ju inte.

vittra skrev 2010-02-05 20:20:15 följande:
    Förstår inte riktigt vad du vill säga?
    ja men vad tror du själv? att man vill ha ett barn som lägger sej och skriker,,, det är fysiskt omöjligt att bära både kassar och henne och köra vagnen.

Det låter jätte fint med ömsesidig respekt, men hallelulja, vad i min sitation ser du som ömsesidigt,,,, att hon när hon inte vill bara slänger sej,,, skall jag vara ömse sidig och göra samma sak???? DET hade sett ut det....

IKEA har ganska bra plogat hos oss,,,, och hon var inte trött bara TROTSIG... det kallas så faktiskt. HON kan inte få sitta i vagnen för att HON vill det, JAg kan inte bära henne omkring för att hon vill det....

PRATAR du om hennes behov,,,, HENNES största behov just här var en förstående mamma som väntade ut hennes utbrott och om det inte gick över ... blev till panik,.,avbryta och agera,,,,

Tycker du inte att jag gjorde rätt... kanske jag skulle låtit lillebror gå istället?
  • vittra

Men trolltriss, jag har ju ingen aning om hur er situation såg ut så jag förstår inte varför du tror att jag skulle kunna bedöma det. Och det var inte det jag kommenterade heller. Jag frågade bara om det inte kunde vara så att hon var trött när jag riktade mitt svar till dig. I övrigt förstår jag inte varför man inte kan respektera barnets känslor även fast om man inte kan bära eller låta barnet få sin vilja igenom.

• Sarah84

En jag plugga ihop med berättade att då hennes son då han va liten ville ha godis & bara slängde sig på golvet i affären, gjorde hon likadant, pojken ställde sig upp, sa till sin mamma "kom nu går vi" Han gjorde ALDRIG så mer =)
    Vet dock inte hur gammal han var. Runt en 4-5 kanske.

• trolltriss
    vittra skrev 2010-02-05 21:04:14 följande:
    Men trolltriss, jag har ju ingen aning om hur er situation såg ut så jag förstår inte varför du tror att jag skulle kunna bedöma det. Och det var inte det jag kommenterade heller. Jag frågade bara om det inte kunde vara så att hon var trött när jag riktade mitt svar till dig. I övrigt förstår jag inte varför man inte kan respektera barnets känslor även fast om man inte kan bära eller låta barnet få sin vilja igenom.
    I övrigt? menar du alla UTOM mej nu då????

för jag respekterar mitt barns känslor, men jag måste lära henne att råda över sina känslor, NÄR hon är grymma tre år,,, för lär hon sej inte att "behärska sej" ( KAN MAN INTE KRÄVA AV EN TRE ÅRING , HITTAR INTE ORDET ) och respektera vad jag som ledare ( förälder, dagisfröken, mormor, barnvakt ) bestämmer kommer livet bli mycket svårt för henne i GRUPPSOCIOLOGISKT perspektiv.

Varför skall vi begränsa den fria viljan,,, jo för att lära våra barn att tänka själva.

Tänk om min nio åring skulle bryta ihop på stan och lägga sej ivägen för alla andra bara för att han inte ville ????

ÄR det acceptabelt?

I så fall när går gränsen ?

Tycker absolut inte att en tre åring får bete sej hur som helst bara för att hon " vill eller inte ville "
  • vittra

Det var du som skrev att det inte gick att visa henne respekt i den situationen. Vilket jag inte förstår. Helt enkelt. Kan bero på att jag aldrig varit i en sådan situation själv.

Det du är inne på nu är något helt annat, vilket jag känner mig lite för trött för att diskutera nu... dock är sociologi ett ämne jag gillar
    Har iofs nyss skrivit i min kommentar om Ejins inlägg att man inte kan acceptera vilket beteende som helst vart som helst, men för den skull kan man enligt mig ändå bekräfta barnets vilja och barnets känslor. Men man måste också sätta en gräns för hur detta uttrycks.

• trolltriss
    vittra skrev 2010-02-05 21:50:42 följande:
    Det var du som skrev att det inte gick att visa henne respekt i den situationen. Vilket jag inte förstår. Helt enkelt. Kan bero på att jag aldrig varit i en sådan situation själv.Det du är inne på nu är något helt annat, vilket jag känner mig lite för trött för att diskutera nu... dock är sociologi ett ämne jag gillar Har iofs nyss skrivit i min kommentar om Ejins inlägg att man inte kan acceptera vilket beteende som helst vart som helst, men för den skull kan man enligt mig ändå bekräfta barnets vilja och barnets känslor. Men man måste också sätta en gräns för hur detta uttrycks.
    TACK VITTRA ! nu är jag med dej,,, och JA sociologi är super kul,,, jobbar med det varje varje varje dag....
  • merix

Önskar att jag hade samma tålamod som ts.
    Överlag har det hela slutat med att barnen blivit buren till bilen  och där fått lugna sig. Sen vet de att de inte får som de vill om de börjar att tjata och skrika efter saker.
    Den yngsta har ännu inte direkt fattat det men det kommer med åldern.

• cizzon

Om min 2åriga kille får utbrott i affären brukar jag försöka prata lugnt med honom och fråga t.ex. om han blir ledsen då han inte får ta kexen.Och förklara att vi har hemma, eller att vi inte ska köpa såna idag. Sen när han lugnat ner sig lite brukar jag fråga t.ex var vi skall hitta tomaterna, om han vill hjälpa mig.

Men sen finns det såklart dagar då tålamodet inte räcker eller sonen inte alls vill samarbeta:)

• Miss Cee

Det låter väl utmärkt.

Om ni var på en restaurang så hade jag nog snarare önskat att du sa ifrån till henne så att hon inte störde de andra gästerna, alt tog ut henne därifrån omgående. Men om det hr händer i en mataffär eller liknande så had ejag nog mest tyst applåderat till beteende och tyckte att du var en bra förälder som skötte det där utan att ge efter för tjat.

Det om något är det som stör mig mest, när jag hör en förälder som först säger nej, barnet skriker och sedan ger föräldern med sig. Då vet man ju att föräldern just garanterat att vi andra får höra det där illvrålet många gånger igen.. tack för det liksom ;)

• marie1973

Jag försöker alltid prata i första hand men det har hänt många gånger där jag lämnat butiken med henne under armen. Jag accepterar inte ett sådant beteende i affären restaurangen mm. Nu för tiden händer det sällan att hon får utbrott. Jag förklarar alltid att det inte är ok att göra så. Vi har alltid med våra två barn när vi handlar och de är alltid delaktiga.

• susieq82
    Glimma76 skrev 2010-02-05 20:21:17 följande:
    Precis!! TS. Menar du att du tycker att du kränker din 2åring för att hon inte alltid får sin vilja igenom? Herre gud, tänk om hon vill ha glass till kvällsmat, kränker du henne då, om hon inte får det.Barn får ju lära sig att man itne alltid kan få sin vilja igenom. Samt att man faktiskt inte får gallskrika i en affär. Du måste ju tala om för barnet att hon inte får skrika sådär och att ni inte kan vara kvar i affären om hon inte slutar.
    oh nej inte riktigt så menar jag. Eftersom inte talet är helt där än så blir det ju svårare för henne att uttrycka sig däeföe sker det ju på detta sätt istället. I form av skrik och gråt. Jag e helt med dig. Det är ju superviktigt att vara konsekvent. Antingen bestämmer jag mig för att ta mig an striden och gå hela vägen och inte vika en tum. Eller så bestämmer jag att det inte är så viktigt för stunden och låter det vara. Man måste välja sina strider lite känner jag
  • Anderssonskan

Vi har alltid samma regler år ut o år in.
    Inget godis i veckan och inget godis får man via tjat ALDRIG.

Så fajten kommer nästan aldrig och dom vet att vi inte ger oss = konsekvens!

Visst har vi skrik o tjat ibland, men vi diskuterar inte i affären vi förklarar innan när barnen är lugna att det blir inget godis i affären och ALLA godisinköp är PLANERADE.

Detta fungerar 99 gången av hundra!

Sen så är jag ingen supermamma, vi har andra problem med uppfostran, men jag kan säja med säkerhet att jag vet att jag slipper sådana bråk i affären.

• mina1
    Anderssonskan skrev 2010-02-16 12:42:32 följande:
    Vi har alltid samma regler år ut o år in. Inget godis i veckan och inget godis får man via tjat ALDRIG. Så fajten kommer nästan aldrig och dom vet att vi inte ger oss = konsekvens! Visst har vi skrik o tjat ibland, men vi diskuterar inte i affären vi förklarar innan när barnen är lugna att det blir inget godis i affären och ALLA godisinköp är PLANERADE. Detta fungerar 99 gången av hundra! Sen så är jag ingen supermamma, vi har andra problem med uppfostran, men jag kan säja med säkerhet att jag vet att jag slipper sådana bråk i affären.
    Samma hos oss. de vet vad som gäller. Skulle det en gång på 100 bli slänga sig ner på golvet så lämnar vi affären tills barnet lugnat sig eller om vi orkar låter honom vara tokarg i kundvagnen till alla andras förtret. Mutor använder vi oss inte av i dessa fall utan man skall kunna uppföra sig den tid det gäller. Både vuxna o barn.
  • Anderssonskan

mina1

Skönt att ingen tyckte att jag var en galen tyrann

Jag tror mina barn känner en trygghet i all faktiskt veta vad som gäller.
    Jag tror helt enkelt att det är skitjobbigt för dom att alltid försöka få som man vill!

• mina1
    Anderssonskan skrev 2010-02-16 12:59:05 följande:
    mina1 Skönt att ingen tyckte att jag var en galen tyrann Jag tror mina barn känner en trygghet i all faktiskt veta vad som gäller. Jag tror helt enkelt att det är skitjobbigt för dom att alltid försöka få som man vill!
    Precis, vet man vad som gäller så behöver man inte bråka och må dåligt som många barn gör. Vet man att det bara är att gnälla så kommer mamma/pappa springandes med en tablettask i handen så tro sjutton att man gör det. Det skulle jag göra .

Man skall helt enkelt göra sina barn den tjänsten det är att lära dem vad som gäller redan från pyttisålder.
Svar på tråden gör jag rätt tycker ni?