• Anonym

vad gäller om man flyttar till tyskland?

jag undrar av flera anledningar som jag inte vill gå in på

men har fått erbjudandet att till att börja med flytta till tyskland från sverige i först 3 månader sedan får vi se men lutar åt att jag blir kvar där

jag ska ha med min 3 åriga dotter.

hur fungerar det måste man ha visum och sådan papper eller är de fria gränser när det är inom EU?

• Svar på tråden vad gäller om man flyttar till tyskland?
  • Örnie

Om du är svensk medborgare är det inga större problem, men du måste ha din försörjning klar, d v s antingen jobb eller bli försörjd av din partner. Fråga mer på svenska ambassaden i Tyskland eller tyska ambassaden i Sverige.

• Krake

Det är bara att tuta och köra! Det enda du måste kolla up är sjukförsäkringen. Bor och jobbar man i Tyskland ska man i de flesta fall vara sjukförsäkrad där, vilket oftast sker genom den tyska arbetsgivaren, såvitt man har en vanlig anställning. (annars får man betala försäkring själv, vilket är rätt dyrt.)

Men det finns undantag när du kan fortsätta utnyttja din svenska försäkring, t ex om du jobbar på ett svenskt företag som skickar dig utomlands. Kolla upp detta på försäkringskassans hemsida!
    När du kommer till Tyskland, tar du med dig ditt och dotterns pass och går till "Einwohnermeldeamt" eller "Bürgeramt" där ni bor. Där registreras du i folkbokföringen och får bekräftat att du har uppehålls- och arbetstillstånd, vilket du alltså har _automatiskt_ iom EU.
    Lycka till!
    (Bor i Tyskland sedan ca 4 år.)
  • Krake

Och nej, det finns inga krav på att ha försörjning för att få bo i Tyskland. Jag kom med en ryggsäck och glatt humör.

Inom EY står det dig fritt att bo var du vill.
  • Örnie

Jag utgår från att du inte sökte socialhjälp från första början utan klarade dig på något sätt - egen försörjning.

• Krake

Haha, nej jag har aldrig haft någon socialhjälp. Inte heller hade jag jobb när jag flyttade. Utan jag tog det som det kom och har klarat mig hittills. Hade det kört ihop sig hade jag väl flyttat till Sverige igen.

När du skriver "ha försörjningen klar" låter det som att det finns ett krav på att man ska kunna visa upp ett jobb eller liknande för att få bosätta sig i Tyskland. Det stämmer inte, utan är vars och ens ensak.
    Men det säger ju sig självt att behovet av att äta och ha tak över huvudet inte upphör för att man är i Tyskland Exakt hur man skaffar sig detta kan man ju fundera på när man väl är där.
  • Örnie

Det kan trots allt hända att myndigheterna kollar upp en EU-medborgares försörjning. Jag läste en gång om en tysk man som ville leva urskogsliv i Sverige. Han levde på nästan inga pengar i skogen, men låg ingen till last. Han blev utvisade för myndigheterna beslutade att man inte kan leva på så lite pengar som han hade till förfogan.

EU-medborgare som t ex försörjer sig på tiggeri och prostitution blir också utvisade, kanske inte i alla länder, men reglerna tillåter det.
    I varje fall har man ingen sjukförsäkring om man inte har ett arbete, registrerad som arbetslös (och det kan man inte vara från början) eller är medförsäkrad hos make/maka. Man kan teoretiskt betala en privat sjukförsäkring, men då krävs det i alla fall en bra inkomst eller förmögenhet för att ha råd med den.
    Om man har barn är ju livet ännu dyrare än för en ryggsäcksungdom, och det är inte det lättaste att skaffa jobb i Tyskland som ensamstående utländsk förälder utan någon som ställer upp med barnvakt vid sjukdom eller när lekskolan är stängd.
    Så det är inte riktigt samma sak att bo i ett annat EU-land som i sitt eget land, som är tvunget att ställa upp med hjälp om man inte kan försörja sig.
    Det är inte ens säkert att TS är EU-medborgare och i så fall gäller helt andra regler.
    TS ska också fundera på om hon har någon användbar utbildning (många utbildningar accepteras inte bara rakt av i andra länder), ifall hon nu inte kommer att vara hemmafru. Okvalificerade jobb är så otroligt dåligt betalda (diskare osv) att en utvandring med barn knappast lönar sig.
  • Krake

Svaret på TS fråga är, fortfarande: Nej, det finns inga visumkrav, ja, det är fria gränser. Det är bara att flytta om man känner för det.

Förstår inte varför det ska behöva bli gräl om sådana här saker.
  • Örnie

Vad mig anbelangar har jag inte grälat med någon och jag har riktat mig till TS. Tråkigt att du, icke-TS, har missuppfattat. Det är viktigt att veta fakta och eftersom TS troligen inte har något jobb, så verkar allt hänga lite i luften, för faktum är att hon har ett litet barn, som gör att hon inte är så flexibel som en person utan. Frågan om sjukförsäkring (hänger ihop med arbete eller makens (inte bara sambo!) arbete) är relevant, särskilt när ett barn är inblandat - jag är inte heller säker på om ett styvbarn kan medförsäkras; detta bör kollas upp. Den svenska sjukförsäkringen blir man tyvärr av med illa kvickt efter utvandringen. Jag håller helt med om att det finns fria gränser för EU-medborgare (vilket dock inte innebär att man kan bosätta sig i ett annat land om försörjningen saknas, för gissa vilken folkvandring som då skulle uppstå från alla länder där bidragen är lägre än i vissa andra). Men TS (som visst har lämnat tråden) bör nog ändå kolla upp ett och annat. Bara frågan om visum gör att jag inte tror att hon är särskilt bra förberedd. Dessutom kan det uppstå problem i samband med att hon flyttar med sitt barn, men utan barnets pappa. Men ambassaderna bör kunna svara på en del frågor. Så kan hon strunta i våra svar. Det enda jag ville, var att hon och hennes barn inte skulle råka illa ut p g a lite för mycket spontanitet. Många saker som är självklara i Sverige - sjukförsäkring, arbete, barnomsorg, ev. bidrag fungerar inte likadant utomlands - även om man får röra sig fritt över gränserna.

• Laila salehi

jag är inte svensk medborgare har bott 4 år i Sverige studerar i SFI och för hjälp av socialen .
    Om jag ska  flytta till Tyskland att bo får jag hjälp där också av socialen ? eftersom jag är arbetslös  och kan inte språket där   

Svar på tråden vad gäller om man flyttar till tyskland?