• SillaLóa

Hur hade du gjort?

Sålde en bok på blocket i förrgår. I annonsen var det bild på boken samt uppgett ISBN, upplaga etc. 140 kr. Nu ringer köparen och säger att han köpt fel bok och vill ha pengarna tillbaka. Min omedelbara tanke är att det ju är hans eget fel och hans eget ansvar. Jag är hemma med en 4 månaders bebis och orkar inte ut i detta vädret för att gå till bankomat och hämta ut kontanter åt honom. Och så sitter jag där med boken igen och får göra en ny annons.

Hur hade ni gjort?
  • Svar på tråden Hur hade du gjort?
  • Remani

Låter ju helvrickat att han vill lämna tillbaka den och sen att han inte ens orkar ta diskussionen på tfn! Hmmmm...

Säg att du beklagar att han har upptäckt att det var fel bok men eftersom du har gett ut rätt information så gäller köpet och boken tas inte tillbaka. Eller nåt...

Lycka till! {#lang_emotions_smile}

• SillaLóa

Jag beklagar att du köpt fel bok, men jag är ingen bokaffär, så jag föreslår att du säljer vidare boken själv om du inte har användning utav den. Jag har gett ut rätt information om boken i annonsen. Mvh

?
  • SillaLóa
    Remani skrev 2010-02-19 13:46:24 följande:
    Låter ju helvrickat att han vill lämna tillbaka den och sen att han inte ens orkar ta diskussionen på tfn! Hmmmm... Säg att du beklagar att han har upptäckt att det var fel bok men eftersom du har gett ut rätt information så gäller köpet och boken tas inte tillbaka. Eller nåt... Lycka till!
    Nej det är nog mer jag som är lite konflikträdd och han verkar vara en knepig och manipulativ person.
  • SuzR
    SillaLóa skrev 2010-02-19 13:54:04 följande:
    Jag beklagar att du köpt fel bok, men jag är ingen bokaffär, så jag föreslår att du säljer vidare boken själv om du inte har användning utav den. Jag har gett ut rätt information om boken i annonsen. Mvh ?
    ja det låter bra, fast jag hade nog bara vart 'firm but fair' och tagit bort 'jag är ingen bokaffär' biten
  • SillaLóa
    SuzR skrev 2010-02-19 13:57:12 följande:
    ja det låter bra, fast jag hade nog bara vart 'firm but fair' och tagit bort 'jag är ingen bokaffär' biten
    Du har rätt, men jag har redan skickat det. Blev ganska sur nämligen, jag blir sur på sådana typer.
  • SuzR

ok då får vi se vad eller om han svarar...:) jo jag hade också blivit sur!!

• Bedan
    SillaLóa skrev 2010-02-19 14:03:00 följande:
    Det är klart du blir sur! Även om du hade varit en bokaffär så har man ju inte rätt att lämna tillbaka varor hur som helst! Det är bara snälla butiker som har råd som ger öppet köp eller tillgodokvitto. Resten kan säga "sorry, köpt är köpt".
  • SillaLóa

Så nu har människan svarat följande:

"Du sa till min tjejkompis att det var rätt bok hon ringde dig nån dag sen och då sa du att det funkar bra på hermods. Vad ska jag med den boken till?"
    Detta är ju inte ens sant. Det ringde en tjej för en vecka sedan angående boken och undrade om jag hade läst kursen på distans. Jag svarade att jag läst kursen för flera år sedan via CFL. Hon skulle komma och köpa boken dagen efter men dök aldrig upp.
    Visste inte ens att det fanns ett samband mellan dessa två individer.
    Ska jag ens svara??
  • SuzR

nej skit i det. herregud, lönt av honom att bråka för 140 spänn. Han kanske är student fine, men nej han får ju ta reda på vilken bok han ska ha.
    slösa inte mer pengar på honom, speciellt om inte detta är sant det han säger

• SillaLóa

"Det har jag aldrig sagt. Jag läste kursen på distans via CFL och kan omöjligt veta vad som gäller för just din kurs. Du får ju ta reda på vad det är för litteratur du ska ha innan du handlar. ISBN numret står klart och tydligt i annonsen, så jag har inte gjort något fel. ISBN är bokens ID nummer, det är genom det numret som man identifierar vilken studentlitteratur man ska ha".

...har jag lust att skriva.
  • Bedan
    SillaLóa skrev 2010-02-19 15:24:24 följande:
    Så nu har människan svarat följande: "Du sa till min tjejkompis att det var rätt bok hon ringde dig nån dag sen och då sa du att det funkar bra på hermods. Vad ska jag med den boken till?" Detta är ju inte ens sant. Det ringde en tjej för en vecka sedan angående boken och undrade om jag hade läst kursen på distans. Jag svarade att jag läst kursen för flera år sedan via CFL. Hon skulle komma och köpa boken dagen efter men dök aldrig upp. Visste inte ens att det fanns ett samband mellan dessa två individer. Ska jag ens svara??
    Jag tycker inte att du behöver svara mer. Han kommer ändå bara fortsätta tjafsa tills han får sin vilja igenom. Ifall du vill svara nått så kan du säga att du dels inte kan ansvara för att den tjejen var hans vän och att du dessutom inte kan hållas ansvarig för vad hon påstår att du sagt till henne. Han har gjort en tabbe som köpt boken på andrahandsuppgifter utan att kolla upp den själv!
  • lennartsdotter

Det är köparens ansvar att se till att det är rätt bok som köpts. Har han gjort bort sig, surt. Han får sälja den om han inte vill ha den.

Svar på tråden Hur hade du gjort?