spaceylisie skrev 2010-02-06 08:02:19 följande:
Jag tvivlar starkt på att det har betydelse för mognad och intelligens huruvida du är född i januari eller december, för att ta två ytterligheter. Är rädd att DET ansvaret tillskrivs föräldrarna och anlag mer än almanackan... Vill du verkligen ha ett barn så spelar det ingen som helst roll när på året barnet är fött. Det enda "negativa" med ett barn i november var att vi precis hade firat hennes födelsedag när det var dags att knata in i leksaksbutiken och glo efter julklappar...
Men det är ju som att säga att det inte skiljer i mognadsålder på en femåring och en sexåring! Sexåringen har levt ett helt år mer än femåringen, vuxit på sig i ett år mer osv. Jag vet folk som är födda jättetidigt på året och därför haft det lätt för sig genom låg- och mellanstadiet, sedan jämnar det såklart ut sig.
Ingen har sagt att det påverkar intelligensen at vara född olika tid på året! En femåring kan såklart vara smartare än en sexåring! Men om man kan lite om barns utveckling så vet man att det händer rätt mycket varje år under de första åren. Eller var du exakt lika mogen vid fem som vid sex års ålder?
Jag har en syster som är nästan exakt ett år yngre än jag och hon skulle lära sig allt (läsa, cykla, spela instrument) samtidigt som jag. För att hon ville. Allt var mycket svårare för henne även om hon var väldigt tidig i utvecklingen (språk t ex) för sin ålder. Det som skiljde var inte intelligens för när vi blev äldre så lärde vi oss saker lika snabbt.
Hur mogen man är skiljer sig självklart individuellt, det finns en anledning till att vissa får hoppa över en klass på lågstadiet t ex. Men jag har även varit med om att folk fått börja ett år tidigare i skolan bara för att få gå med sina kompisar och då har det faktiskt varit svårare för det barnet.