• lakritspipa

Vad göra med sonen som är torr hemma men kissa ned sig på dagis?

Han är 2 år 3 mån och har varit helt blöjfri sen i julas. Det går jättebra hemma. Vi behöver inte ens påminna honom utan han springer själv till toaletten, drar ned byxorna och sätter sig. Men varje dag när vi hämtar honom från dagis är det 2-3 omgångar med blöta kläder i hans fack. Jag känner att personalen börjar tröttna och ibland har de satt på honom blöja när jag kommer (vilket jag kan förstå). Idag sa hans fröken att han nog inte var mogen för detta. Men han är ju helt torr hemma!? Tips på vad vi kan göra eller vad det kan bero på?

• Svar på tråden Vad göra med sonen som är torr hemma men kissa ned sig på dagis?
  • MarieDahlström
    lakritspipa skrev 2010-02-11 19:55:29 följande:
    Varför tror du jag har bråttom? Undrar bara hur jag ska göra, sätta på blöja på dagis eller fortsätta som det är? Undrar om någon har erfarenhet av detta och om det gick tillbaka av att sätta på blöja igen. LML, hur visste ni när hon var redo att sluta med blöja på dagis också?
    Oj oj . det verkade så bara . låt barnet ha blöja på dagis o inte hemma så har vi funkar kanon
  • vittra

Kan tillägga att de nu insisterat att ha blöja på henne ute eftersom det är kallt och så mycket kläder osv, de tycker det är enklare. Jag kan till viss del hålla med om de är ute länge, men ändå har det bara hänt en gång att hon kissat ner overallen och då glömde de att kissa henne efter att hon sovit klart. Problemet är att hon sover ute i vagn, med kläderna på, och vaknar sedan och vill alltid kissa när hon vaknat. Men de orkar förmodligen inte ta in henne för att kissa henne när hon ändå ska ut och leka sen igen... därför blöja. Jag har dock tänkt ta upp det med dom för hon har börjat få konstiga märken/sår i ljumsken som jag tror kan komma av blöjan. Hon är ju absolut inte van att ha blöja (ännu mindre engångs) och tycker det är lite väl slappt att ha det bara för att de inte orkar/hinner ta henne när hon vaknar...

• Irre

Verkar han må dåligt över olyckorna på dagis? Om inte så är det väl bara låta de hända. Och för det mesta så brukar man se när de små är kissnödiga, be personalen om hjälp så de håller lite koll och påminner honom att gå på toaletten.

• lakritspipa

Ja, får nog höra om rutinerna. Just nu har de vikarier hela tiden och ibland såna som barnen aldrig träffat. Två ordinarie har nyligen blivit heltidssjukskrivna och en är ledig en dag i veckan. Kanske rutinerna brustit lite då eller att han inte vågar säga till.

Annars får han väl ha blöja på dagis igen då...

• vittra
    LML skrev 2010-02-11 19:44:11 följande:
    Fick då säga till personalen att "tvinga" henne på toa o inte bara fråga om hon e kissnödig. Vilken treåring går hellre på toa än leker?
    Haha känner igen det där. Vet inte hur de gör riktigt på dagis (tror rutinfastheten är till fördel) men hemma får vi så gott som tvinga dottern ibland då hon är på tok för intresserad av att leka med tex kompisar än att kissa
    Givetvis kommer det kiss fast hon tjurat, men hon hinner ju knappt kissa klart så hoppar hon upp och ska leka igen!
  • vittra
    lakritspipa skrev 2010-02-11 20:08:17 följande:
    Ja, får nog höra om rutinerna. Just nu har de vikarier hela tiden och ibland såna som barnen aldrig träffat. Två ordinarie har nyligen blivit heltidssjukskrivna och en är ledig en dag i veckan. Kanske rutinerna brustit lite då eller att han inte vågar säga till.   Annars får han väl ha blöja på dagis igen då...
    Oj då, ja det låter ju rörigt och otryggt för barnen om inte annat.. tror det kan vara en förklaring till att det fungerar så dåligt på dagis isf. Tycker du ska prata med dom och höra efter hur de brukar göra osv. Ni borde kunna hitta en lösning utan att använda blöja tycker jag!
  • lakritspipa

Vittra: Ja, det låter lite slappt tycker jag. Klart hon inte ska ha blöja, hon är ju i princip helt torr.

Tyckte våra var slappa också, för jag sa till redan när han började på dagis i aug att de kunde sätta honom på pottan när de ändå bytte blöja för det gjorde vi hemma. Men inte en gång hade de gjort det när jag frågade.

• vittra
    lakritspipa skrev 2010-02-11 20:12:12 följande:
    Vittra: Ja, det låter lite slappt tycker jag. Klart hon inte ska ha blöja, hon är ju i princip helt torr. Tyckte våra var slappa också, för jag sa till redan när han började på dagis i aug att de kunde sätta honom på pottan när de ändå bytte blöja för det gjorde vi hemma. Men inte en gång hade de gjort det när jag frågade.
    Jasså? Men då är ju hela problemet att personalen helt enkelt inte sätter honom på pottan...
  • LML
    lakritspipa skrev 2010-02-11 19:55:29 följande:
    Varför tror du jag har bråttom?Undrar bara hur jag ska göra, sätta på blöja på dagis eller fortsätta som det är?Undrar om någon har erfarenhet av detta och om det gick tillbaka av att sätta på blöja igen.LML, hur visste ni när hon var redo att sluta med blöja på dagis också?
    Vi provade. Jag bad fröknarna fortfarande ta henne på toa innan mat o vila osv även om hon hade blöja på sig. Så hon fick lite rutin på det hela. Och sen fúnkade det kanon en lång period för att sedan få återfall/glömma bort sig igen.
    Nu är det ytterst sällan det blir något o är det så så är det bara några droppar för att det blir för brottom o svårt o komma ur overallen.
  • lakritspipa

Nu när han är blöjfri tror jag att de gör det, men kanske inte så regelbundet?
    Det var när vi pottränade hemma som de inte gjorde detsamma på dagis.

Ska försöka komma dit tidigare imorgon så vi hinner diskutera ordentligt hur vi kan lösa det. Tack för svar!

• LML

Och självklart va det större problem när det va v ikarier el liknande. De verkar inte bry sig eller tror att det räcker med att fråga en så lite om dom e kissnödiga. Riktigt synd faktiskt.

• Pie de limon

Vår son är över 3 år och har slutat med blöja. Hemma går det jättebra och händer olycka kanske högst 1-2 ggr/v.

På dagis kommer det påse med hem nästan varje dag... Kanske de inte har världens bästa koll/kan hjälpa honom i att bli torr på bästa sätt.
    De är ju trots allt 3 fröknar /18 barn.
Svar på tråden Vad göra med sonen som är torr hemma men kissa ned sig på dagis?