• Mama Africa

Är abort alltid kvinnans beslut?

Idag är det i slutänden alltid kvinnans beslut om ett barn ska födas eller aborteras. Givetvis vanligen i samråd med den blivande pappan, men i alla fall.

Låt säga om t ex kvinnan inte vill ha barn men blir gravid, men mannen vill ha barnet och erbjuder sig att ta hand om det helt själv från förlossningen. Borde mannen ha någon vetorätt i sådana fall?

Hur resonerar ni kring det?

• Svar på tråden Är abort alltid kvinnans beslut?
  • Cecese
    Plutteli skrev 2010-02-08 10:14:47 följande:
    Det jag dock tycker är intressant med ett resonemang som detta är hur tydligt det blir att vissa anser att kvinnans kropp tillhör mannen. För hur många är det inte här på FL som tjaffsar om hur synd det är om män som blir pappa fast de inte vill och att om mannen inte vill ha barn så SKA mamman göra en abort, punk. för det är fel att tvinga nån bli förälder.. Men gäller det omvända att pappan vill behålla men inte mamman, ja då borde det plötsligt vara fullt tillåtet att tvinga mamman att föda barnet...
    Jag har tänkt samma tanke. Hur kan det bli mer rättvist om mannen får beslutanderätt över vad kvinnan får/inte får göra med sin egen kropp? Är båda överens så är det ju inga problem men om man inte är det så blir det orättvist hur man än vrider och vänder på det och hur kan det vara bättre om mannen får bestämma över kvinnans kropp? Självklart är det kvinnan som har sista ordet eftersom det är hon som måste genom gå abort/graviditet. Den dagen männen kan bli gravida får även dom bestämma...
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • LillTussa

Det är alltid kvinnans vilja som styr det slutgiltiga beslutet. 

• radwanska
    Plutteli skrev 2010-02-08 10:14:47 följande:
    Det jag dock tycker är intressant med ett resonemang som detta är hur tydligt det blir att vissa anser att kvinnans kropp tillhör mannen. För hur många är det inte här på FL som tjaffsar om hur synd det är om män som blir pappa fast de inte vill och att om mannen inte vill ha barn så SKA mamman göra en abort, punk. för det är fel att tvinga nån bli förälder.. Men gäller det omvända att pappan vill behålla men inte mamman, ja då borde det plötsligt vara fullt tillåtet att tvinga mamman att föda barnet...
    Av vad jag har läst är det väl ingen som anser att kvinnans kropp tillhör mannen. Det handlar inte om valet av kvinnan att behålla barnet, utan valet av kvinnan att göra mannen delaktig.
  • utlandssvensk75

ja, men  i verkligeheten är det nästan aldrig kvinnans beslut till 100%
    Om det är att döma från FL och rubriken abort, så gör de flesta kvinnor pga mannens ovilja att ta ansvar för det och att vara ensam förälder är inget drömläge

• Plutteli
    radwanska skrev 2010-02-08 17:21:42 följande:
    Av vad jag har läst är det väl ingen som anser att kvinnans kropp tillhör mannen. Det handlar inte om valet av kvinnan att behålla barnet, utan valet av kvinnan att göra mannen delaktig.
    Fast lite känner jag att "kvinnan tillhör mannen" om man anser att
    1: En man skall inte behöva bli pappa mot sin vilja, vill inte pappan få barn skall en abort göras annars är man egoistisk,, oansvarig, elak,och en dålig person i största allmänhet.

2. Om pappan vill behålla men inte mamman skall mamman självklart genomgå hela graviditeten och förlossningen och sedan ge pappan barnet, annars är man egositsikt, elak, mördare och en dålig person i största allmänhet.

På vilket sätt tillhör inte kvinnans kropp mannen om det är mannen som skall ha sista ordet i om ett barn skall födas eller ej trots att det är kvinnan som måste genomgå alla fysiska delar oavsett utgång av graviditeten?
  • Glimma76

ja, för det finns inga andra alternativ. med våld föra någon till abortkliniken fungerar inte. inte heller fungerar det att tvinga någon att vara gravid i nio månader med allt vad det innebär. SJukskrivning, illamående, foglossning, förlossning, att sköta sig på ett för bebisen bra sätt under grav, osv.

Visst är det orättvist, men i de fall man inte kommer överens måste kvinnan ha sista ordet då det är hennes kropp det handlar om.

• radwanska
    Plutteli skrev 2010-02-08 19:38:51 följande:
    Fast lite känner jag att "kvinnan tillhör mannen" om man anser att 1: En man skall inte behöva bli pappa mot sin vilja, vill inte pappan få barn skall en abort göras annars är man egoistisk,, oansvarig, elak,och en dålig person i största allmänhet. 2. Om pappan vill behålla men inte mamman skall mamman självklart genomgå hela graviditeten och förlossningen och sedan ge pappan barnet, annars är man egositsikt, elak, mördare och en dålig person i största allmänhet. På vilket sätt tillhör inte kvinnans kropp mannen om det är mannen som skall ha sista ordet i om ett barn skall födas eller ej trots att det är kvinnan som måste genomgå alla fysiska delar oavsett utgång av graviditeten?
    Ja om man anser dessa saker sa anser man att mannen ager kvinnans kropp. Men jag tror verkligen inte det ar manga manniskor som tycker sa har. Jag har aldrig hort talas om nagon!
  • Mrs Moneybags

Ja, det är alltid kvinnans beslut i slutänden. Det är hennes liv och kropp som blir mest påverkat.

• Plutteli
    radwanska skrev 2010-02-09 13:22:06 följande:
    Ja om man anser dessa saker sa anser man att mannen ager kvinnans kropp. Men jag tror verkligen inte det ar manga manniskor som tycker sa har. Jag har aldrig hort talas om nagon!
    Jag har sett flera stycken som resonerar så här på FL...
  • utlandssvensk75
    Plutteli skrev 2010-02-09 13:50:55 följande:
    Jag har sett flera stycken som resonerar så här på FL...
    och jag har sett massor med tråd där kvinnan som väljer att behålla barnet trots att mannen inte vill beteckans som egoisitisk kärring som tvingar mannen i föräldrarskapet (och trots att det var han som inte skyddade sig utan det var mest kvinnan som tog hand om p-medel). och detta inte bara i fall av tillfälliga sexuella relationer som t.x. ONS utan också i fasta förhållanden och långvariga äktenskap.
    sjukt mentalitet om du frågar mig
  • Makima46

Har ingen åsikt i den frågan. Men enligt lagen är det KVINNAN och ENDAST kvinnan som kan besluta om hon vill föda barnet eller inte.

gravid i v. 21 med tvillingar
  • Aronia
    Mama Africa skrev 2010-02-07 22:23:50 följande:
    Idag är det i slutänden alltid kvinnans beslut om ett barn ska födas eller aborteras. Givetvis vanligen i samråd med den blivande pappan, men i alla fall.Låt säga om t ex kvinnan inte vill ha barn men blir gravid, men mannen vill ha barnet och erbjuder sig att ta hand om det helt själv från förlossningen. Borde mannen ha någon vetorätt i sådana fall?Hur resonerar ni kring det?
    Egentligen om man ser det från mannens synvinkel om han längtar och känner kärlek till sitt barn, så är det en form av tvångsabort han upplever, visserligen är det inget ingrepp i hans kropp men däremot i hans själ.
  • VulgusProfanum

Kan de inte komma överens så är det slutgiltiga valet kvinnans både enligt lagen- och enligt min moraliska syn på det hela.

Det gäller ju inte bara abort utan även om kvinnan_inte_vill göra abort.

• rasajj
    utlandssvensk75 skrev 2010-02-08 18:29:20 följande:
    ja, men  i verkligeheten är det nästan aldrig kvinnans beslut till 100%Om det är att döma från FL och rubriken abort, så gör de flesta kvinnor pga mannens ovilja att ta ansvar för det och att vara ensam förälder är inget drömläge
    Haller med. I manga fall sa 'vet' ju kvinnan dessutom vad hennes omgivning vill att hon gor, utan att ens fragat. Och fattar darefter beslut utifran vad hon tror att andra anser att hon borde gora. Isjalva verket sa tror jag att det ar valdigt sallan det ar kvinnans beslut.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Lillsnufflan

Ja, till syvende och sist tycker jag att det måste vara så för det är trots allt hennes kropp. Att tvinga någon till ett ingrepp av något slag (vilket en abort trots allt är) är inte OK, och att tvinga någon att gå igenom en graviditet och förlossning trots att hon absolut inte vill är absolut inte försvarbart. Däremot tycker jag att man som kvinna har en moralisk skyldighet att ta i beaktande pappans åsikt. Det bör dessutom väga tungt när hon tar beslutet.

• utlandssvensk75
    Lillsnufflan skrev 2010-02-13 19:32:13 följande:
    Ja, till syvende och sist tycker jag att det måste vara så för det är trots allt hennes kropp. Att tvinga någon till ett ingrepp av något slag (vilket en abort trots allt är) är inte OK, och att tvinga någon att gå igenom en graviditet och förlossning trots att hon absolut inte vill är absolut inte försvarbart. Däremot tycker jag att man som kvinna har en moralisk skyldighet att ta i beaktande pappans åsikt. Det bör dessutom väga tungt när hon tar beslutet.
    men jag tror det gör det, kanske också för mycket. titta bara under abort här på fl hur många kvinnor gör abort därför att deras män pressar de till det.
    jag bor i ett annat land där abort är fritt, men kvinnan måste prata med två personer (läkare och en kurator) innan hon får abort godkänt. nu undrar jag hur många män skulle pressa kvinnor om abort om de också var tvunga att prata i 15 minuter med en läkare och en kurator innan en abort för paret godkänns. tänk er en ung man runt 25 som kommer framför läkaren och kuratorn innan aborten godkänns och som argumenterar att han inte vil ha livet förstört genom ett barn han råkade göra nu när han är inte redo och att han vill att tjejen gör abort (vilken är en argument man ofta kan läsa här på FL)
Svar på tråden Är abort alltid kvinnans beslut?