• funlight

Namnet Josef, vad tycks?

Vad tycker ni om namnet " Josef "?
    Har en liten pojke som heter så och vi är svenskar, många tycker att namnet är "arabaktigt", en del tycker det är fint och en del avskyr det.
    Jag vill höra era åsikter, ärlighet uppskattas =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-09 22:28
    Ni som svarar, vill ni oxå uppge er etnicitet, intressant att veta hur era kommentarer skiljer sig åt.

OBS, jag är ej rasist om ngn uppfattar det så!

• Svar på tråden Namnet Josef, vad tycks?
  • isolande

Jag är helsvensk ateist, svennebanantyp och tycker möjligtvis att namnet klingar liiiite för mycket Bibeln för mig. Annars gillar jag det, gammaldags traditionellt namn Skrattande

Arabaktigt tycker jag verkligen inte att det är.

• Fenna

Bor i Tyskland och här är Josef (Joseph) fortfarande ett nazi-namn. 

• Von Ellsen
    DenNamnbitne skrev 2015-01-26 11:57:54 följande:

Hej! Jag är svensk och tycker att Josef är ett mycket vackert namn!

Dock är det lite trist att det även är arabiskt, vilket gör att namnet gör en konfunderad. Visserligen stavar många araber namnet Youssef eller dylikt. Jag tycker dock att ni ska vara stolta, för det ÄR ett mycket fint namn i alla fall!

Fast varför är det trist om det är eller låter som ett arabiskt namn egentligen? Gillar man det så gillar med det ju, oavsett ursprung. Solig Eller? 
  • MallaL

Egentligen vackert, och Joseph fungerar jättebra i den engelsktalande världen. Men jag skulle nog inte döpa ett svenskt barn till Josef.

• DenNamnbitne
    Von Ellsen skrev 2015-02-01 16:07:32 följande:
    Fast varför är det trist om det är eller låter som ett arabiskt namn egentligen? Gillar man det så gillar med det ju, oavsett ursprung. Solig Eller? 
    Jag menar inte att arabiska namn i sig är trista. Jag tycker till exempel att Omar är ett mycket fint namn. Men jag skulle kanske ändå tveka inför att använda det. Namn som är alltför keltiska, franska eller kinesiska kan också vara problematiska. Men givetvis ska man välja det man gillar utan slika betänkligheter. Solig
  • Von Ellsen
    DenNamnbitne skrev 2015-02-01 18:30:15 följande:
    Jag menar inte att arabiska namn i sig är trista. Jag tycker till exempel att Omar är ett mycket fint namn. Men jag skulle kanske ändå tveka inför att använda det. Namn som är alltför keltiska, franska eller kinesiska kan också vara problematiska. Men givetvis ska man välja det man gillar utan slika betänkligheter. Solig
    Jag håller med dig. Fast jag har väldigt få arabiska namn som jag faktiskt gillar. Josef är dock ett av de som jag tycker är fint. Glad 
    Det är synd att vissa namn från olika delar av världen blir problematiska på svenska, eller andra språk. Tråkigt att behöva begränsa sig! Glad
  • Soetkorv

Tycker tyvärr inte om namnet.

• kivirush
    annzah skrev 2015-01-26 12:06:36 följande:

Tänker enbart på Stalin och Fritzl tyvärr. 

Samma här.
    Säger lite vad jag vill.
  • YokohamaNr2

Jag är svensk pappan är Britt och vår son heter Joseph i andranamn efter Farfar som heter Joseph men har alltid blivit kallad Joe, ganska vanligt i Engelskspråkiga länder, min son har också en annan kille i sin klass som heter Joseph

• Yohan

Fint namn som finns och fungerar bra i många olika delar av världen, långt ifrån endast arabiskt.

Svar på tråden Namnet Josef, vad tycks?