• jonnysbrud

Är det okej att åka pulka på en kyrkogård?

Du befinner dig hos ett par vänner ute på "landet". Dina vänner beslutar sig för att ni tillsammans ska gå och åka pulka. Ni tycker att det är en bra idé och följer med. Era vänner för er då till en kyrkogård som har en lång backe. Det ligger en minneslund bredvid och gravar finns på båda sidorna av där ni ska åka.

Dina vänner vill åka pulka nedför backen med sina barn, är det okej för dig om ni åker där?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att åka pulka på en kyrkogård?
  • Mamsis

Nej, inte för att jag själv har problem med att 'dela' min pulkaglädje med de döda utan för att andra kanske har det och ser det som respektlöst samt att många som går till en kyrkogård kanske vill sitta/gå där i stilla ro och minnas en bortgången person och inte störas av en massa stojande.

• BertilB

En kyrkogård är en minneslund och speciel plats där vi som människor begraver våra avlidna. Det är respektlöst att störa friden, att störa andra människors minnen och tankar. Självklart ska man ha kul och roligt med barnen och med sina vänner. Men stör inte en plats som är inrättat för sorg, minnen och allt som en sörjande människa känner. Om ingen är där för att sörja har inte med saken att göra. Pulkaspår o backen hör inte hemma på en gravplats.  Om alla tänker till så finns det flera ställen som är opassande att göra fel saker på. Det handlar om respekt och förståelse för andras lidnande.

Amor vincit omnia et nos cedamus amori.
  • Koloraturell

Nej! En kyrkogård är en viloplats och ingen lekplats, den ska användas därefter. Av den anledningen låter man inte ungarna klättra i kyrkogårdsträd (som brukar vara väldigt klättervänliga), man springer inte på en kyrkogård och man leker inte kurragömma bakom gravstenarna.

Jag låter inte min son göra detta. Hela världen har han att leka i, så då kan kyrkogårdarna få vara fredad zon. Om jag ser ett litet barn göra någon av ovanstående blir jag såklart inte arg, men om föräldrarna inte reagerar blir jag pissigt sur. Det står till och med intill alla kyrkogårdar att detta är en kyrkogård, en viloplats så man ska visa hänsyn och agera dämpat.

• Koloraturell
    Eisa skrev 2010-02-18 11:18:27 följande:
    Var står det att kyrkan ska vara en lugn (tråkig) plats?
    På informationsskylten intill. Men lugn och tråkig är inte samma sak. 
  • Koloraturell
    Eisa skrev 2010-02-18 11:28:01 följande:
    Varför är det respektlöst? Jag förstår inte riktigt.
    Men hur tror du det känns att stå stilla och gråta, vilja ha tankero att sörja med en unge som tjuter SE UPP I BACKEN, FYRA HÅL I NACKEN!!!! intill dig? 
  • Haraaz

Nej, för att... det är ju helt sjukt.

För det första ska man inte hålla på och leka på en plats där det ligger döda människor, det känns respektlöst (mot den döde och även mot dens anhöriga). Skulle ni dansa på en grav? Det är ungefär samma sak enligt mig.

Sen så är det väl inte världens mysigaste utflykt att åka pulka på en kyrkogård, usch, får rysningar...

• minignagarn

Finns väl inget mer underbart än barnskratt.. så varför inte??
    Men sen behöver man ju inte åka ÖVER gravarna och välta gravstenar och förstöra för den delen heller. Så länge man visar respekt så ser jag inte vad hindren är.

• Bjornis

Ja, jag tycker att det är OK. Vi har en kyrkogård (iofs ganska gammal sådan) här i stan där alla ligger och solar på somrarna. Det är väl härligt att de används?! Vackra platser som folk knappt "vågar" sig in på annars!

• Bjornis

Vill bara förtydliga att jag inte menar att man ska åka pulka förbi sörjande och att detta solandet som sker på kyrkogården här inte är PÅ några gravar utan på en gräsmatta bredvid. Men folk har ju med sig musik och fika och umgås. Men man ska självklart visa hänsyn! Och man hoppas ju att om någon tar illa upp att de säger till!

• Faile
    minignagarn skrev 2010-02-20 10:33:16 följande:
    Finns väl inget mer underbart än barnskratt.. så varför inte??Men sen behöver man ju inte åka ÖVER gravarna och välta gravstenar och förstöra för den delen heller. Så länge man visar respekt så ser jag inte vad hindren är.
    Nu tycker ju inte alla att barnskratt är så jävla underbart. Varför inte bara respektera det?
    Hur många lekplatser vs kyrkogårdar finns det oftast i samhällen? Så jäkla svårt kan det väl inte vara att hitta någon annanstans att vara.
  • TrumPappa0406

En fråga... Hur många döda har ni i er familj?

• ääni
    Faile skrev 2010-02-20 12:24:06 följande:
    Nu tycker ju inte alla att barnskratt är så jävla underbart. Varför inte bara respektera det? Hur många lekplatser vs kyrkogårdar finns det oftast i samhällen? Så jäkla svårt kan det väl inte vara att hitta någon annanstans att vara.
    Exakt.
  • ääni
    minignagarn skrev 2010-02-20 10:33:16 följande:
    Finns väl inget mer underbart än barnskratt.. så varför inte?? Men sen behöver man ju inte åka ÖVER gravarna och välta gravstenar och förstöra för den delen heller. Så länge man visar respekt så ser jag inte vad hindren är.
    Man visar inte respekt om man åker pulka på kyrkogården.
  • TrumPappa0406
    Pemmel skrev 2010-02-21 13:39:22 följande:
    Hur hör det till frågan i ts?
    Det hör till frågan p g a att det är vi som har avlidna begravna som berörs mest av frågeställningen.

(hur dumma motfrågor kan man få)
Svar på tråden Är det okej att åka pulka på en kyrkogård?