• Svar på tråden Autismtråd 10
  • Trinity78
    Dimisi skrev 2014-08-02 01:46:05 följande:
    Stelt, eller lite osmidigt rörelsemönster, är typiskt för autism.
    Tack för svaret :)
    Reproductively challenged
  • emelieh87

Han blir 3 i oktober.. Han reagerar ibland men inte alltid på sitt namn. Oftast är han så inne i det han gör, som att han är i sin egna värld. Han radar gärna upp bilarna på rad och har stenkoll hur många han har och i vilken ordning dom stod om man skulle råka städa bort dom

• Ugglan87
    emelieh87 skrev 2014-08-02 13:58:02 följande:

Han blir 3 i oktober.. Han reagerar ibland men inte alltid på sitt namn. Oftast är han så inne i det han gör, som att han är i sin egna värld. Han radar gärna upp bilarna på rad och har stenkoll hur många han har och i vilken ordning dom stod om man skulle råka städa bort dom

Okej, ja av det du skriver låter det som autism. Har en son på snart 4 som är autistisk så man har lärt sig mycket :) Bra att ni är igång med utredningen så pass tidigt också, hoppas allt går bra
  • emelieh87
    Ugglan87 skrev 2014-08-02 14:06:34 följande:
    Okej, ja av det du skriver låter det som autism. Har en son på snart 4 som är autistisk så man har lärt sig mycket :) Bra att ni är igång med utredningen så pass tidigt också, hoppas allt går bra
    Tack :)
  • Trinity78
    emelieh87 skrev 2014-08-02 13:58:02 följande:

Har BVC sagt något? Har ni fått nån remiss någonstans? 
    Reproductively challenged
  • darling87
    Ugglan87 skrev 2014-07-14 21:21:55 följande:

Hej!

Riktar frågan till alla föräldrar här till era barn med autism. Efter att era barn fått autismdiagnosen fastställd, har de även fått göra ett blodprov för att utesluta Fragile-x ? 

Var hos läkaren förra veckan på en läkartid som man har efter att diagnosen fastställts och då berättade han att vi ska få göra ett sådant blodprov. Jag hade ingen aning om att man även skulle få göra ett sådant test, men det är ju bra också så man får veta om han har det eller ej. Jag hade aldrig hört talas om diagnosen och har läst på om den nu, tycker inte att det är mycket som stämmer in där gällande min son. 

Om ni har gjort detta blodprov, har det visat sig att era barn haft diagnosen eller inte?

Tacksam för svar.

vi har en tös på snart 8 år när hon va 4 fick ja reda på hon hade autism å har aldrkg gjort detta blodprov.. de har därimot gjort ett eeg på henne 1gång å nu ville psykologen göra en utredning inriktad på adhd med så precis börjat med det.. första utredningen gjordes nör hon var 4 år och då fick ja reda på att de var autism men men
  • caspersmamma 08
    darling87 skrev 2014-08-11 14:12:56 följande:
    vi har en tös på snart 8 år när hon va 4 fick ja reda på hon hade autism å har aldrkg gjort detta blodprov.. de har därimot gjort ett eeg på henne 1gång å nu ville psykologen göra en utredning inriktad på adhd med så precis börjat med det.. första utredningen gjordes nör hon var 4 år och då fick ja reda på att de var autism men men
    Hon kanske har båda diagnoserna, många barn har fler diagnoser.
  • darling87
    caspersmamma 08 skrev 2014-08-11 21:12:07 följande:
    Hon kanske har båda diagnoserna, många barn har fler diagnoser.
    jo jag vet man kan ha bland diagnos men känns ibland som min tös fått allt typ.. hon föddes med en ryggmärgsskada så det blev op vid 8 dagars ålder, sedan har hon problem med tarm å urin men de hänger ihop med ryggen, sedan fick vi veta att hon har autism å efter det så misstänker de även adhd.. sedan de som var med ryggen blev ju muskler å känsel nedsatt i vänster sida men vet finns säkert de som har de värre men ibland känns de som hon fick de mesta.. hon är ju världens goaste tös å jag har fått lära mig så mkt som gör att hennes dag funkar bra
  • Dimisi

darling87, ja det var ju en del funktionsnedsättningar din dotter fått. Rynkar på näsan

Har hon fortfarande stora problem med tarmarna och av sin känselnedsättning? Får ni hjälp från barnhabiliteringen med det?

• darling87
    Dimisi skrev 2014-08-11 23:21:13 följande:

darling87, ja det var ju en del funktionsnedsättningar din dotter fått. 

Har hon fortfarande stora problem med tarmarna och av sin känselnedsättning? Får ni hjälp från barnhabiliteringen med det?

Hon får medeciner så hon kan sköta magen å allt sånt å så har hon en läkare för det med magen.. sedan när hon va mindre va vi hos sjukgymnast med henne. Hon har extremt dåkig balans de är bättre idag men de märks när hon e trött att vänster sida inte e lika bra som höger sida.. sedan har hon ofta ont i vänster ben tagit upp detta med nevrologen men de verkar inte kuna göra ngt lr så men hon har en bra läkare så ja e nöjd med allt sånt men jobbigt ibland men ala olika läkare å så
  • Ugglan87
    darling87 skrev 2014-08-11 14:12:56 följande:
    Okej. Har hon utvecklingsstörning också? 
  • emelieh87

Något nytt vi upptäckt med sonen är att så fort ett ljud han inte gillar kommer, till exempel att lillebror grinar, då skriver sonen dubbelt så högt som lillebror för att som vi tror stänga ute lillebrors skrik och istället hör han sig själv. Låter det som något ni känner igen? Jag väntar på fortsatt utredning och skiftar mellan att han stensäkert har autism till att han bara är lite sen med talet. Jag vill bara att utredningen ska bli klar snart så man vet, vad än svaret skulle bli.

• Min lycka

Har ni blivit uppmanade o nästan smått hotade att söka kontaktperson till era barn för att ni har förlitet kontaktnät?
    Min son är 8 år o har as.
    Han har bara oss föräldrar o så sin farmor med sambo.
    Jag går i samtal hos öppenvården för matmissbruk o lätt depp.

När jag berättade om vårt lilla kontaktnät så sa hon jag pratar med, att jag skulle ta mitt föräldraansvar o söka kontaktperson till sonen.
    Sonen har rätt att få en vuxen som han kan vänta sig till o prata med om han skulle behöva det.
    O barn med diagnos löper större risk att må dåligt längre fram.
    När jag sa att jag inte tycker han behöver det för han träffar andra vuxna på sina aktiviteter o att jag nu även håller på att ta upp kontakten med en gammal vän som har ett barn som är nästan i samma ålder, vart hon irriterad o menade att det var inte samma sak.
    Jag o pappan, separerade, tycker att försöka få kompisar är viktigt, men det ansåg inte hon.

Grejen är att nu när skolan börjar, börjar också fotbollsträning 2ggr/v, dans, kör o simskola.
    Jag tycker egentligen att detta är förmycket men sonen vill ha det så o det är inte alltid att han går på alla aktiviteterna varje gång.
    Ska vi då ha en kontaktperson till sonen, när ska den tiden tryckas in?
    Hon menade på att det skulle avlasta oss, men vi vill inte ge bort vår tid.

Nu låter det mycket vi, men det sonen mest vill ha är kompisar, pratar om det varje dag om den som han nu har *fått* o att han vill ha ett syskon.
    Hon sa att tar jag inte mitt ansvar så kan hon mycket väl tänka sig att soc-anmäla mig.
    Vad är era åsikter om detta?