Har ni mjuka leksaker för sig och hårda för sig eller allt huller om buller?
Jag undrar hur ni organiserar eran städnig?hur ni lägger upp och sorterar eller hur gör ni?
Jag undrar hur ni organiserar eran städnig?hur ni lägger upp och sorterar eller hur gör ni?
Vi sorterar, helt galet troligtvis, men det gör vi. Sorterar efter tema så att säga. Bilar i en låda, tågen i en låda, mat och kastruller i en låda, gosedjur i en låda, osv. Vi har massor med lådor.
När barnen var små (upp till ca 2 års ålder) hade jag det inte så jättesorterat.
Det är först efter två års ålder som jag börjat lära dem att sortera, typ dockor i en låda, matleksaker i en, bilar i en osv.
Alla mjuka leksaker trängs i sängen typ
Eftersom dom flesta mjuka är gossdjur...
Sen är det meningen att resten ska va någelunda sorterat, men i slutändan så är det ju så att jag är nöjd bara det ligger i nån låda o inte dräller runt överallt...
Hmmm, böcker insorterade på storlek i bokhyllan, hårsaker i smålådor, smurfar i en smålåda, smycken i smycksskrin, dockor i en "korg", mjukdjur i en stor nätkort (typ tvättkorg), pussel i en byrålåda, papper och pennor i en annan, pärlsaker i en tredje, småspel (typ från McD) i en plastback, utklädningskläder i en egen back i klädskåpet...
Ganska sorterat skulle jag säga.
Fast dotterns "leksaker", dvs "diverse prylar", har en egen plastback, och den är osorterad.
Vi har en liggande Expedit-hylla med 8 fack där vi har plastbackar som förvaring. Från början, när Emilia var under 1 år, låg alla leksaker där huller om buller men när hon var runt 2 år gjorde jag lappar till backarna där jag skrev t ex pussel och klistrade in en bild på ett pussel, bollar, böcker, klossar, väskor, bilar mm. En låda blev blandat-låda där allt övrigt får plats. Det blev enklaree för henne att hitta det hon ville ha och ändå lätt att städa tycker jag. Hon kan ju också hjälpa till och gillar att ha bilderna på lådorna .
Jag köpte korgar från IKEA, och i dessa kastas ALLT som får plats. Sen om det är en bricka till ett memoryspel eller en stor lastbil, spelar ingen roll. :)
Organiserad Oreda har jag döpt mitt hem till!
För att ungen ALLS ska klara av att städa kör vi dagisvarianten här med. Med inplastade bilder på backarna som visar vad som bor i just den backen. Och färgmarkeringar i bokhyllan för vart varje back ska stå (det är lite tetris där, allt får inte plats om inte backarna står på rätt ställe, så det var enklast så). Då kan han städa lite mer systematiskt.
"börja med alla småbilar..."
Mjukdjuren bor för sig i en cykelkorg som hänger på sängkanten. Nu när ungen fått fullstor säng ligger de flesta förvisso i sängen snarare än i korgen, men det spelar ingen roll eftersom det får plats med både nallar och barn.
Visst vore det frestande att skaffa en stor jävla låda och bara slänga ner ALLT i, men det skulle försvåra leken nåt fruktansvärt... det är illa nog när han lagt nåt fel och inte hittar exakt den där blå bilen som uppenbarligen är helt avgörande för ögonblicket...
Till dom är runt 1½ så ligger alla leksaker i en låda (har inga mängder), men sen sorteras det .
Tågbana för sig, duplo för sig, lego för sig, dockor för sig, större dockor i docksängen, dockkläder i en back bredvid, bilar i en låda etc. Försöker ha det så uppdelat som möjligt, dels för att det ska bli lätt att städa (var sak på sin plats) och dels för att det ska bli lätt att hitta. Sen har vi en diverseback där sånt som inte passar någonstans slängs ner.
Min son är bara 14 månader, men försöker ha det lite sorterat i alla fall. Vi har bara ett sovrum, så alla saker är i vardagsrummet och därför vill jag ha lite ordning på det hela.
Vi har tre små korgar med gosedjur som står under en byrå.
I bokhyllan har sonen de understa hyllorna, det blir som sex stycken fack. Där har han tre lådor som det är uppdelat i. Bilar i en, instrument i en, och diverse smågrejer som klossar, bollar, stapelgrejer och bebissaker i en. I de tre övriga facken har han större leksaker, en stor boll t.ex. och en legobox.
I köket har han ett litet IKEA-kök, och i det finns alla tekoppar, vispar, leksaksmat och sånt som tillhör.
Sen har han sin bobbycar och ett tidningsställ fullt med böcker som står framme på golvet.
Funkar rätt bra tycker jag. Tar väl lite längre tid att plocka undan, men å andra sidan vet man var allt är och hittar för det mesta det man vill ha!
Vi sorterar så det blir varje sak på sin plats inne i deras rum. Sen har vi två-tre backar med leksaker i vardsgrummet och de hivar vi bara ner sakerna i. förösker dock ha det så lite som möjligt nere så backarna sorteras ett par gånger i månaden och de som ska vara uppe skickas upp igen.