• Miss Jessi

Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!

Hejsan

Det vart ganska långt inlägg, men jag hoppas ni orkar läsa och hjälpa mig komma på en lösning.

Min svärmor har en förmåga att inte bry sig om mina regler vare sig det gäller barnen eller hundarna och även om jag säger ifrån kör hon på ändå!
    Jag har en autistisk sjukdom som gör att jag bla e konflikträdd och inte riktigt vet hur jag ska ta itu med det här.. så snälla hjälp mig!

Senaste gången jag blev arg på min svärmor varför bara några dar sedan då skulle vi hälsa på hos svärisarna och gå på promenad, jag hade sagt till min sambo (hemma) att JAG ville dra vagnen, för att markera för honom att jag INTE ville att HON skulle göra det.
    Men så fort vi började gå (min yngsta är ca 1 mån född m k-snitt) så började hon gnälla om att vagnen såg tung ut och att jag inte skulle dra den m.m.
    Jag sa direkt ifrån att det inte var några problem att dra vagnen som även med två barn i är väldigt lätt att dra, och att det absolut inte var några problem.
    Hon höll till en början i deras hund och fortsatte tjata om att min svärfar skulle hjälpa till o dra (som att inte min sambo, som höll i våra två hundar, kunde hjälpa till isf?!) sen så helt sonika gav hon hunden till min svärfar och skulle hugga tag i vagnen själv.. detta utan att ens FRÅGA om jag VILLE DET?!!
    Jag sa då tydligt att DET ÄR INGA PROBLEM FÖR MIG ATT DRA VAGNEN!.. men nej, hon sket fullständigt i vad jag sa och bara puttade bort mig och tog över vagnen!!!

Jag vart vansinnigt arg och ledsen.. det kändes som hon stal mina barn! Min sambo missade hela saken och märkte inget inte ens när jag backade och tog han i handen då jag mådde så dåligt över vad hans mamma hade gjort.. han tänkte säkert inte ens på att det var HON som drog vagnen och inte jag. :(
    OBS! Jag är inte arg på min sambo men vansinnig på min svärmor.. hon gör alltid sånt här.

I början av vårt förhållande skaffade vi en valp som sällskap åt min äldre hund och när vi hälsade på dem under en familjemiddag (vi var hos svärisarna m min sambo o hans två bröder m familjer) så kom jag på henne med att mata mina hundar med hennes jävla rester (dvs. det kött som var så segt att hon spottat ut det) vid matbordet! Jag hade flera ggr sagt till henne att mina hundar inte fick äta rester spec den yngre av hundarna som lätt blir dålig i magen. Jag vart helt chockad att hon gjorde det inför hela familjen utan att ENS FRÅGA MIG om det var ok?!
    Jag vart jättearg och den ggn vågade jag säga att hon INTE fick ge mina hundar rester! Hon såg lite skamsen ut, men jag har sett att hon gett hundarna rester, detta utan att fråga, flera ggr sedan dess..

Jag vill inte gräla eller riskera att hon blir ledseneller besviken på mig, men snälla hjälp mig att komma på ett bra sätt att säga till min svärmor så hon förstår!
    Jag orkar bara inte med denna stress jag känner varje ggn vi ses.. jag bara undrar vad hon ska ställa till med nästa ggn som får mig att må dåligt.

• Svar på tråden Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!
  • mammanov

Åh, vad jag känner igen mig i detta!!!! Haha!!!
    Min sambo och syster är adopterade, och kom till sverige när dem var 3månader respektive 10 månader. Så mina svärföräldrar har heller aldrig haft små barn. Dem tycker att dem gott kan passa mina barn över natten, fast dem bara är 3 månader, och äldsta precis 2år. Och dem avskyr att byta blöja?! Hur skall det gå? Plus att dem vaknar mitt i natten och vill till mig..?! Ett ex. Det är väl annat som vi frågar dem om dom kan vara barnvakt, men det skall dom bara vara när det passar dem verkar det som...Då vi har saker planerat!

Dem "förminskar" också oss som föräldrar att vi inte vet och kan någonting. Jag har tagit upp detta med min sambo, men karlar verkar inte förstå sig på sånt som vi kvinnor känner?! Jag drar mig för att träffa dem, mår dåligt långt innan, och hade helst inte velat vara hos dem och hälsa på ens...För alltid kommer det något tyket eller något elakt ur ploppandes ur deras munnar!!!
    Det som deras barn gjorde under deras uppväxt, behöver väl inte våra barn göra??? Eller???
    sEDAN ATT DEM SÄGER- guuuud vad konstigt att hon inte kan säga just DET orden som vill att äldsta gumman skall säga på beställning. FAST hon försöker, och det låter typ som det, fast barn-språk!!! Det kallar jag mobbning och det gör mig ledsen!!!!!!!!!!!!

Aja, dem vill väl bara väl, men jag avskyr det!!!

Nästa gång säger jag till på skarpen- IGEN!!!!

• Bolaget

Jag tycker du överreagerar med barnvagen. Din svärmor är säkert tillräckligt gammal för att vara ett "barn av sin tid" och då ansträngde man sig inte en månad efter ett snitt. Jag tror snarare att hon, om hon verkade irriterad och sur, var det på din sambo (sin son) som inte hade förstånd nog att hjälpa till och dra. Att du säger att det inte är tungt betyder liksom inget, det är sådan man förväntas säga för att man vill visa sig duktig.

Att ge mat till hundarna är väl kanske inte rätt men samtidigt kan jag förstå henne där också. Jag tycker att det är oerhört respektlöst att ta sina egna djur med sig hem till någon annan och förvänta sig att man får ha dem med sig in. Jag hade nog också kunnat mata dem som en vink om att du nästa gång ser till att lämna dem hemma istället.

• tamate
    Bolaget skrev 2010-02-27 15:54:03 följande:
    Jag tycker du överreagerar med barnvagen. Din svärmor är säkert tillräckligt gammal för att vara ett "barn av sin tid" och då ansträngde man sig inte en månad efter ett snitt. Jag tror snarare att hon, om hon verkade irriterad och sur, var det på din sambo (sin son) som inte hade förstånd nog att hjälpa till och dra. Att du säger att det inte är tungt betyder liksom inget, det är sådan man förväntas säga för att man vill visa sig duktig. Att ge mat till hundarna är väl kanske inte rätt men samtidigt kan jag förstå henne där också. Jag tycker att det är oerhört respektlöst att ta sina egna djur med sig hem till någon annan och förvänta sig att man får ha dem med sig in. Jag hade nog också kunnat mata dem som en vink om att du nästa gång ser till att lämna dem hemma istället.
    varför ska du förstöra lydnaden och i detta fallet göra hundarna sjuk med "vink" istället för att öppet säga att hunden/hundarna inte är välkommen?? fegt och omoget beteende i mina ögon.
  • tamate

ts, säg till dins värmor att om hon inte respekterar dig och din vilja så orkar du helt enkelt inte umgås med henne ett tag och eftersom det är du (om det är så) som oftast har barnen så träffar hon dom mindre med.

hon tänker kanske inte på att det hon gör är att trampa på dig och får dig att må dåligt. 
    Känenr du att du inte klarar ta det med henne så skriv ett brev. du och din man kan ju sitta med när hon läser brevet så ni kan prata omd et.
    hon kanske inte ser det som ett stort problem men behöver bli upplyst om att du ser detta some tt stort problem, ta även upp det positiva att du är tacksam att hon kommer och går promenader med barnen att hon är engagerad i barnen och att du tycker hon är mysig etc så det inte bara blir kritik så har hon lättare för att ta åt sig det du säger/skriver
  • M Hellin

Jag blev mer nyfiken på varför det gör något att svärmor drar vagnen? En relation till den äldre generationen är oerhört värdefull för barnet, och även för den äldre generationen, varför inte främja den, träna lite från början, det handlar ju inte om så många minuter av bebisens tid i början.

The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • BlommyNess12

Varför får hon inte dra barnvagnen? Jag tycker du överreagerar. Och ja, min son var också nära döden när han föddes och vi låg inne för intensivvård för honom den första veckan i hans liv. När han var 2 veckor åkte vi hem, och när han var 4 veckor så gick jag på en promenad med min mamma, och hon körde barnvagnen. Du gick ju alldeles brevid, så varför skulle hon inte få köra? Jag förstår verkligen inte.

• miinellaa

ojj vilken svärmor, har en likdan tror bara för att man var gravid och fick barn att man blev handikappad o inte kunde något ! När vi kom hem från BB kom halva hans släkt! o när ungen grät skulle hans mamma in o titta till MIN UNGE , hallååå, haha visst låter det fånigt! När jag skulle amma då kommenterade hon att ja inte gjorde rätt bla bla. blev vansinnig den dagen ,sa rakt ut men fuck it ta ut din jävla pattar då o amma om du kan :)

lite tråkigt att dom är sånna. annars är hon hur snäll som helst!

• Miss Jessi
    Jag tycker du överreagerar med barnvagen. Din svärmor är säkert tillräckligt gammal för att vara ett "barn av sin tid" och då ansträngde man sig inte en månad efter ett snitt. Jag tror snarare att hon, om hon verkade irriterad och sur, var det på din sambo (sin son) som inte hade förstånd nog att hjälpa till och dra. Att du säger att det inte är tungt betyder liksom inget, det är sådan man förväntas säga för att man vill visa sig duktig.Att ge mat till hundarna är väl kanske inte rätt men samtidigt kan jag förstå henne där också. Jag tycker att det är oerhört respektlöst att ta sina egna djur med sig hem till någon annan och förvänta sig att man får ha dem med sig in. Jag hade nog också kunnat mata dem som en vink om att du nästa gång ser till att lämna dem hemma istället.
    Du har ingen aning om vad du skriver om.
    Mina svärföräldrar har egen hund dem gör så med, därför anser dem att det ger dem rätten att göra så mot våra hundar. Trotts att jag säger ifrån.

Att deras hund är extremt oupfostrad och nästan äter ur knät på dem ,drar i kopplet, och hoppar upp ifamnen fasten man säger ifrån (den vägertyp 11kg i jämförelse med mina på kanppt 4kg).. och senast nu för bara 2v sedan gav min svärfar deras hund mat på samma sätt som jag beskrev här ovan, och detta trotts att det fanns yttligare 3st hundar i samma rum! Givetvis blev det slagsmål mellan deras hund och en annan större hanhund.
    Att deras hund pinkar i våra rabatter fastän jag sagt till flera gånger att den inte får det, även min sambo har sagt till dem, så tycker inte dem att det gör något.
    Att den pinkar sönder mina blommor och pinkar på mina kryddväxter gör mig välldigt mycket! :(

Vi kan gott och väl lämna hundarna som sköter sig 100ggr bättre än deras hemma, men varför skulle vi när vi får ta med dem?!
  • Miss Jessi
    BlommyNess12 skrev 2010-02-27 16:35:28 följande:
    Varför får hon inte dra barnvagnen? Jag tycker du överreagerar. Och ja, min son var också nära döden när han föddes och vi låg inne för intensivvård för honom den första veckan i hans liv. När han var 2 veckor åkte vi hem, och när han var 4 veckor så gick jag på en promenad med min mamma, och hon körde barnvagnen. Du gick ju alldeles brevid, så varför skulle hon inte få köra? Jag förstår verkligen inte.
    Det handlade inte om att hon inte skulle ha fått dra vagnen om hon bad om det (tex. kan inte jag få dra barnen?), men hon har en förmåga att "ta" bara utan att fråga. Jag kände mig undanskuffad för att hon skulle få dra vagnen. För hon frågade inte om hon fick dra vagnen, utan hon ville att jag inte skulle dra för att hon ansåg att det var olämpligt då jag just fått barn. Sättet hon gjorde det hela på gjorde att jag inte ville att hon skulle dra, när hon då "knuffar" bort mig kändes det som att hon stal mina barn.
    Och sedan fick jag inte dra vagnen alls mera.. det är inte oki!

Och jag borde väl få bestämma vem som drar min vagn med mina barn i?!
  • M Hellin

Miss Jessi skrev 2010-03-04 16:11:25 följande:

Det handlade inte om att hon inte skulle ha fått dra vagnen om hon bad om det (tex. kan inte jag få dra barnen?), men hon har en förmåga att "ta" bara utan att fråga. Jag kände mig undanskuffad för att hon skulle få dra vagnen. För hon frågade inte om hon fick dra vagnen, utan hon ville att jag inte skulle dra för att hon ansåg att det var olämpligt då jag just fått barn. Sättet hon gjorde det hela på gjorde att jag inte ville att hon skulle dra, när hon då "knuffar" bort mig kändes det som att hon stal mina barn. Och sedan fick jag inte dra vagnen alls mera.. det är inte oki! Och jag borde väl få bestämma vem som drar min vagn med mina barn i?!
    Visa personer har ett sätt som man bara får stå ut med, de kan inte ändra på sig, för de anser inte att deras sätt är fel hur mycket man än hintar och talar om det för dem, så mitt råd med henne är att bita ihop, och så reducera umgänget med dem till en för dig acceptabel nivå där du klarar av att bita ihop, sen kan du prata av dig med din man efteråt. För huvudsaken är ju att du har hans stöd, även om hans mamma inte går att ändra på. Ni kan ju göra så att din man åker hem till sina föräldrar med barn, och du stannar hemma och njuter av egentid, lägger dig i badet och gör ansiktsmask och spelar musik som bara du gillar, eller vad du nu skulle hitta på om du var själv.
    The past is history. The future is a mirage. The only reality is now. Your life is the journey. Enjoy the journey.
  • annna88

Förstår dej till 100% att du inte vill att din svärmor ska dra vagnen. Känner exakt likadant själv.
    Kom ihåg att DET ÄR DINA BARN, och du och din sambo är de som har rätt till dem, alla andra människor ska se det som en bonus om de får tid/närhet med dem.

När man blir mamma får man så mycket känslor inom sej som många inte förstår, men våga stå på dej! Får din svärmor dej att må dåligt måste du våga tänka på dej själv. Man lever bara en gång och då måste man göra det för sin egen skull.

• Hundägare i Gbg
    Jag tycker du överreagerar med barnvagen. Din svärmor är säkert tillräckligt gammal för att vara ett "barn av sin tid" och då ansträngde man sig inte en månad efter ett snitt. Jag tror snarare att hon, om hon verkade irriterad och sur, var det på din sambo (sin son) som inte hade förstånd nog att hjälpa till och dra. Att du säger att det inte är tungt betyder liksom inget, det är sådan man förväntas säga för att man vill visa sig duktig. Att ge mat till hundarna är väl kanske inte rätt men samtidigt kan jag förstå henne där också. Jag tycker att det är oerhört respektlöst att ta sina egna djur med sig hem till någon annan och förvänta sig att man får ha dem med sig in. Jag hade nog också kunnat mata dem som en vink om att du nästa gång ser till att lämna dem hemma istället.
    Det var det dummaste jag har hört, vem har sagt att de tar för givet att de får ta med hundarna. Och jag hade för övrigt gått i taket om jag inte fick ha med min hund till mina föräldrar. Eller, kanske inte, men då hade inte vi heller kommit. Jag har inte med hunden överallt, det är naturligtvis inte alltid det passar och det respekterar jag. Men de flesta jag känner gillar vår hund och passar det inte att han är med så säger de det (eller så frågar vi om vi är det minsta osäkra). Att man har med sin hund till någon ger det inte dem frikort att göra vad som helst med hunden. Att mata en hund med saker den blir sjuk av är faktiskt väldigt respektlöst! 
    Jag har förresten en mamma som gärna ger hundarna lite rester så det har blivit en kompromiss där, vår hund får lite och deras hund mer. Hon tycker att det är så mysigt att få mata dem...
    Angående vagnen så är det väl inte så konstigt egentligen. Det är ju lite som att bära ett barn, det är viktigt för en själv att det känns viktigt även för den som gör det. Det hade ju inte varit ok att slita barnet ur famnen för att man anser att det är för tungt att bära inte sant? Ok, bära är lite annorlunda men principen densamma.
  • KMW

Jag håller helt med M Hellin. Bit ihop. Dra ner på umgänget till en nivå du kan stå ut med. Sen kan jag tycka att hon är oförskämd och ganska dum i huvudet men ska du verkligen ägna så mycket energi åt det här? Det får ju dig att må dåligt.

Svar på tråden Hjälp!!! Min svärmor kör över mig när det gäller både barnen och hundarna!