• Anonym

Få barn i november eller vänta till efter nyår?

Bryr ni er?
    Vet att många planerar att börja bebisverkstad i maj ca för att få barn i början av året så barnet får en födelsedag tidigt på året.
    Men bryr ni er om det? Vad är det som är så bra att fylla tidigt på året?

Det enda jag kan komma på är när man får köra moppe, ta körkort och gå på systembolaget. Alltså 3 ggr i tonåren.

Eller hur resonerar ni?

(Jag vill börja göra syskon NU, men sambon vill vänta så syskonet föds i början på året. Jag tycker det är löjligt, vi har ju redan barn fött i november!)

• Svar på tråden Få barn i november eller vänta till efter nyår?
  • Lia85

Jag är född i november och har aldrig lidit av det. Däremot har jag tillbringat säkert hälften av födelsedagarna utomlands eftersom jag ofta fyller på lovet, och det var kanon. Då fick man fira hemma med släkt och sen med familj på rätt dag (+ barnkalas i lågstadieäldern )

• Lia85
    Lia85 skrev 2010-02-05 23:30:49 följande:
    Jag är född i november och har aldrig lidit av det. Däremot har jag tillbringat säkert hälften av födelsedagarna utomlands eftersom jag ofta fyller på lovet, och det var kanon. Då fick man fira hemma med släkt och sen med familj på rätt dag (+ barnkalas i lågstadieäldern )
    Och angående betyg och sånt kring mognad och utveckling så har jag alltid haft toppbetyg, likaså min bror som är född i oktober (han hade mvg i allt i både grundskola och gymnasiet) så det tror jag mer ligger i de förutsättningar barnet har från början.

Kör på och var glad för graviditeten oavsett när den dyker upp
  • Strumpan08

Äsch, min dotter är född i december, har aldrig sett det som något varken negativt eller positivt. Dessutom kan du kanske upplysa din man om att kroppen inte fungerar som så att man kan skriva in ett datum på kalendern och då blir man gravid. Kan ta flera månader innan det tar sig, och då är ni kanske inne på nästa höst.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • spaceylisie

Jag tvivlar starkt på att det har betydelse för mognad och intelligens huruvida du är född i januari eller december, för att ta två ytterligheter. Är rädd att DET ansvaret tillskrivs föräldrarna och anlag mer än almanackan... 

Vill du verkligen ha ett barn så spelar det ingen som helst roll när på året barnet är fött. Det enda "negativa" med ett barn i november var att vi precis hade firat hennes födelsedag när det var dags att knata in i leksaksbutiken och glo efter julklappar...
  • Panthera leo

När vi har sagt att nu är det tid för att försöka få barn så har vi inte ens funderat på vilken tid/månad han/hon skulle födas. Hur vet man att man ens lyckas på första försöket så att det matchar in en speciell månad? Jag är glad att jag över huvud taget fick den möjligheten att bli gravid, sen spelar det ingen roll när barnet/barnen kom......

• tebax

Mins on är född i November och jag kan inte se några som helst problem med det. Är själv född sent på året och det är inget som påverkat något i mitt liv.

• Anonym
    spaceylisie skrev 2010-02-06 08:02:19 följande:
    Jag tvivlar starkt på att det har betydelse för mognad och intelligens huruvida du är född i januari eller december, för att ta två ytterligheter. Är rädd att DET ansvaret tillskrivs föräldrarna och anlag mer än almanackan...  Vill du verkligen ha ett barn så spelar det ingen som helst roll när på året barnet är fött. Det enda "negativa" med ett barn i november var att vi precis hade firat hennes födelsedag när det var dags att knata in i leksaksbutiken och glo efter julklappar...
    Men det är ju som att säga att det inte skiljer i mognadsålder på en femåring och en sexåring! Sexåringen har levt ett helt år mer än femåringen, vuxit på sig i ett år mer osv. Jag vet folk som är födda jättetidigt på året och därför haft det lätt för sig genom låg- och mellanstadiet, sedan jämnar det såklart ut sig.

Ingen har sagt att det påverkar intelligensen at vara född olika tid på året! En femåring kan såklart vara smartare än en sexåring! Men om man kan lite om barns utveckling så vet man att det händer rätt mycket varje år under de första åren. Eller var du exakt lika mogen vid fem som vid sex års ålder?

Jag har en syster som är nästan exakt ett år yngre än jag och hon skulle lära sig allt (läsa, cykla, spela instrument) samtidigt som jag. För att hon ville. Allt var mycket svårare för henne även om hon var väldigt tidig i utvecklingen (språk t ex) för sin ålder. Det som skiljde var inte intelligens för när vi blev äldre så lärde vi oss saker lika snabbt.

Hur mogen man är skiljer sig självklart individuellt, det finns en anledning till att vissa får hoppa över en klass på lågstadiet t ex. Men jag har även varit med om att folk fått börja ett år tidigare i skolan bara för att få gå med sina kompisar och då har det faktiskt varit svårare för det barnet.
  • spaceylisie
    Anonym skrev 2010-02-06 13:26:34 följande:
    Men det är ju som att säga att det inte skiljer i mognadsålder på en femåring och en sexåring! Sexåringen har levt ett helt år mer än femåringen, vuxit på sig i ett år mer osv. Jag vet folk som är födda jättetidigt på året och därför haft det lätt för sig genom låg- och mellanstadiet, sedan jämnar det såklart ut sig. Ingen har sagt att det påverkar intelligensen at vara född olika tid på året! En femåring kan såklart vara smartare än en sexåring! Men om man kan lite om barns utveckling så vet man att det händer rätt mycket varje år under de första åren. Eller var du exakt lika mogen vid fem som vid sex års ålder? Jag har en syster som är nästan exakt ett år yngre än jag och hon skulle lära sig allt (läsa, cykla, spela instrument) samtidigt som jag. För att hon ville. Allt var mycket svårare för henne även om hon var väldigt tidig i utvecklingen (språk t ex) för sin ålder. Det som skiljde var inte intelligens för när vi blev äldre så lärde vi oss saker lika snabbt. Hur mogen man är skiljer sig självklart individuellt, det finns en anledning till att vissa får hoppa över en klass på lågstadiet t ex. Men jag har även varit med om att folk fått börja ett år tidigare i skolan bara för att få gå med sina kompisar och då har det faktiskt varit svårare för det barnet.
    Jag vet inte, jag läste vid tre års ålder och kunde vid fem år bete mig bättre, visste mer osv. än de flesta jämnåriga eller för den delen de som gick ett år före, dvs. i förskolan. Jag tror dock fortfarande inte på att det har med att göra med det faktum att jag är född i februari, däremot att det var folk som engagerade sig mycket i att lära mig saker och ting, jag fick alltid svar på mina frågor osv. Men så var jag en odräglig, halvmobbad besserwisser hela låg/mellan/högstadiet...
    Min tös är iofs bara ett drygt år än så länge, och novemberbarn, så det återstår att se hur hon artar sig.
  • Anonym
    spaceylisie skrev 2010-02-06 13:35:13 följande:
    Men alltså alla barn artar sig säkert jättebra oberoende av när på året de är födda, ingen har sagt nått annat! Men det är skillnad för samma barn att börja skolan då det är 5,5 år eller då det är 6,5 år. Sen är det klart att för vissa tidigt utvecklade kan det vara en fördel att börja "tidigt" (alltså om man är sent född så blir det ju alltid att man börjar tidigt sett till sin ålder i siffror) så att de inte hinner lära sig "allt" hemma och ettan blir helt meningslös.
  • Anonym (n)

vi hade försökt nu i 8 månader. bestämde att pausa nu då jag inte ville ha barn ont-dec. Vi har redan 3 barn födda då! (1 är mitt och 2 är hans) 

har alltid drömt om att få barn i mars-juni. Har verkligen alltid tänkt att jag skulle planera det så. Är själv född i mars och tycker det är en underbar månad att fylla år i! 

man har hunnit glömma julen och folk har mer tid och energi igen.
    det är så mörkt under vintern. Och julen stress gör att folk inte orkar med kalas då också, känns de som.

men? nu. helt oväntat så plussa jag imorse! Vi hade sex 2 dagar EFTER ägglossning TRODDE vi men tydligen pricka vi ägglossningen. Haft lite panik över att det blir ett till barn på hösten. Som att vi inte hade fullt upp med släktkalas och kompiskalas och jul.

tänkte också på det där med att vara yngst i klassen. Jag har alltid varit väldigt nöjd med att var född i början av mars! Hade moppe redan i 8an men de andra fick inte förrän i 9an. 

men. nu är jag gravid. Har under dagen börjat smälta det och känner att det är ju kul! nu blir det färre årskurser mellan barnen. Hade vi väntat hade ju syskonet kommit en årskurs längre ner. Nu kommer de kunna vara på samma skola och kanske samma skolavslutningar mm. Gå på förskola tillsammans om än ett kort tag. 

och det ÄR mysigt med höstbarn! Det var perfekt att bebis var lite större när första sommarn kom så att vi kunde bada ihop! 
    och bebis var precis lagom stor när våren kom så att vi kunde gå på massa härliga promenader och upptäksfärder. de mörka månaderna så bara mös vi där hemma. 

det blir nog bra!

men hade jag fått VÄLJA hade jag väntat och tänker lite som din sambo, faktiskt.

men vet också att det blir bra oavsett! Jag ville inte ha höstbarn förra gången heller men är så glad över att vi inte vänta för nu har jag ju världens mest underbara unge Hjärta

• Anonym (Jonna)

ser att det är en riktigt gammal tråd men svarar ändå

Jag hade aldrig i livet velat ha ett barn född i december  månad. Man firar ju så mycket ändå i december. Vilken annan månad som helst! Mitt barn är född i februari, vilket jag ändå tycker är helt okej. Helst av allt hade jag velat ha ett sommarbarn, men att fira födelsedagen i pulkabacken i februari månad fungerar också bra. 

• Anonym (Mia)

Vi har en född sent på året och en tidigt. Det ena barnet har därmed börjat skolan ett helt år tidigare än det andra. För oss blev det fel barn som fick börja tidigt, sett till deras utveckling borde det ha varit precis tvärtom. Vem som lidit mest av det - barnet som alltid ligger före alla andra och har dödstråkigt på lektionerna eller barnet som alltid kämpar hårt men ändå ligger lite efter sina kompisar - är svårt att svara på. Men det behöver i alla fall inte vara positivt att vara född tidigt, enligt min åsikt. 

• Anonym (4)

Jag har två november barn och två majbarn. Tycker det är bra både och. Jag själv var beräknad till 11 januari men kom 29 december. Jag hade nog hellre fyllt år i november. 

Svar på tråden Få barn i november eller vänta till efter nyår?