• Lajkie

Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?

Jag håller på att planera dop redan nu trots att jag bara är i v.32+5 =) Men jag vill ha allt klart så allt klaffar den dagen det gäller. Vara ute igodtid!

Nu tillsaken - jag skulle vilja göra en liten grillfest av dopfesten, eller både grillat och kallskuret och gärna servera alkohol, såsom öl och/eller vin.

Är det ok? Eller är det helt förkastligt?
    Såklart skulle de ändå vara en städad tillställning, ingen fyllefest för det kommer ju ändå närvara massor av barn.

Hjälp =)

♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?
  • Jennie med ie

Bara en fråga då... Ett bröllop där bruden är gravid och inte kan dricka, eller brudgummen inte kan dricka p g a medicinering eller sjukdom. Är det alltså inte OK med alkohol då?

(Jodå jag inser att dop och bröllop är olika saker men nu är det argumentet som sådant jag vill åt)

Rani skrev 2016-06-19 09:39:53 följande:

För mig skulle det vara jättekonstigt med alkohol på en dopfest. Det är en familjehögtid och firas på dagen. Huvudpersonen är dessutom för liten för att dricka. Det är nog någon slags huvudregel för mig - kan föremålet för kalaset dricka alkohol så är det ok med alkohol. Känns mycket märkligt att dricka när man firar en bebis. Jag skulle inte ha alkohol på ett barnkalas heller. Eller någon annan tillställning där huvudpersonen inte dricker - t ex min man kalas (han dricker inte). Och inte på tillställningar med mycket barn.

• Rani
    Jennie med ie skrev 2016-06-19 22:12:51 följande:

Bara en fråga då... Ett bröllop där bruden är gravid och inte kan dricka, eller brudgummen inte kan dricka p g a medicinering eller sjukdom. Är det alltså inte OK med alkohol då?

(Jodå jag inser att dop och bröllop är olika saker men nu är det argumentet som sådant jag vill åt)

Det är väl upp till bruden/den som bjuder in att avgöra. Det är naturligtvis inte moraliskt fel att dricka i närheten av en gravid kvinna. När vuxna själva bjuder in så väljer de ju själva vilken typ av tillställning de vill ha, med alkohol eller inte. Men om tillställningen är för ett barn/ många barn ska närvara så måste man naturligtvis ta extra hänsyn. Jag har träffat tillräckligt många barn som tycker det är obehagligt när vuxna dricker/är oroliga att deras föräldrar ska dricka sig berusade, att jag inte anser att det ska vara alkohol på tillställningar med barn. Grejen är ju att man inte vet vem som har problem med spriten alltid. Men deras barn vet. Och dessa barn oroar sig konstant när de går bort att mamma/pappa ska dricka. Men det behöver inte vara alkoholistbarn, det finns goty om barn som tycker det är obehagligt med vuxna som dricker.

Nu kommer det alltid komma någon som säger "men.mina föräldra/jag har alltid kunnat ta ett glas och det har inte skadat mig/mina barn" (så har det varit hemma hos mig med). Hen behöver inse att den upplevelsen inte gäller alla. Det räcker med att lyssna på några alkoholistbarns berättelser för att inse att det finns en annan upplevelse. Och om jag kan bidra till att bara ett sådant barn får en trevligare och tryggare dag genom att avstå alkohol så gör jag det gärna. Jag tycker ärligt talat att det är egoistiskt att ha alkohol på tillställningar med många barn.
  • Jennie med ie

OK så huvudregeln var ingen huvudregel. Bra att veta.

Rani skrev 2016-06-19 22:55:31 följande:

Det är väl upp till bruden/den som bjuder in att avgöra. Det är naturligtvis inte moraliskt fel att dricka i närheten av en gravid kvinna. När vuxna själva bjuder in så väljer de ju själva vilken typ av tillställning de vill ha, med alkohol eller inte. Men om tillställningen är för ett barn/ många barn ska närvara så måste man naturligtvis ta extra hänsyn. Jag har träffat tillräckligt många barn som tycker det är obehagligt när vuxna dricker/är oroliga att deras föräldrar ska dricka sig berusade, att jag inte anser att det ska vara alkohol på tillställningar med barn. Grejen är ju att man inte vet vem som har problem med spriten alltid. Men deras barn vet. Och dessa barn oroar sig konstant när de går bort att mamma/pappa ska dricka. Men det behöver inte vara alkoholistbarn, det finns goty om barn som tycker det är obehagligt med vuxna som dricker.

Nu kommer det alltid komma någon som säger "men.mina föräldra/jag har alltid kunnat ta ett glas och det har inte skadat mig/mina barn" (så har det varit hemma hos mig med). Hen behöver inse att den upplevelsen inte gäller alla. Det räcker med att lyssna på några alkoholistbarns berättelser för att inse att det finns en annan upplevelse. Och om jag kan bidra till att bara ett sådant barn får en trevligare och tryggare dag genom att avstå alkohol så gör jag det gärna. Jag tycker ärligt talat att det är egoistiskt att ha alkohol på tillställningar med många barn.

• Rani
    Jennie med ie skrev 2016-06-19 22:57:26 följande:

OK så huvudregeln var ingen huvudregel. Bra att veta.

Ok, du ville bara märka ord. Bra att veta.
  • Jennie med ie

Nej jag ville veta om du menade det du skrev. En rätt bra grej när man diskuterar. Nu vet jag.

Rani skrev 2016-06-19 22:59:37 följande:

Ok, du ville bara märka ord. Bra att veta.

• Rani
    Jennie med ie skrev 2016-06-19 23:01:30 följande:

Nej jag ville veta om du menade det du skrev. En rätt bra grej när man diskuterar. Nu vet jag.

Vad ville du diskutera då?
  • NollÅtta
    Rani skrev 2016-06-19 22:55:31 följande:
    Ofta är det ju så. Att de som inte tycker att det är ok med alkohol är dom med dåliga erfarenheter själva. Deras egna föräldrar har inte kunnat hantera alkohol, eller någon annan i sin närhet kan inte. De kanske inte själva kan dricka med måtta. Men vi är många som kan dricka ett glas vin till maten på en dopfest. Bara för att ni har upplevelser som är destruktiva behöver ni ju inte dra in oss andra.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Rani
    NollÅtta skrev 2016-06-20 13:55:25 följande:

Ofta är det ju så. Att de som inte tycker att det är ok med alkohol är dom med dåliga erfarenheter själva. Deras egna föräldrar har inte kunnat hantera alkohol, eller någon annan i sin närhet kan inte. De kanske inte själva kan dricka med måtta. Men vi är många som kan dricka ett glas vin till maten på en dopfest. Bara för att ni har upplevelser som är destruktiva behöver ni ju inte dra in oss andra.

Vi?

Poängen här är ju att man inte vet vilka barn som mår dåligt av detta alltid. Har du bara din närnaste familj - visst. Men är det fler så vet du inte säkert vilka som far illa av detta eller inte. Då är det egoistiskt att inte kunna avstå tycker jag. Fåör batns välmående är viktigare än att ta ett glas vin.
  • Rani
    NollÅtta skrev 2016-06-20 13:55:25 följande:

Läs förresten ditt inlägg igen så ser du hur oempatisk du framstår. Men grattis till dig om du är en av de få som aldrig upplevt/sett alkoholism i din närhet.
  • NollÅtta
    Rani skrev 2016-06-20 14:25:11 följande:

Vi?

Poängen här är ju att man inte vet vilka barn som mår dåligt av detta alltid. Har du bara din närnaste familj - visst. Men är det fler så vet du inte säkert vilka som far illa av detta eller inte. Då är det egoistiskt att inte kunna avstå tycker jag. Fåör batns välmående är viktigare än att ta ett glas vin.

Självklart bjuder jag närmaste släkten familjen på ev dopfest. Men så som du resonerar måste man ju utesluta barn från alla typer av fester, bröllop osv. Där det ev serveras lite bubbel eller vin till maten. Julen och påsken ska vara totalt alkoholfria också! Bjuder du över ett par kompisar med deras barn så ska det inte serveras min till maten för vem vet vad som händer bakom stängda dörrar i deras familjer? Ditt resonemang är orimligt och även om du vill framställa dig själv som empatisk och vi andra som oempatiska så faller ditt resonemang och det låter mest lite hysteriskt i mina öron.
    Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Rani
    NollÅtta skrev 2016-06-20 16:09:57 följande:

Självklart bjuder jag närmaste släkten familjen på ev dopfest. Men så som du resonerar måste man ju utesluta barn från alla typer av fester, bröllop osv. Där det ev serveras lite bubbel eller vin till maten. Julen och påsken ska vara totalt alkoholfria också! Bjuder du över ett par kompisar med deras barn så ska det inte serveras min till maten för vem vet vad som händer bakom stängda dörrar i deras familjer? Ditt resonemang är orimligt och även om du vill framställa dig själv som empatisk och vi andra som oempatiska så faller ditt resonemang och det låter mest lite hysteriskt i mina öron.

Jag tycker inte det är orimligt alls.

Jag har en kusin och en vän till familjen som hela sin uppväxt varit oroliga att deras mamma/pappa ska ta ett glas när de gått bort. Detta kom fram när de var i tonåren och alltså levt med detta hela sin uppväxt nästan. Så nä, jag tycker inte det är orimligt. Inte alls faktiskt. Det jag tycker är orimligt är att vuxna blundar för den påverkan som alkoholen har. Att normen att det ska drickas i alla sociala sammanhang skapar problem och lidande för barn. Allt för att de vill "ta ett glas och fira dopet" eller "ta den traditionella julsnapsen". Ser man inte det - ja då blundar man hårt tycker jag. Är det så viktigt att få dricka när barn är med? Jag tycker inte det.
  • Rani
    NollÅtta skrev 2016-06-20 16:09:57 följande:

Jag säger för övrigt inte att man ska utesluta barnen, jag säger att man ska utesluta spriten. Varför skulle barnen stanna hemma?
Svar på tråden Är det ok att servera alkohol vid dopfesten?