Krickeline skrev 2010-02-06 15:22:18 följande:
Vad bra att det funkar i skolan! Vad är det som blir jobbigt på fritids för honom?
Fritids är inte anpassad för barn med AS . Vår son fungerar inte bra i stor grupp och det finns många barn i olika ålder på fritids. Det finns inte så mycket personal heller och alla barn är mycket ute och de få hitta själv på olika saker eller lekar. Sonen behöver veta vad han ska göra, han hittar inte själv på olika lekar med andra barn och har svårt att umgås med andra , speciellt om det är så många . Han reagerar starkt mot skrik eller olika ljud.
Personalen på fritids har inga kunskaper om Autism och detta har påverkat min Daniel under den tid. Jag har varit tvungen att lämna honom 2 timmar varje dag under en vecka pga. jobb trots alla brister som finns men han i stället. Han har sömnstörningar som påverkar morgondagen, han klarar inte av att gå till skolan 07:45 så vi måste anpassa dessa tider ibland och han får börja kl. 9:00 eller 10:00. Personalen vet nu vad han har för diagnos och detta gör att de förstår lite mera hela situation.
Nästa sak som är jobbigt är när de måste gå till skogen en gång i veckan, han klara inte av det så han får vara i skolan med en annan grupp i stället.
Jag glömde skriva om sportlov, här finns det bara fritids under den vecka och vi har inte fått hjälp ännu . Vi måste planera vad vi ska göra, annars måste han stanna hemma och vi måste ta Vab.
Jag tycker att du ska kolla hur skolan funkar för barn med autism där du bor, speciellt fritids och hur mycker resurser finns där, det är viktigt att förberedda detta innan din tjej börjar skolan coh prata med kommunen .