• Baby Doll

Enäggstvillingar, när kom dem?

Hej!

Jag är lite nyfiken på vilken vecka era enäggs tvillingar har föds?

Själv är jag i vecka 23+5 med enäggstvillingar och är jätte orolig att föda för tidigt... :-/ (min yngsta dotter kom i vecka 34+4)

Skriv gärna!

• Svar på tråden Enäggstvillingar, när kom dem?
  • tjejligan

Mina kom 34+2 spontant de ville väl ha det årets fräckaste datum{#lang_emotions_wink}(070707).
    Min kompis fick sina enäggs 39+4.

• tjejligan

Du kanske skall lägga tråden i Tvillingföräldrar istället.. Alla kommer inte för tidigt.
    Mina tvillingtjejer var små (1720g resp 2080g), fick sondmatas i ngr dgr- men fick komma hem efter 10 dgr. De behövde inte solas, värmebädd etc. Har hört att tvillingar ligger 1 vecka före i bla lugnmognad jämnfört med enlingar efter vecka 30.
    Lycka till!

• Emmy K

Mina enäggstvillingar kom i vecka 23+5!
    Jag hoppas innerligt att du får gå minst lika länge som med dottern.

• Mejke

Mina enäggskillar kom i vecka 35+2 och min äldsta son kom oxå i vecka 35+2.

• Nopan

Hej!

Våra pojkar kom i vecka 26+2 pga av tvillingtransfusionssyndrom. Var noggrann med kontroller och så! Allt har gått bra fast vi fick en sån rivstart! Lycka till!

• Emmy K

Jo jag hade en infektion utan att veta om det. Vattnet gick hemma i vecka 23+0. Mannen var på jobb i Norge och jag hade mina små barn hemma (1 och 3 år). Först ambulans sedan helikopter till Örebro och sedan flyg till Lund. De föddes där fem dagar senare. Hade vattnet gått en dag tidigare hade allt kanske varit annorlunda idag.

Tjejerna fick hjärnblödningar och har idag CP-diagnoser. De går trots allt och vi märker inte av några problem med vare sig motoriken eller med utvecklingen i övrigt.

Få kan se skillnad på dem för de är lika varandra i allt, utseende och storlek. Det skiljde bara 35 gram mellan dem då de föddes och de har följt varandra i vikten förutom ett halvår då den ena halkade efter, men det har hon tagit igen nu när hon får särskild näring. Hon har också knapp eftersom hon inte vill äta genom munnen.

Vi är väldigt lyckligt lottade som har båda tjejerna hos oss. Ett barn som föds i den veckan har bara cirka 50 % chans att överleva, när de är två minskar den procenten för dem båda. Så tjejerna är verkligen två starka kämpar!

Svar på tråden Enäggstvillingar, när kom dem?