Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!
Hejsan
Det vart ganska långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig komma på en lösning.
Min svärmor har en förmåga att inte bry sig om mina regler vare sig det gäller barnen eller hundarna och även om jag säger ifrån kör hon på ändå!
Jag har en autistisk sjukdom som gör att jag bla e konflikträdd och inte riktigt vet hur jag ska ta itu med det här.. så snälla hjälp mig!
Senaste gången jag blev arg på min svärmor varför bara några dar sedan då skulle vi hälsa på hos svärisarna och gå på promenad, jag hade sagt till min sambo (hemma) att JAG ville dra vagnen, för att markera för honom att jag INTE ville att HON skulle göra det.
Men så fort vi började gå (min yngsta är ca 1 mån född m k-snitt) så började hon gnälla om att vagnen såg tung ut och att jag inte skulle dra den m.m.
Jag sa direkt ifrån att det inte var några problem att dra vagnen som även med två barn i är väldigt lätt att dra, och att det absolut inte var några problem.
Hon höll till en början i deras hund och fortsatte tjata om att min svärfar skulle hjälpa till o dra (som att inte min sambo, som höll i våra två hundar, kunde hjälpa till isf?!) sen så helt sonika gav hon hunden till min svärfar och skulle hugga tag i vagnen själv.. detta utan att ens FRÅGA om jag VILLE DET?!!
Jag sa då tydligt att DET ÄR INGA PROBLEM FÖR MIG ATT DRA VAGNEN!.. men nej, hon sket fullständigt i vad jag sa och bara puttade bort mig och tog över vagnen!!!
Jag vart vansinnigt arg och ledsen.. det kändes som hon stal mina barn! Min sambo missade hela saken och märkte inget inte ens när jag backade och tog han i handen då jag mådde så dåligt över vad hans mamma hade gjort.. han tänkte säkert inte ens på att det var HON som drog vagnen och inte jag. :(
OBS! Jag är inte arg på min sambo men vansinnig på min svärmor.. hon gör alltid sånt här.
I början av vårt förhållande skaffade vi en valp som sällskap åt min äldre hund och när vi hälsade på dem under en familjemiddag (vi var hos svärisarna m min sambo o hans två bröder m familjer) så kom jag på henne med att mata mina hundar med hennes jävla rester (dvs. det kött som var så segt att hon spottat ut det) vid matbordet! Jag hade flera ggr sagt till henne att mina hundar inte fick äta rester spec den yngre av hundarna som lätt blir dålig i magen. Jag vart helt chockad att hon gjorde det inför hela familjen utan att ENS FRÅGA MIG om det var ok?!
Jag vart jättearg och den ggn vågade jag säga att hon INTE fick ge mina hundar rester! Hon såg lite skamsen ut, men jag har sett att hon gett hundarna rester, detta utan att fråga, flera ggr sedan dess..
Jag vill inte gräla eller riskera att hon blir ledseneller besviken på mig, men snälla hjälp mig att komma på ett bra sätt att säga till min svärmor så hon förstår!
Jag orkar bara inte med denna stress jag känner varje ggn vi ses.. jag bara undrar vad hon ska ställa till med nästa ggn som får mig att må dåligt.