Jo jag hade en infektion utan att veta om det. Vattnet gick hemma i vecka 23+0. Mannen var på jobb i Norge och jag hade mina små barn hemma (1 och 3 år). Först ambulans sedan helikopter till Örebro och sedan flyg till Lund. De föddes där fem dagar senare. Hade vattnet gått en dag tidigare hade allt kanske varit annorlunda idag.
Tjejerna fick hjärnblödningar och har idag CP-diagnoser. De går trots allt och vi märker inte av några problem med vare sig motoriken eller med utvecklingen i övrigt.
Få kan se skillnad på dem för de är lika varandra i allt, utseende och storlek. Det skiljde bara 35 gram mellan dem då de föddes och de har följt varandra i vikten förutom ett halvår då den ena halkade efter, men det har hon tagit igen nu när hon får särskild näring. Hon har också knapp eftersom hon inte vill äta genom munnen.
Vi är väldigt lyckligt lottade som har båda tjejerna hos oss. Ett barn som föds i den veckan har bara cirka 50 % chans att överleva, när de är två minskar den procenten för dem båda. Så tjejerna är verkligen två starka kämpar!