• Anonym (Ensidig mat)

3,5-årig med ensidiga matvanor

Hej!

Min dotter på 3,5 år har i hela sitt liv varit skeptisk till nya maträtter, nya konsistenser och smaker.

Hon är välväxt och lång, så tillväxten är det inget problem med.

Men det är snarare jag som mamma som tycker det är så oerhört tråkigt att hon bara vill ha makaroner och korv, pannkakor osv. Jag står ofta och steker till ett par korvskivor till vår mat för husefridens skull.

Hur ska man göra, ska man ge henne det hon gillar eller ska man servera "vår mat" och om hon inte äter låta henne gå. Men resultatet lär bli att hon blir hungrig, tjatar om annan mat, vill ha mellanmål tidigare osv.

Om man kör den stentuffa varianten att bara servera vår mat hur lång tid tar det innan hon lägger ner kampen o börjar äta vår mat, tror du? 

Snälla ge mig vägledning hur jag ska bryta hennes ensidighet i kosten.

• Svar på tråden 3,5-årig med ensidiga matvanor
  • Barnpsykologen

Hej, barn har inte samma krav på variation som vuxna. Smak ock konsistens upplevs också annorlunda då barns smaklökar utvecklas med tiden.
    Om barnet växer upp med att äta kokta morötter, så är det det inte morötter barnet avvisar. Du skriver att det inte finns några problem kring hennes tillväxt men att du tycker det är tråkigt, då kan du vila i det under tiden.  Att introducera nya saker kan ta tid och det går inte med tvång.
    Dagis och skola brukar vidga barnens matrepertoar, men du kan börja själv med att introducera en ny sak i taget och låt det ta tid.

Lycka till

Svar på tråden 3,5-årig med ensidiga matvanor