• 2tomtaro4troll

Har erat barn fått en 2:a och 3:e gradens brännskada, hur har det läkt?

Min 11 mån dotter råkade bränna sin hand i veckan, hela handflatan + 3 fingrar.
    Bedömdes först som andra gradens brännskada, men rättades två dagar senare på kirurgen till att det även var 3:e gradens brännskada.

så småblåsor på 3 fingrar, lär läka utan problem, sen är det hela handflatan andra gradens förutom ett område på 4cm kanske som är precis under lillfinger/ringfinger som är tredje gradens.

Det som görs med skadan är daglig omläggning på jour/vc och vi skall tillbaka till kirurgen på tisdag igen (gått en vecka precis då)

Att det kommer bli ärr är jag helt på det klara med, men undrar lite hur dte varit för era barn som haft en mellanstor brännskada på tex handen. Hur stor ärrbildning har det blivit, skador på nerver, känselbortfall, pigmentförändringar osv.
    Och har barnet i fråga fått gå med ett förband under länge tid för att försöka förhindra stora "tjocka" ärr?

finns bild på dotterns hand i mitt galleri för den som är intresserad.

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Svar på tråden Har erat barn fått en 2:a och 3:e gradens brännskada, hur har det läkt?
  • pcalma

Min son brände sin hand på plattan på högsta värmen när han var 3 år. Huden på handflatan blev som en enda stor vattenfylls blåsa o fingrarna blev som täckta av brunt läder..

Vi gick i 3 veckors tid till VC o lade om handen. Han fick smärtstillande o zylocain (heter det så??) som är bedövningssalva. När handen lades om klipptes det bort dött kött/skinn.

han var tillbaka på dagis efter en månad när han kunde använda sin hand som vanligt igen.

han var under ett par år extremt känslig för värme o kyla i den handen. Kunde inte ens hålla en varm korv med bröd.

Idag är han 11 år o har inga problem ells med sin hand!

• 2tomtaro4troll
    pcalma skrev 2010-02-14 20:59:41 följande:
    Min son brände sin hand på plattan på högsta värmen när han var 3 år. Huden på handflatan blev som en enda stor vattenfylls blåsa o fingrarna blev som täckta av brunt läder..Vi gick i 3 veckors tid till VC o lade om handen. Han fick smärtstillande o zylocain (heter det så??) som är bedövningssalva. När handen lades om klipptes det bort dött kött/skinn.han var tillbaka på dagis efter en månad när han kunde använda sin hand som vanligt igen.han var under ett par år extremt känslig för värme o kyla i den handen. Kunde inte ens hålla en varm korv med bröd.Idag är han 11 år o har inga problem ells med sin hand!
    men ärr och så, har han fått det?
    usch låter inte bra att han blev så känslig =( var högerhanden dottern brände och hon är högerhänt!
  • Erkens mamma

Min bror brände sig illa illa på rumpan baksidan låret och lite på pungen när han satte sig på ett el-element som låg uppallat på tegelstenar på ett nybygge. Han var ett och ett halv och bus-sprang iväg mitt i ett blöjbyte.

Han fick trejde gradens brännskador nästan överallt utom på pungen.

Nu kan man nästan inte se att han har bränt sig längre men det var ett par fula ärr medans han växte upp. Men med tiden så har huden slätat ut sig och det röda försvunnit. Barn har en förvånansvärd förmåga att läka. Han är lite extra solkänslig men annars inget.

Lillasystern till mni bästa kompis brände båda sina handflator på ungsluckan när hon var liten. Blev två stora stora vattenblåsor av hela händerna. Idag kan man inte se något. Inga ärr och inga bestående skador.

Hoppas att ni ska ha samma tur.

• pcalma

Nej inga ärr alls! Det var höger hand på honom också o han är med högerhänt. Hans hand såg ut som din flickas, förutom att det var mer på fingrarna o läderaktigt.

• Madame Mom

Tror faktiskt inte att det blir några ärr...  Barn läker fantastiskt bra...

• Trolltoka

Lite gammal tråd, men vad sjuttsiken...

Hur har det gått för din dotter?

Min 8månaders son brände sig igår. På handen. Hela handflatan + 4 fingertoppar. Enligt mina eftersökningar på nätet så verkar det som en grad 3 skada. Har varit på hud och plastikkirugrin idag och då pratades det om en eventuell hudtransplantation om det inte gått ihop sig ordentligt efter 14 dagar. Han verkar inte ha nämnvärt ont (vilket faktiskt oroar mig!). Är så rädd för hur det kommer bli med ärr och sånt i handen? Hur blir det med hand/fingeravtryck om dom fått lov att göra en hudtransplantation? Ska tillbaks på torsdag igen... 

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • 2tomtaro4troll
    Trolltoka skrev 2010-09-27 23:13:20 följande:
    Lite gammal tråd, men vad sjuttsiken...

Hur har det gått för din dotter?

Min 8månaders son brände sig igår. På handen. Hela handflatan + 4 fingertoppar. Enligt mina eftersökningar på nätet så verkar det som en grad 3 skada. Har varit på hud och plastikkirugrin idag och då pratades det om en eventuell hudtransplantation om det inte gått ihop sig ordentligt efter 14 dagar. Han verkar inte ha nämnvärt ont (vilket faktiskt oroar mig!). Är så rädd för hur det kommer bli med ärr och sånt i handen? Hur blir det med hand/fingeravtryck om dom fått lov att göra en hudtransplantation? Ska tillbaks på torsdag igen... 
    dom pratade om transplantation för dottern med- men sen gick det ihop fint! hon verkade heller aldrig ha ont-förutom när dom skulle byta bandaget och dom höll på att rengöra!
    eller jo föresten, jag märkte att hon hade ont om jag hade för varmt vatten i duschen!!

i dagsläget så ser det väldigt bra ut måste jag säga, visst är det ett ärr-men inte lika illa som jag trodde det skulle bli! dock har hon helt klart känselbortfall!
    dom "djupare" skårorna i handen är ju helt borta i hennes fall där grad 3 befann sig!
  • Trolltoka

Åh så härligt! Så glad jag blir att läsa det! 

Hugo har verkligen hela handflatan.. Ska på omläggning imorgon, då har det gått 4 dygn sen det hände.
    Hur lång tid tog det innan ni kunde ta bort bandaget?  

På kvällarna verkar han ha det som värst. Han brukar vara jättelätt att lägga, men nu sen i söndags har det inte gått alls, vaknar flertalet gånger på natten och gråter...

Jag hoppas verkligen han läker lika fint som din flicka gjort! Tack för att du delar med dig, är så sjukt orolig över hur det ska gå! 

• 2tomtaro4troll
    Trolltoka skrev 2010-09-29 20:59:34 följande:
    Åh så härligt! Så glad jag blir att läsa det! 

Hugo har verkligen hela handflatan.. Ska på omläggning imorgon, då har det gått 4 dygn sen det hände.
    Hur lång tid tog det innan ni kunde ta bort bandaget?  

På kvällarna verkar han ha det som värst. Han brukar vara jättelätt att lägga, men nu sen i söndags har det inte gått alls, vaknar flertalet gånger på natten och gråter...

Jag hoppas verkligen han läker lika fint som din flicka gjort! Tack för att du delar med dig, är så sjukt orolig över hur det ska gå! 
    hade bandage strax över en månad om jag inte minns fel!
    Vi hade omläggning varannan dag dom första två veckorna! och sen 2ggr/v.

du kan ju ge han en panodil på kvällen om han är besvärad utav det!
    Jag fick alltid ge panodil i förebyggande syfte inör bandagebytena då dottern tyckte det hela var hemskt "obehagligt".
  • fruis

Stackars liten. Vet att ett av mina syskon välte kokande vatten över sig i ettårsåldern så att huden krullade sig så jag tror att det var en ganska kraftig brännskada (var för liten själv för att minnas exakt vad som sades om det) och fick gå med bandage länge, länge. Syns ingenting alls av det idag.

• Trolltoka

Gick bara bra hos hud och plastikkirurgen idag. Dom klippte bort lite mer död hud, tvättade och la om det igen. Läkarn tippade på en ytlig grad 2, men är för tidigt att säga än med säkerhet. Om det läker av sig självt som det ska och ingen transplantation behövs så blir handen återställd. Annat är det ju om det inte läker som det ska och en hudtransplantation måste göras. Ska tillbaks på måndag för koll och omläggning. Dom kör med nått silverförband som tydligen inte behöver bytas mer än var tredje-var fjärde dag. (tack och lov eftersom vi har 4 mil till sjukhuset enkel väg!!) Håll tummarna att hans hand blir lika fint återställd som TS dotters!

• Julia85

Min son drog min plattång ur handen på mig, den studsade på golvet och landade rakt över hans arm/hand. Vi kylde direkt och hade på kylande hela vägen till sjukhuset. han fick precis som din dotter stora blåsor på översidan av handen och på armen. Var både andra och tredje gradens brännskador. Vi fick åka till vårdcentralen varannan dag och lägga om handen och armen. Han fick ha bandage i ca 2-3 veckor. (var bara 9 månader när det hände) Bandaget var för att han inte skulle röra eller bita på blåsorna.

Nu är han 3 ½ år och har ärr, men de syns bara när han fryser, eller är kall. Man kan se med blotta ögat om man kollar riktigt noga. Vi anmälde till försäkringsbolaget direkt. Men efter 1 år då vi skulle fota så försökte vi får kort på ärren men de var för otydliga (syntes för lite), så vi valde att inte skicka in några foton.
    Ärren har bleknat mer och mer för varje år som gått.

Barn klarar sig oftast jättebra med ärr, de läker mycket bättre än vi vuxna.

• petrina

Hej.

Nu vet jag att denna tråd e gammal men måste fråga ändå.

Min son brände sig för ganska länge sen men han e röd om skadan än o såg nu att de fans en blåsa.

Händer detta era barn. Han vägrar vara utan bandage så undrar om de e det??

När de hände va jag på akuten o de sa att de va 2 gradens skada o att jag skulle ta hand om de själv.

Han vägrar duscha nu när de inte längre är något sår utan har läkt.

Hände detta er?

Kan det vara att han hade en 3 gradens skada som läkte fint själv då han verkar vara öm eller är det hans rädala att de ska göra ont??

• Thats me

Finns bilder i mitt galleri under Alfons brännskada tror jag! 14 år sen det hände men han har ganska tydliga ärr på handen!

Han var 14 mån när han välte strykjärnet över handen! Vi låg i Linköping med honom i 4,5 veckor sen åkte vi varannan dag i 1 mån dit! 20 mil enkel resa!

Alfons blev hudtransplanterad på fingrarna och genomgått flera operationer efter detta! Den senaste när han va 13 år!

Men kolla bilderna på min sida! Bilden nedan är tagen med mobil o det syns lite dåligt

• Shana

Samma sak hände min son när han va drygt 18mån. Vi fick oxå besöka hc dagligen för att byta bandage och kolla så det inte va nån infektion på gång. Eftersom han va så pass liten och tyckte om att krypa runt på dagis och så, så fick han ha en strumpa över bandaget tills handen va helt läkt. Tog drygt en månad om jag inte minns fel. Idag är han fem år och det syns ingenting! Ett tips för när blåsorna har gått sönder och börjat läka, smörja handen med kokos olja. Kokos olja är antibakteriella och otroligt bra för huden, håller ner risk för infektion och ärr.

Svar på tråden Har erat barn fått en 2:a och 3:e gradens brännskada, hur har det läkt?