När barn inte äter...
...ska de då ändå få efterrätt? Vad tycker ni? Har precis haft värsta diskussionen här med sambon ang. detta. Sonen på 4 år, som ofta är kräsen och inte ens vill smaka på maten, vägrade äta middagen i dag (det var jätte god lasagne!). Han sa på en gång att han inte tyckte om det och att det såg äckligt ut, utan att ens smaka. Sa då att då får han heller ingen efterrätt (som jag gjort dagen till ära). Det blev ett jävla liv. Sambon påstod sen att han i alla fall smakat och att det räcker, men jag såg aldrig att han tog en endaste tugga. All mat var kvar på tallriken. Han behöver inte äta upp allt, men åtminstone några tuggor tycker jag allt att han kan äta! Annars ska han heller inte ha något annat. Sambon tyckte att det var ren bestraffning från min sida, Hitler-metoder och allt vad han sa. Själv tycker jag att det är fullständigt normala och självklara regler. Då sa sambon att fick inte sonen någon efterrätt så skulle minsann inte han heller äta. Tycker att det är fruktansvärt taskigt mot mej, med tanke på allt jobb jag lagt ner på den. Nu sitter sonen här och skriker att han vill ha efterrätt, men jag ger mej inte.
Hur gör ni andra i ett sånt här läge? Är jag så hemsk? Får era barn efterrätt fast de inte ätit middagen? Är det verkligen rätt? Jag anser inte det. Jag och sambon tycker för övrigt nästan alltid olika i allt, vilket är fruktansvärt frustrerande. Vi har helt olika uppfostringsmetoder och han går ofta emot vad jag tycker, som om han inte brydde sig det minsta om vad jag tycker.
Nu får sambon mej att känna mej som en fruktansvärt hemsk mamma.
"Men mamma har ju sagt nej..." :(