• lyckligmamma

Hur ser du på alkohol och graviditet?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur ser du på alkohol och graviditet?
  • Freddan

Min mamma drack alkohol (inte i några skämmiga mängder) utan ngt glas vid några tillfällen när hon var gravid med både mig och min brorsa. Och vad blev resultatet? Två mycket intellektuellt och socialt begåvade män. Tror det var tämligen vanligt under 70-talet med en ngt mer liberal syn på alkohol och graviditet.

Jag vet varför rådet är nolltolerans, men frågan är om alla vet det? Det är ganska lätt att tro att nolltoleransen innebär att minsta lilla alkoholintag ger fosterskador. Vilket inte är fallet.

Är jag elak så räkna med att du är korkad.
  • Pelleping
    KristenTjej84 skrev 2010-02-09 23:50:35 följande:
    Jag tycker inte man ska dricka alkohol alls under graviditeten. 9 månader borde väl man som förälder kunna hålla sig borta från alkoholen! jag skulle aldrig dricka under graviditeten och skulle inte bara höja ögonbrynen utan även rösten om jag såg att  någon i min omgivning festade på för fullt fast hon var gravid. Barnet kan få nervskador i hjärnan, och få det mycket svårare i skolan än andra barn. Dricker man i början av graviditeten så påverkar det utseendet och hjärnans tillväxt, dricker man i slutet av graviditeten så påverkas inlärnings-centrumet, därmed kan barnet få det svårare att lära sig och koncentrera sig i skolan. Hur kan man ens vilja dricka som gravid??? det är ens barns framtid det handlar om! alkoholskador man fått i livmodern går aldrig att reparera när barnet är ute, det är barnet som får leva med skiten.
    Fast då handlar det om stora mängder alkohol. Ett eller ett par glas vin eller har ingen påvisad effekt.
  • Matillin
    Pelleping skrev 2010-02-10 20:00:37 följande:
    Fast då handlar det om stora mängder alkohol. Ett eller ett par glas vin eller har ingen påvisad effekt.
    Inte ett glas men ett par glas vin vet man väl har påvisad effekt, eller?
    Kanske inte vid ett tillfälle men om man dricker så ofta under graviditeten?
  • Glimma76

Ett halv glas vin tycker jag är ok, även om jag själv valt bort det helt de gånger jag varit gravid.

• Pelleping

Ni som anser att nolltolerans är det enda gäller, gäller det även andra substanser som   t ex koffein och nikotin eller gäller det bara alkohol?

• SofiaO
    Pelleping skrev 2010-02-17 09:50:16 följande:
    Ni som anser att nolltolerans är det enda gäller, gäller det även andra substanser som   t ex koffein och nikotin eller gäller det bara alkohol?
    Kaffe dricker jag inte, och nej NATURLIGTVIS skulle jag inte få för mig att röka under graviditeten heller.
  • Magrat

Nolltollerans! 

"Man drack förr och vi är inte skadade." Nej, och man hade inte bilbälte i samma utsträckning heller. Nu är man mer välinformerad. Ska man inte agera utifrån den kunskap som finns?
    "Ett glas vin har inte påvisats ge fosterskador." Nej, det har det inte, men även lite alkohol kan ge sämre förutsättningar. Hur man kan ta ett aktivt val att riskera sitt barns hälsa kommer jag aldrig förstå.

I Forskning och Framsteg nr 2 fanns en mycket intressant artikel om just detta.
    När den som är gravid dricker alkohol, får fostret samma alkoholhalt i bloder som mamman. Skulle ni som tycker det är okej med ett glas vin som gravida verkligen vilja ge en nyfödd bebis lite vin att dricka också?
    Även små mängder alkohol kan ge koncentrationsstörningar, känslomässiga problem och dylikt. Varför vill man riskera det för sitt barn?
    En drastisk jämförelse i slutet av artikeln säger att alkohol utgör samma hot mot spädbarnets hjärna som att tappa det med huvudet före i ett betonggolv. Barnet klarar sig kanske utan bestående men om det sker från en decimeters höjd, medan skadorna från ett högre fall kan bli bestående. "Så hur mycket ska man unna sig, en decimeter kanske? Eller rent av två om det är ett festligt tillfälle? Jag förstår inte hur man ens kan ställa sig den frågan."
    Och det gör inte jag heller.

I'm not a Buffy-fan, I'm a Buffy-fanatic!
  • SofiaO
    Magrat skrev 2010-02-17 11:25:02 följande:
    Nolltollerans! "Man drack förr och vi är inte skadade." Nej, och man hade inte bilbälte i samma utsträckning heller. Nu är man mer välinformerad. Ska man inte agera utifrån den kunskap som finns? "Ett glas vin har inte påvisats ge fosterskador." Nej, det har det inte, men även lite alkohol kan ge sämre förutsättningar. Hur man kan ta ett aktivt val att riskera sitt barns hälsa kommer jag aldrig förstå. I Forskning och Framsteg nr 2 fanns en mycket intressant artikel om just detta. När den som är gravid dricker alkohol, får fostret samma alkoholhalt i bloder som mamman. Skulle ni som tycker det är okej med ett glas vin som gravida verkligen vilja ge en nyfödd bebis lite vin att dricka också? Även små mängder alkohol kan ge koncentrationsstörningar, känslomässiga problem och dylikt. Varför vill man riskera det för sitt barn? En drastisk jämförelse i slutet av artikeln säger att alkohol utgör samma hot mot spädbarnets hjärna som att tappa det med huvudet före i ett betonggolv. Barnet klarar sig kanske utan bestående men om det sker från en decimeters höjd, medan skadorna från ett högre fall kan bli bestående. "Så hur mycket ska man unna sig, en decimeter kanske? Eller rent av två om det är ett festligt tillfälle? Jag förstår inte hur man ens kan ställa sig den frågan." Och det gör inte jag heller.
    Men TACK för de orden, Magrat!  
  • Breaking Dawn

Usch vilken obehaglig liknelse där i slutet, ska man unna sig 1dm eller kanske 2? Fy.... Mår riktigt dåligt av att tänka så, för alla små barns skull. Nä det har och kommer alltid att vara nolltolerans gällande alkohol för mig under graviditeten (och helst också amning i så stor utsträckning som möjligt). Jag har ärligt talat inget som helst sug efter alkohol nu när jag är gravid, inte heller efter vare sig cigaretter(slutade röka för ett år sedan), kaffe eller thé. Min kropp verkar känna vad som är "bra" för den och inte, och jag vill bara inte ha det. Jag tycker att det luktar illa och smakar äckligt. Så jag behöver inte direkt "offra" mig ändå, skönt ;)

• Cecilia01
    Självklart ska man inte dricka alkohol när man är med barn.

Jag blir fullständigt galen när jag ser gravida röka. Det är misshandel. Fostret har ingen talan och många barn får skador. Jag såg ett test för några år sedan på TV där man lyssnade på hjärtljuden innan den blivande mamman tog några bloss på en ciggarett. Det var absolut fruktansvärt. Hjärtat slog så fort att jag trodde nästan det skulle stanna. Många barn får också svår absistens när dom är nyfödda.

Hemskt är det också att se när mammor röker och går och drar sina barnvagnar eller har barnen i knät.

Jag läste på folkhälsoinstitutet att risken ökar med 120% för barnet att få gomspalt om mamman endast dricker ordentligt (vad menas med det? 4 glas eller en 3-liters.) vid ett fåtal gånger.

"Det är sedan länge känt att alkohol under graviditeten ökar risken för för skador av barnet, särskilt av nervsystemet. Det kan dock dröja innan sådana skador blir tydliga."
  • EliseMamma

Tycker man inte ska dricka alkohol alls under garviditeten.

• Aurora Borealis

Jag känner en kille med skador från alkohol, jag kommer inte ihåg vad man kallar det, men han har bland annat Aspbergers och lider ganska mkt av att hans mamma drack under graviditeten... hela sitt liv... Så nej, jag testar inte hur mkt som är ok på mina barn..

• Tygtiiger

Alkohol är ett nervgift.

Fostrets nervsystem är betydligt mer känsligt än den vuxnes.

Fostrets hjärna utvecklas under hela graviditeten.

Om man betänker de tre ovanstående meningarna ordentligt så finns det ingenting som kan motivera ett nöjesdrickande när man är gravid. Varför? Vad är det som är så ohemult viktigt med att få ta ett glas vin då och då så att man medvetet utsätter sitt ofödda barn för ett nervgift?

• pessl

Detta är ju egentligen inte en etisk fråga där man kan tycka lite som man vill. Svaret är enkelt och mycket tydligt; graviditet och alkohol ska aldrig kombineras.

Sedan är det en annan sak att många av oss 70-talister som foster har blivit gödda med lite vin vid något enstaka tillfälle, det betyder ju inte att det går bra att dricka alkohol under en graviditet. Samma sak för barn som misshandlats, bara för att de har överlevt är det ju inte ok att slå barn... 
Svar på tråden Hur ser du på alkohol och graviditet?