• Cloud Berry

Berättar du alltid sanningen för ditt barn?

Oavsett om det handlar om sprit, dålig ekonomi, död eller tomten?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Berättar du alltid sanningen för ditt barn?
  • Majsan70

Jag säger alltid sanningen, men berättar inte alla detaljer o det gör jag ju inte för alla andra heller.

• Cloud Berry
    Danitra skrev 2010-02-27 22:36:47 följande:
    Jo, och det ska man ju självklart också berätta. T ex. "Varför röker vissa?" "En del börjar med det för att vara lite busiga eller för att dom är nyfikna. Men i cigaretter finns det ett gift som gör att kroppen blir lite svagare så det är verkligen inte bra att röka!" "Men varför slutar man inte röka om det skadar kroppen?" "För att giftet är så lurigt att det får cigaretterna att smaka så gott att den som röker inte kan låta bli att fortsätta. Det är lite som när du vet att du inte får äta godis men ändå är jättesugen och tar ändå (om barnet gjort det någon gång)."
    Ähum, ja så långt har frågorna inte kommit ännu och de där svaren känns anpassade för äldre barn?.

Bra förklaring men inget jag skulle ge min 4½-åring ännu.
  • Bonanza
    Cloud Berry skrev 2010-02-27 23:01:20 följande:
    Ähum, ja så långt har frågorna inte kommit ännu och de där svaren känns anpassade för äldre barn?. Bra förklaring men inget jag skulle ge min 4½-åring ännu.
    Varför inte då? Nästan exakt så har vi förklarat för vår 4.5-åring och han har fattat precis. Han vet vad "giftpinnar" är och tycker att det är dåligt med rökning. Vari ligger problemet att förklara vad t.ex. rökning innebär?
  • Danitra
    Cloud Berry skrev 2010-02-27 23:01:20 följande:
    Ähum, ja så långt har frågorna inte kommit ännu och de där svaren känns anpassade för äldre barn?. Bra förklaring men inget jag skulle ge min 4½-åring ännu.
    Det där var samtalet jag och min treåring hade.
  • Cloud Berry
    Bonanza skrev 2010-02-27 23:02:49 följande:
    Varför inte då? Nästan exakt så har vi förklarat för vår 4.5-åring och han har fattat precis. Han vet vad "giftpinnar" är och tycker att det är dåligt med rökning. Vari ligger problemet att förklara vad t.ex. rökning innebär?
    Äh, det är ju bara bra att förklara det så.

Har nog mer varit inne på att dra bort fokus än att förklara, vilket kanske varit fel nu när ni fått mig att tänka till.
    Danitra skrev 2010-02-27 23:04:18 följande:
    Det där var samtalet jag och min treåring hade.
    Det förstod jag
  • Danitra
    Cloud Berry skrev 2010-02-27 23:13:24 följande:
    Det förstod jag
    Du menade att det var var för äldre barn och då ville jag bara poängtera att det funkade bra för mig 3-åring.
  • AnnaKlara

Hur många tänker på Phoebe i Vänner när ni läser den här tråden?

"There'll be times when you get older
    When you'll want to sleep with people
    Just to make them like you
    But don't"

• 3tjejer
    Cloud Berry skrev 2010-02-27 23:13:24 följande:
    Äh, det är ju bara bra att förklara det så.Har nog mer varit inne på att dra bort fokus än att förklara, vilket kanske varit fel nu när ni fått mig att tänka till. Det förstod jag
    Du har inte pratat med min äldsta förstår jag Med henne har det inte funkat att avleda sen hon var ung 1. Tyvärr för det blir såklart många konflikter när man måste säga nej istället för " kolla här vilken kul annan grej". Men med henne så måste man ta det hon pratar om för hon kommer inte lämna det förrän hon har fått ett svar. Att försöka dra bort fokus när hon har tänkt ut en fråga känns ganska respektlöst.
    Men visst, ibland hör man ju verkligen att de bara frågar utan att tänka och då kan man avleda eller skoja bort det. Men oftast är frågorn riktiga.
  • StaffenAssar

Nej, jag berättar inte alltid sanningen. Jag försöker göra det för det mesta, men tex så kan jag säga att det inte finns fler kinderägg, fastän vi köper trepack och han får ett på lördagen, om jag just då inte orkar ta skrikande, klängande, klättrande på stolar och rotande i skåp i en dryg timme. Men det händer att jag orkar ta det, och då säger jag som det är att "ja, det finns, men de ska vi spara tills nästa lördag, för du har ju redan fått ditt ägg idag". Detta tycker inte jag är en så "viktig" fråga, så jag får inte särskilt dåligt samvete av att säga så. Men på de flesta frågor så svarar jag så sanningsenligt jag kan, tex att jag faktiskt inte vet, men då säger jag ofta att "jag tror att" och "det kan vara så att". Jag tycker mycket om att prata med min son och att han börjat undra över en massa saker, tycker det är härligt

• StaffenAssar

Kom på en sak till som jag ljuger om, min pappa dog nyligen, och då säger jag som det är att morfar är död, men också som jag inte har en aning om - att han är i himlen. Tror nog inte på det själv men skulle gärna vilja. Det var vad min pappa sade till mig om sin pappa när jag var liten, och det tyckte jag om att höra då. Jag kände alltid att jag hade en farfar fast han var i himlen.

• cajsasmamma

Nej jag berättar inte inte alltid sanningen till min dotter. Men när hennes kanin dog nyligen så försökte jag förklara för henne att nu är kalle med gammelmormor och kusin i himmeln. Jag tror själv på at man kommer till himmeln efter sin död.

Men när hon kommer och frågar om vad man gör när man har sex, så går jag inte in på detaljer direkt. Undrar bara var hon har hört talas om sex ???

• 3tjejer

Själv berättade jag hur bebisar kommer in i magen för min då 4,5 åring. Jag ska erkänna att jag duckade frågan första gången för jag var så oförberedd (trots att jag var höggravid och vi hade pratat om hur bebisen kommer ut). Hennes reaktion blev "men varför gjorde inte du och pappa så"? Eh jo, det gjorde vi ju....

• Bonanza
    cajsasmamma skrev 2010-03-01 12:59:22 följande:
    Nej jag berättar inte inte alltid sanningen till min dotter. Men när hennes kanin dog nyligen så försökte jag förklara för henne att nu är kalle med gammelmormor och kusin i himmeln. Jag tror själv på at man kommer till himmeln efter sin död. Men när hon kommer och frågar om vad man gör när man har sex, så går jag inte in på detaljer direkt. Undrar bara var hon har hört talas om sex ???
    Varför inte? (Snart) femåringen vet om snoppar och snippor och bebisfrön och ägg och hur barn blir till och hur de kommer ut. Det är ju inte något pinsamt eller märkligt?
  • Cloud Berry

Trasigt modem har bidragit till min tystnad.(sitter på lånat modem så nu har jag tid)

Nu ska vi se....

• Cloud Berry
    Danitra skrev 2010-02-27 23:16:53 följande:
    Du menade att det var var för äldre barn och då ville jag bara poängtera att det funkade bra för mig 3-åring.
    Jag vet det, ville bara poängtera att vi inte tyckte lika.
    AnnaKlara skrev 2010-02-27 23:19:01 följande:
    Hur många tänker på Phoebe i Vänner när ni läser den här tråden? "There'll be times when you get olderWhen you'll want to sleep with peopleJust to make them like youBut don't"
    Jag lovar..jag vill verkligen inte ha medhåll. Det är aldrig poängen med mina TS. I like people for who they are as long they dont hurt their kids.
  • Cloud Berry

Nä, jag är full nu så det är inte ens lönt. GODNATT{#lang_emotions_cheers}

Svar på tråden Berättar du alltid sanningen för ditt barn?