• angeni

    Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?

    Hej.

    Jag har bestämt mig för att läsa till psykolog när jag är klar med mammaledigheten.

    Är det svårt att jobba som psykolog, är det svårt att komma in på linjen?

    Tänkte att det kasnke finns någon här som jobbar som psykiolg eller studerar till det

  • Svar på tråden Någon som jobbar som psykolog eller studerar till det?
  • elmiffo

    pluggar också psykologi o det är det mest intressanta och givande jag hållit på med än så länge i mitt liv men kom ihåg en sak, det är inget man lär sig i en handvändning..kräver MYCKET studier hemma! ibland kan det kännas tungt men det är bara att bita ihop=)!

  • angeni

    Jättekul och läsa era svar.

    Var läser ni alla eller har läst?

    Jag har ju Örebro som närmaste här runt omkring. Kan inte flytta dock hur som helst pga sambo och barn.

    Mycket studier känns roligt just nu iallafall, har saknat att gå i skolan. Känns så tråkigt att gå hemma, vill sätta igång.

  • Mandarina
    Strofen skrev 2010-02-21 11:50:39 följande:
    Alla kurser är inte intressanta, psykologprogrammet är en generalistutbildning och det är svårt att brinna för allt.. Det ingår praktiska moment under hela utbildningen, både internt och externt. Man gör tex sin terapeututbildning på egen mottagning på universitetet där man tar emot patienter. Efter examen är det ett års PTP-tjänstgöring som gäller, det är ett vanligt psykologjobb men med vissa tvingande inslag och mer tid för handlending och utbildning. Först när man är godkänd på sin PTP blir man legitimerad (via ansökan till Socialstyrelsen, kostar 2000:- att söka). Jag tyckte programmet var en bra grund för att komma ut och jobba. Nu är jag legitimerad men det finns ju fortfarande hur många utbildningar som helst att läsa om man vill vidareutvecklas. Psykologjobbet är brett och man kan göra hur mycket som helst, om man nu vill det.
    Vad menas med PTP??
  • FannyGioia