• windfalls

Gemensam vårdnad??

Jag är en ensamstående mamma till en dotter på snart 11 månader. Pappan har varit delaktig från och till sen hon kom, det har liksom varit när det passat han. Han misshandlade mej när jag hade ungefär två månader kvar på graviditeten, han blev då dömd för detta. Men sen flickan kom så har jag verkligen försökt och gjort mitt bästa för att han ska kunna ha en bra kontakt med henne. Det är jag som har visat intresset i det, jag som ring, jag som messat o frågat om han vill träffa sin dotter nå? O han har väl gjort det bra i perioder, kommit flera gånger under två veckors tid för at sen ha ett uppehåll som kan röra sig om mer än en månad.

Nu har han börja hotat med att om han inte får böja ha henne själv, typ varannan helg så tänker han gå upp i rätten o kräva gemensam vårdnad. Men saken är den att jag har aldrig nekat till varannan helg men tycker dock att hon är för liten för det men även att hon är ju inte trygg med han, han har ingen aning om någonting med hennes rutiner o.s.v. För när han är här för o träffa henne så är han inte nå intresserad av henne, han kan typ leka med henne på golvet men hans största intresse är jag, gärna starta konflikter, kolla igenom min dator och mobil o.s.v.
    Men skulle jätte gärna vilja veta hur jag ska bete mej med han, vad ska han få göra med henne, hur ofta ska han träffa henne o.s.v. Och hur stor chans har han att få gemensam vårdnad?
    Tacksam för svar!
    // En tankspridd mor
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 09:25
    Har pratat med F.R men tycker inte att jag fick nån större hjälp av dom. Dom är ju så himla opartiska och man får inga direkt konkreta svar utan allt är väldigt luddigt. Men vem vänder man sig till om man vill ha en sån kontakt person då?Är det socialen?Tack för svar :D
  • Svar på tråden Gemensam vårdnad??
  • attvaramammaärdetbästa

mitt tips är ändå att ta familjerätten till hjälp för att försöka få ett samarbetssamtal ihop med pappan, det är en bra början. och skulle det sedan gå till rätten så ser det bra ut att du försökt med samarbetssamtal. Om pappan inte kommer ligger det ju honom till last.

kontaktperson kan bara tingsrätten utdömma, det är inget som soc eller familjerätten bara kan bestämma.
    Du blir som sagt inte tilldelad en advokat utan måste ta kontakten själv
    hoppas det löser sig

• Jelica

Umgänge är inte reglerat genom vårdnad. Det är alltså inte sagt att han får träffa sitt barn mer för att ni har gemensam vårdnad. Det innebär i princip bara att ni måste ta gemensamma beslut tex gällande dagisplats. Det har jag lärt mig via Minnamottagningen då jag själv är gravid, ensamstående. 

Elin - BF 25 feb 2010
  • LizzyL
    attvaramammaärdetbästa skrev 2010-02-27 20:48:01 följande:
    mitt tips är ändå att ta familjerätten till hjälp för att försöka få ett samarbetssamtal ihop med pappan, det är en bra början. och skulle det sedan gå till rätten så ser det bra ut att du försökt med samarbetssamtal. Om pappan inte kommer ligger det ju honom till last. kontaktperson kan bara tingsrätten utdömma, det är inget som soc eller familjerätten bara kan bestämma. Du blir som sagt inte tilldelad en advokat utan måste ta kontakten själv hoppas det löser sig
    Det stämmer inte, vi har aldrig varit i tingsrätten, men har ändå en kontaktperson :o

Resten håller jag med om.
  • attvaramammaärdetbästa
    LizzyL skrev 2010-02-27 20:56:03 följande:
    Det stämmer inte, vi har aldrig varit i tingsrätten, men har ändå en kontaktperson :oResten håller jag med om.
    aha ok! vi hade kontaktperson för ett tag sedan, och det va genom tingsrätten. Hade för mig att dom sagt att de va tvunga att ha en dom från rätten för att fixa kontaktperson.

så soc kan alltså ordna kontaktperson även om någon av föräldrarna motsätter sig det?
  • MammaLillfis

Skaffa en advokat, det gjorde jag och hon har kanonbra koll på vad som gäller och vad han kan och inte kan kräva och likaså vad jag behöver veta.

• LizzyL
    attvaramammaärdetbästa skrev 2010-02-27 21:04:30 följande:
    aha ok! vi hade kontaktperson för ett tag sedan, och det va genom tingsrätten. Hade för mig att dom sagt att de va tvunga att ha en dom från rätten för att fixa kontaktperson. så soc kan alltså ordna kontaktperson även om någon av föräldrarna motsätter sig det?
    Nej inte om de motsätter sig det såklart. Jag ställde ett ultimatum att han måste gå med på det om han ska träffa sitt barn annars hade han fått gå till tingsrätten.
  • silvermine

hej windfalls!

nu har jag inet läst alla andras inlägg... sorry om jag nu skulle upprepar något.

jag tycker det är jättefint av dig att du främjar dotterns och pappans kontakt - trots allt som du genomgick (misshandeln).

om jag vore du så skulle jag INTE ordna deras umgänge (alltså ringa, sms, fråga när och hur osv) utan komma överens med honom om fasta dagar där han kan träffa eran dotter. kommer han så kommer han - om inte så er det han som går miste av denna betydelsefulla dag. helt enkelt reglera umgänget. du ska inte behöva känna dig rädd när de två umgås och varför ska det vara fel med en tredje opartisk person som närvarar?
    jag skulle även fråga FM om råd/vägledning vad gäller umgänget med hänsyn till din dotters ålder (längd, antal dagar per månad osv). personligen skulle jag inte lämna över dottern varannan helg till en man som har misshandlat mig - utan det hela skulle ske under uppsikt av antingen mig eller tredje person.

vad gäller vårdnaden. va inte rädd! om han vill gå inför rätten, låt honom gå då. du kan ju inte hindra honom. jag skulle inte göra någonting vad gäller det. det kanske bara är toma ord. skulle det komma hem ett brev till dig - först då skulel jag kontakta en advokat och ansöka om rättshjälp.

du har just nu ensam vårdnad (om jag förstodd det rätt) och ni har ju uppenbarligen samarbetssvårigheter. varför tror du att han skulle ha möjlighet till gemensam vårdnad? vanligtvis får man ju inte gemensam vårdnad "bara sådära" eller "för sakens skull" utan i så fall för att det skulle kunna främja barnet.
    fråga FM om de kan hjälpa med ett samarbetssamtal. redan där visar ju du att DU är villig att samarbeta (men kanske inte han visar/är det - endast pluspoäng för dig!).

lycka till!!!

• hymafr

TS: Enda anledningen till att ditt ex inte vill ha en tredje part där är att han då inte kan behandla dig som skit, vilket verkar vara hans mål att göra.

Jag tycker att du ska skriva ett mail till honom där du föreslår fasta besöksdagar och där du klart och tydligt talar om att en tredje part ALLTID kommer att närvara i lägenheten.
    Förhoppningsvis svarar han på mailet och då har du svart på vitt om han blir "galen" av ditt mail.

• windfalls

Tack för alla jätte bra svar!!!

Jag har föreslagit det där med fasta dagar förut men det passar inte herrn. Han menar på att det blir så svårt i tanke på med hans jobb o hans flickvän. Att dom aldrig skulle kunna planera något osv..vilket jag tycker borde vara tvärtom, att har han tex tisdagar o torsdagar han ska träffa dottern så vet han ju att han inte kan planera in något dom dagarna. Men så tycker inte han, han tycker enbart jag är larvig när jag kommer med såna förslag o samtidigt blir han förbannad om han ringer en månad o vill träffa henne på eftermiddagen samma dag o jag har planerat nå då så jag inte kan, då tycker han att jag hindrar han från att träffa henne. 
    Det där med samarbetssamtal är något jag har funderat på men det skrämmer mej. Han är så sjukt duktig på att prata, han skulle kunna manipulera vem som helst. Så jag är bara så rädd för att han kommer vända allt mot mej o att även dom på FM går på hans spel. För han skulle aldrig skita i att komma, aldrig någonsin. Han är så noga med om vad omgivning o folk utifrån ska tycka om honom, det är det allra viktigaste för han. Så jag vet så väl hur han skulle bete sig på ett sånt samtal, han skulle spela så duktig, så intresserad så han skulle kunna få dom att älska han.
    Man har hört så mycke olika skräckhistorier om det här med delad vårdnad osv.. Att pappor har kunnat fått gemensam vårdnad även fast han kan ha gjort barnet illa. O i detta fall så har han ju aldrig någonsin skadat dottern fysiskt så känner bara att om det skulle komma upp i rätten så känns precis som om dom skulle inte se nå problem med att vi skulle ha gemensam vårdnad. Tror dock aldrig han skulle ha orken till det utan skulle nog i så fall välja att sluta träffa henne. 
    Är det någon som vet vad det kostar med advokat i såna här situationer? O kan man kontakta en advokat o bara fråga om vad hans rättigheter är osv utan att det skulle kosta en förmögenhet?
    Är jätte tacksam för allas jätte bra svar!!!!
  • attvaramammaärdetbästa

väldigt konstigt att han tycker att han inte kan planera om ni har fasta dagar, det är ju precis som du säger, det är ju då man kan planera.
    Jag tycker det är viktigt att man har fasta dagar, speciellt när man inte kan komma överenns, då vet båda vad de har att rätta sig efter. Jag hade det precis så som du förut, han ringde och krävde att få träffa barnet samma dag och gormade och skrek om sabotage om jag inte kunde och andra gånger vände jag och vred på oss för att det skulle funka iaf när han ringde samma dag, men det blev aldrig något bättre för det.

Mina erfarenheter med familjerätten har mest varit positiva, jag tänker att jag litar på att dom är proffs och kan sitt jobb, ser igenom lögner och ser sånt som en annan kanske inte tänker på.
    Det låter som om du har en situation som är svår att lösa på egen hand och om det går till rätten kan du hamna på samarbetssamtal i vilket fall så då är det lika bra att du har tagit tag i det innan.

Kolla din hemförsäkring om den gäller vid vårdnadstvist, om den inte gör det kan man via sin advokat söka rättshjälp. Jag tog kontakt med en advokat, vi hade ett möte och hon bestämmde att hon ville ta sig ann mitt "fall" och så hjälpte hon mig fylla i en ansökan om rättshjälp som sedan blev godkänd. Med rättshjälp betalar man en viss procent beroende på vilken inkomst man har.

• silvermine

hej igen!

känner igen det där beteendet av ditt ex. tror att en hel del kvinnor har liknande problem. mitt ex beter sig likadant (hög IQ, charmant, många vänner, men ingen förutom hans ex-tjejer vet till vilken dr jekyll and mr hyde han blir när man är hemma - - det är ett sk osynligt våld, psykisk misshandel). han lider dock av en narcissistisk personlighetsstörning.

men tillbaka till ditt inlägg. själv har jag bara positiva erfarenheter av familjerätten. ett samarbetssamtal (som man själv ordnar utan beslut av tingsrätten) är frivilligt och har vanligtvis inga negativa konsekvenser - om barnet inte uppenbarligen far illa! men det är ju självklart att de då ska ingripa. målet med samarbetssamtalet är inte att farsan ska få på pälsen och morsan ska bli berömd för hennes jobb... ett samarbetssamtal ska ju hjälpa föräldrarna att få ut det bästa av er och få till en samarbetsvillighet hos er som är bäst för barnet. ditt "jobb" är att ta hand om din dotter på alla plan och värna om hennes rättigheter som bla hennes umgängesrätt med pappan. håller du dig till det, varför skulle FR då tjafsa med dig?

Ring - helt anonymt - till FR och fråga om hur ett umgänge (antal gånger, timmar per vecka samt helger) borde se ut eller hur ett idealt fall är med hänsyn till din dotters ålder. utifrån deras rekommendaton skulle jag ställa upp ett umgängesschema med honom. vägrar han (bäst om du har det skriftligt per mail eller sms) då är det bara att du meddelar honom vilka dagar som han har rätt att träffa eran dotter. på dessa dagar ska eran dotter vara "tillgänglig" för honom. då visar du en samarbetsvilja och skulle det hela gå inför rätten så uppvisar du att DU har skött ditt "jobb".

ps. skräckhistorier kring FR är inte regeln utan undantaget - tyvärr känner man heller inte till hela faktan kring dessa stories...

• silvermine

just det...angående advokaten.

vanligtvis kan man ringa till en fam.jurist, kortfattad berätta omständigheterna och kan ge upplysa dig om några rättigheter eller svårigheter som de ser i ert fall. det hela är ju inte tänkt som en kostnadsfri rådgivning, men innan man bokar tid så är det helt legitimt att man frågar vilka möjligheter som finns, med vad juristen kan hjälpa dig och sedan bestämmer man sig om man ska boka tid hos just denna juristen för en ordentlig rådgivning eller att han/hon tar an sig ditt ärende.

det går efter timtaxa, kolla med hemförsäkringen om de täcker en del av kostnaderna.

• I love Liv

Hej, jag befinner mig också i en jättejobbig situiation med en pappa till mitt barn som har misshandlat mig tills jag stack med min 6 månaders dotter. Nu kräver han gemensam vårdnad och umgänge varannan helg. Hade gärna haft mejlkontakt med någon av er som har varit i liknande situation. Behöver allt stöd jag kan få!!!

/M

• windfalls
    I love Liv skrev 2010-03-13 19:51:50 följande:
    Hej, jag befinner mig också i en jättejobbig situiation med en pappa till mitt barn som har misshandlat mig tills jag stack med min 6 månaders dotter. Nu kräver han gemensam vårdnad och umgänge varannan helg. Hade gärna haft mejlkontakt med någon av er som har varit i liknande situation. Behöver allt stöd jag kan få!!! /M
    Du får jätte gärna mejla mej här på familjeliv, så kan vi snacka där. Skulle tycka det va jätte skönt att prata med någon i liknande situation. Så kontakta mej gärna här =)
Svar på tråden Gemensam vårdnad??