Jennie med ie skrev 2016-06-19 22:12:51 följande:
Bara en fråga då... Ett bröllop där bruden är gravid och inte kan dricka, eller brudgummen inte kan dricka p g a medicinering eller sjukdom. Är det alltså inte OK med alkohol då?
(Jodå jag inser att dop och bröllop är olika saker men nu är det argumentet som sådant jag vill åt)
Det är väl upp till bruden/den som bjuder in att avgöra. Det är naturligtvis inte moraliskt fel att dricka i närheten av en gravid kvinna. När vuxna själva bjuder in så väljer de ju själva vilken typ av tillställning de vill ha, med alkohol eller inte. Men om tillställningen är för ett barn/ många barn ska närvara så måste man naturligtvis ta extra hänsyn. Jag har träffat tillräckligt många barn som tycker det är obehagligt när vuxna dricker/är oroliga att deras föräldrar ska dricka sig berusade, att jag inte anser att det ska vara alkohol på tillställningar med barn. Grejen är ju att man inte vet vem som har problem med spriten alltid. Men deras barn vet. Och dessa barn oroar sig konstant när de går bort att mamma/pappa ska dricka. Men det behöver inte vara alkoholistbarn, det finns goty om barn som tycker det är obehagligt med vuxna som dricker.
Nu kommer det alltid komma någon som säger "men.mina föräldra/jag har alltid kunnat ta ett glas och det har inte skadat mig/mina barn" (så har det varit hemma hos mig med). Hen behöver inse att den upplevelsen inte gäller alla. Det räcker med att lyssna på några alkoholistbarns berättelser för att inse att det finns en annan upplevelse. Och om jag kan bidra till att bara ett sådant barn får en trevligare och tryggare dag genom att avstå alkohol så gör jag det gärna. Jag tycker ärligt talat att det är egoistiskt att ha alkohol på tillställningar med många barn.