Molson Canadian skrev 2010-02-21 17:42:37 följande:
Klart man inte ska kränka andra människor, man ska heller inte utnyttja eller ge sig på människor sexuellt. Jag talar om de fall där man tror och antar av den andra personens agerande att denne är villig till sex. Då snackar jag inte korta kjolar, flirtiga blickar eller ens hångel, utan jag syftar på fysisk interaktion där ord är överflödiga, i en helt normal situation. Däremot, trots detta agerande, kan man innerst inne känna att man inte vill ha sex, men man beter sig som att man vill och man har det för att man inte vågar säga nej. Kanske är man rädd att den andra personen inte kommer tycka om en annars, kanske har man fått lära sig att ens kropp är allmän egendom. I de fallen är det tragiskt, men det är inte fel av den personen som tagit initiativet till sex då den andra personen visat att den velat ha och slutligen har haft sex med person 1.
I det fallet har personen med låg självkänsla "kränkt" sig själv och sin egen sexualitet och behöver arbeta på att säga nej och att bli starkare i sig själv.
Ett nej är alltid ett nej men om ett nej inte sägs, då är det inte alltid svart eller vitt. Därför tycker jag att det är svårt att döma om det är en sexuell kränkning eller inte. Ibland är jag ganska passiv för att jag är trött även om jag är upphetsad och vill, ibland är jag helvild.