• havielmo

Storlek på mössa

Jag har en son på 16 månader och jag undrar om det är rimligt att han kan ha 49 cm i huvudomfång? Jag fick det till det och nu undrar jag om det är så lätt att han då ska ha storlek 48/50 på mössa? Blev förvirrad då det isf innebär att han ska ha Large på Nova Stars mössor som annars säljer kläder upp till 6-8 år. 

Ska alltså beställa på internet och kan därför inte prova och hittar ingen info där heller.
    Tack på förhand!
  • Svar på tråden Storlek på mössa
  • Barnklädesexperten

Hej!

Storlekar och formen på huvudet kan variera väldig mycket på  barn men 48-50  är ca 9-24månader så det verkar vara normalt.Sedan kan som sagt formen på huvudet variera något enormt.Vissa barn har runda huvuden andra har platta.Vissa har mer avlångt och andra har grunda/korta huvuden.Så jag har tyvärr inget enkelt svar på din fråga.Stickade mössor är mer formbara medan vävda mössor är mer stumma och måste vara mer exakt i passform.Det du bör tänka på när du provar mössan är att du bör få in 2 st fingrar i pannan så det inte sitter för hårt så att det finns marginal när huvudet växer och naturligtvis passformen i övrigt.

Lycka till mvh Therese

Svar på tråden Storlek på mössa