-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden Vad tycker ni om sjukskrivna ensamstående mammor som har sitt/sina barn heltid på förskolan?...
-
Fast det är inte självklart att FK jämställer förmågan att ta hand om sitt eget barn med arbetsförmåga. Av de jag känner som är långtidssjukskrivna har de allra flesta rätt att ha sina barn hemma på heltid.S vali s skrev 2010-02-28 11:57:08 följande:För FK är det väl rätt självklart att ifrågasätta detta när dom gör sin bedömning - orkar du ta hand om dina barn bedöms du även att orka med ditt arbete.Frågan är väl hur kommunerna kan tillåtas att ha denna regel som går då emot FK´s regler/beslut?I mina ögon är det kommunerna som för ett rätt ologiskt resonemang - Jaha du är sjuk och kan inte jobba, jamen vad bra då kan du ha dina barn hemma
-
Ang FKs bedömning som jag skrev om tidigare så är det säkert 95% av alla sjukskrivna som inte KAN ha sina barn hemma och samtidigt få sjukpenning. Men naturligtvis finns det diagnoser och den försäkrades önskan som gör det möjligt för dem att ha sina barn hemma, under förutsättning att läkare, sjukskrivne och fk-handläggare bedömmer att det inte gör att tillfrisknandet går långsammare då. Gäller tex vid dödsfall i familjen där även barnen genomgår en sorg och mamman eller pappan som är sjukskrivna mår bättre av att ha sina barn hemma.
-
Det är väl självklart att den frågan tas upp av FK´sFriterad skrev 2010-02-28 12:20:09 följande:Fast det är inte självklart att FK jämställer förmågan att ta hand om sitt eget barn med arbetsförmåga. Av de jag känner som är långtidssjukskrivna har de allra flesta rätt att ha sina barn hemma på heltid.
Sen behöver bedömningen inte bli att orkar du ta hand om dina barn orkar du även jobba - men självklart ska den förmågan bedömas som allt annat som vägs in när FK´s gör sin bedömning. -
Det borde ju vara av betydelse vilken sorts jobb man har.
Jag som arbetar på kontor orkar ju vara på jobbet betydligt mer om jag är krasslig än min granne som är elektriker och bara jobbar fysiskt hela dagarna.
Om jag blir så sjuk att jag måste vara sjukskriven så är chansen större att jag inte orkar med att ha barn hemma än grannen som ju faktiskt kan vara sjukskriven pga en bruten tumme (hände en annan granne) och därmed inte kan arbeta, men borde kunna ta hand om sina två barn på 4 och 6 år.
Dumt att det inte görs individuella bedömningar.
Dessutom kan man ju tycka att om man inte anses kunna ta hand om sina barn mellan 8 och 16 på vardagar så kan man ju tycka att kommunen borde vara skyldig att tillhandahålla barnomsorg resten av dygnet samt på helger i de fall det behövs. -
Annat:
Det beror väl lite på vad mamman är sjukskriven för. Men jag tycker att det är fel att utgå ifrån mamman här.
Barnet kanske behöver mer stimulans än vad mamman kan ge henne/honom, och då spelar det ju ingen roll ommannan egentligen är frisk nog att faktiskt ta hand om sitt barn hemma.
-
Jag tycker att du träffar en viktig punkt där som verkar helt ha kommit bort i den här debatten. Om en kommun t.ex. helt vägrar alla sjuka föräldrar barnomsorg betyder det ju att de helt och håller ser sina förskolor som "förvaringsenheter" för barn medan föräldrarna jobbar. Barnets behov och rätt till pedagogisk verksamhet, stimulans och sysselsättning verkar man bortse ifrån (vilket jag trodde var en betydelsefull ingrediens i verksamheten och anledningen till att det numera heter förskola och inte dagis el. liknande.) Hur stimulerande kan det vara för barn att vara hemma med långtidssjuka föräldrar som inte kan ta sig upp/ut eller orkar leka?Pormoicheia skrev 2010-03-01 11:33:13 följande:Annat:Det beror väl lite på vad mamman är sjukskriven för. Men jag tycker att det är fel att utgå ifrån mamman här.Barnet kanske behöver mer stimulans än vad mamman kan ge henne/honom, och då spelar det ju ingen roll ommannan egentligen är frisk nog att faktiskt ta hand om sitt barn hemma.
-
Annat. Det går ju inte att svara på så där, utan att man vet varför de är sjukskrivna.
-
Här får man bara ha barn på deltid om man inte jobbar. Barnen måste ju få iaf deltid eftersom det är viktigt för dem att få umgås med andra barn. Vet inte riktigt vad jag tycker om heltid dock...
-
har bara läst första sidan. Konstig frågeställning tycker jag, förutom det som de flesta reagerade på - nämligen att man enligt fk SKA ha barnomsorg för att få bli långstidssjukskriven så undrar jag varför frågan bara gäller mammor. Är det andra regler för pappor?
-
Självkalrt skall man ha rätten till att ha sina barn på dagis /förskola när man är sjukskriven för man e ju sjukskriven av andelningar inte frö att vara hemma med sina barn precis.
Har själv vart sjukskriven pga olika besvär sen oktober å jag har rätt att ha min minsta son på dagis samma tider som när jag annars jobbar fast kan erkänna att dom på förskolan försökte de första dom gjorde att tala om för mig att nu fårn du inte ha han mer än 15 timmar i veckan här men dom e inte insatta själva i dom nya reglerna å när jag ringde kommunen så hade jag rätt ha honom där precis samma tider som tidigare eftersom jag va sjukskriven men om ja skulle ha vart arbetslös el föräldraledig så skulle de 15 timmarna gälla.
Nu har jag nu sån tur att jag har äldre barn ( älsta 16 år ) som ser till att minsta får komma till dagis 8 iställe för kl 6 på morgonen eftersom hans skola ligger brevid dagiset så han tar å lämnar honom på dagis varje morgon när han går till skolan
å min andra son som är 14 hämtar när han slutar skolan för jag är inte ens kabapel till att hämta å lämna han på dagis om dagarna så så slipper minsta va där hela dagarna under tiden pappan jobbar. ( jag å pappan jobbar annars samma tider så vi samåker till jobben.) så annars e minsta på dagis från 6,10 till 16,40 men nu med hjälp av sina storebröder så får han gå mellan 8 till 15 iställe. -
Jag är sjukskriven. Det är inget jag valt själv. Jag vill inget hellre än att jobba och ändå har jag varit tvungen att genomgå operation på operation i en fot. Jag får ha min son på heltid på dagis om jag vill för att jag ska kunna rehabiliteras med sjukgymnastik etc. Dock har jag inte honom längre än 15 h i veckan.
Men om 2 veckor börjar jag en arbetsträning med 4 h per dag. Jag måste ändå fortsätta med träning etc.
Jag kan inte ta med min son på 2 år till sjukgymnasten, läkare, röntgen, operationer. Där ska jag kämpa för att utvidga leder som ej längre är funktionella med en extrem smärta. Hur *** ska jag då kunna ha koll på min sprinter till son med extrem nyfikenhet???????