• Sofi123

Övergrepp eller inte

Min dotter är i övre tonåren och fick ont i magen en dag. En nära vän till oss som är naprapat ville känna på magen så allt stod rätt till.
    Naprapaten är i medelåldern och står väldigt nära oss i familjen. Han kom hem till oss när min dotter var själv hemma och han bad henne lägga sig ned på sängen på rygg, han drog ner hennes långbyxor så dessa var ovanför knäna. Trosorna var på men dessa höll han upp så att han kunde titta ner (om ni förstår hur jag menar). Min dotter påpekade flera gånger att hon hade ont över naveln men han kände även på nedre delen av magen och då även på övre delen av musen, om man säger så, på själva benet. Han sa att allt i magen hänger ihop så han måste känna överallt.

Jag kan inget om massage men känner direkt att det här var nog inte ok. Min dotter berättade för mig på en gång vad som hänt och att hon kände obehag för honom, vilket ingen i vår familj har gjort förut. Han har alltid varit en reko man. Hon försökte dra i sina trosor så att han inte skulle se något, men han envisades vid att hålla i dem även om han masserade övre delen av magen. Nu känner jag mig helt chockad och vet inte hur jag ska tolka detta.

Han hade även kommenterat "oj har du rakat dig". 

Masserar man magar eller känner man inte bara efter att alla organ känns rätt.

Man vill inte dra igång något innan man vet eftersom den här mannen har familj och står väldigt nära familjen.

• Svar på tråden Övergrepp eller inte
  • Fiyali

Jag vet själv att dessa undersökningar ofta kan inkludera neråt mot slidan till, men ALDRIG att man har rätt att undersöka en minderårig utan att någon är närarande, har hon dessutom bara markerat genom att ta tag i trosan måste han ju ha uppfattat att hon kände sig "obekväm", och därmed proffsigt avbrytit och sagt att "vi kan undersöka sen när mamma eller pappa är med". Och att påpeka att hon rakat sig!!!?? Visst kan han ha reagerat på att hon är så ung och redan gjort det, men det skulle han isåfall om han nu känner ett behov av att lägga sig i tagit med er föräldrar, så för mig låter det som rent maktmissbruk faktiskt. Och ett äkligt sådant som jag definitivt kontaktat ungdomsmottagningen för att höra hur de anser att man ska gå vidare med det, "samtalsterapi för flickan", "polisanmälan" eller vad helst som nu är lämpligt.
    Din dotter kommer behöva gå till gynekologen framöver, förmodligen när hon ska ha barn eller ta cellprover ska hon ligga och sära och låta någon annan betrakta en, vilket är svårt nog för många utan obehagsupplevelser i bagaget!

• Fiyali

Tillägg, förstår att man inte vill dra i jobbiga saker som det här när mannen har familj och är närstående, och han har ju tack och lov inte förgripit sig på er flicka genom det "fysiska", men tyvärr är det oftast också så att man känner "pedofilen/våldtäktsmannen/mördaren" i över 90% av fallen, så att bara låta det bero verkar totalt fel. Däremed inte sagt att han är något av tidigare nämnda ting, men han har ju på ett direkt sätt betett sig väldigt oproffsigt.
    Kontakta ungdomsmottagningen och hör dig för med de!

• Celiine

Usch, det här var obehagligt att läsa. Jag råkade själv ut för nästan samma sak när jag var i tonåren. Det sopades under mattan, och jag tog på mig skulden.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska ge för råd annat än att jag tycker att du ska ta din dotter på allvar. Kände hon att det var ett övergrepp, då var det det. Och det är jätteviktigt att ni som föräldrar visar att ni står på hennes sida, oavsett hur nära vän ni är med den här mannen.

• smurfan73

Hej!

Detta är INTE okej. Alls. Han har gått över gränsen mot flickan. Man drar inte ner byxorna till knäna för att undersöka magen, det räcker gott o väl att knäppa upp knappen och vika byxkanten lite åt sidan.
    Och  man kyfter inte upp trosorna på det sättet heller. När flickan dessutom försöker säga ifrån.

Jag hade ABSOLUT konfronterat honom. Att tänka på hans familj och att ni står nära...??? Jag fattar inte. Betyder det mer än att han kränkt din dotter?

Jag hade dessutom ALDRIG låtit min dotter vara ensam med honom igen. Som någon skrev här: ...och därmed proffsigt avbrytit och sagt att "vi kan undersöka sen när mamma eller pappa är med". Så skulle han gjort om han var seriös.

Dessutom skre de flesta övergrepp inom familjen/vänner/bekanta.

Hälsningar
    Smurfan

• April barn

Njae det där låter lite läskigt, ofta så känner dom på "neder delarna" när man har magont också men inte på det viset.
    När jag hade magkatarr så fick jag genomgå en gynundersökning så tydligen hör det på något vis ihop. Men nae så där ska det inte gå till.

• Mamsen78

Jag har mycket problem med såväl rygg som mage genom åren och gått hos både naprapater och kiropraktorer och ALDRIG varit med om att de måste klämma och känna på magen och definitivt inte dra ner trosorna på det sättet!!! Mina magproblem har sköts av läkare!
    Om din dotter har problem med magen så förstår jag inte varför han skulle titta på henne över huvud taget?? Borde hon inte träffa en läkare i så fall?

Jag håller med vad någon tidigare kommenterat, är relationen till mannen viktigare än vad han har gjort mot din dotter??? Svaret på den frågan borde givetvis vara självklar! Konfrontera honom och låt honom för guds skull aldrig komma hem till er igen och låt honom aldrig träffa eran dotter igen!

Lycka till.

• Beckman

Hej Sofi123

Först vill jag säga att det låter lite skumt att er "vän" säger att han vill känna på er dotters mage så att allt står rätt till när han är naprapat eftersom att naprapati handlar om rygg, muskler och leder. Jag tycker du ska prata med en läkare om den här mannens undersökning och fråga om det han gjorde var relevant till din dotters problem och där efter ta beslut om du ska gå vidare med detta. Om läkaren säger att det mannen gjorde inte stämmer med en normal undersökning så bör du gå vidare trots att mannen är en "vän" till familjen.

Svar på tråden Övergrepp eller inte