• Cs mamma

Astmatråden **vb, vab, ventoline** nr 9

Astmatråden **vb, vab, ventoline** nr 9

OBS: Vi är en rätt tajt grupp som hållt ihop länge. Vi vet det mesta om varandras familjer och liv.

Läs igenom minst TS på ALLA föregående trådar innan ni frågar...

Nr 1 www.familjeliv.se/Forum-3-22/m31962106.html
    Nr 2 www.familjeliv.se/Forum-3-22/m34576016.html
    Nr 3 www.familjeliv.se/Forum-3-22/m37285234.html
    Nr 4 www.familjeliv.se/Forum-3-22/m39253365.html
    Nr 5 www.familjeliv.se/Forum-11-309/m42120614.html
    Nr 6 www.familjeliv.se/Forum-11-309/m44518764.html
    Nr 7 www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47040377.html
    Nr 8 www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html

Inget är OT hos oss!

Snart tvåsiffrigt... hoppla

Mitt nya ledord får räcka som ts denna gång, svengelska SUCKS!

(dvs suck i engelskt pluralis men även normal engelsk betydelse)
  • Svar på tråden Astmatråden **vb, vab, ventoline** nr 9
  • 2små2stora
    Stark Längtan83 skrev 2013-01-12 14:06:14 följande:
    Känns lite tryggt att läsa att det e fler som har det som jag. Veronica heter jag mamma till lille ville född 100421 han har mjölkallergi, tagit prover men visade inget. Reagerar starkt på mjölken kräker, mjölkavföring, luftvägsbesvär får nässelutslag osv han gick upp dåligt i vikt och hade alla dessa diarrér Bvc tyckte de var fullt normalt men jag tog tag i saken själv gick vidare till barnläkare som uteslöt mjölken för ville vid 1års ålder. Pang gick han upp lite över 1kg på 1månad och besvären förbättrades efter ett tag. Han har haft besvär med luftrören med. Eller har kraftiga besvär. Kräker slem. Hostar. Är överaktiv av all medicinering. Just nu står han på ailos morgon kväll (koksalt ventoline) flutide och seritide morgon och kväll airomir var tredje timme. Precis fått bactrim i långtids penicillindos 3mån blev mycket bra till att börja med men nu efter 2mån har magproblemen börjat. Vet inte om det e penicillinet men det e starkt troligt. Ville har varit infekterad igen nu sen dagen innan julafton dvs kräker tjockt segt slem dagligen hostar och rosslar får inte bukt med det. Fick en korttidsbehandling på Betapred med avtrappning 5tabletter 5tabletter 3tabletter och sist 2. Hjälpte inget alls. Doktorn satte in kortisonnässpray att ta morgon och kväll nu hjälpt föga lite. Han tappar i vikt nu igen. Känner mig så maktlös. Förstår att ni e en stark sammansvetsad grupp här behövde bara prata av mig..vi har även provat den där lilla påsen man löser ut i vatten glömmer vad all medicin heter men den hjälpte inte på ville.. Mvh Veronica
    Glömde ju säga hej

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Stark Längtan83

Hej..:) skrev så mycket.. Han har koksalt och ventoline i ailosen ..airomir,flutide och seritide har han bara i vortexen uttryckte mig nog lite otydligt :) singulären ja.. Den kunde i vissa fall blandas ut i välling men vi gav den alltid i lite gröt men märkte aldrig nån märkbar skillnad så den sattes ut igen.. Han står på så full behandling men ändå så infekterad nu. Man blir så maktlös.. Fick telefontid med hans läkare i Växjö om 14 dagar. De andra läkarna säger bara att han har så mycket han kan få, jag tycker han skulle kunna slippa kräkas slem iallafall de går alltid över med Betapred kuren men de är så återhållsamma med den.. Han kräker överallt och nu i hans ålder tycker han det e pinsamt så då låter han hellre bli att äta för rädslan att kräkas blir för stor..synd om honom...

• 2små2stora
    Stark Längtan83 skrev 2013-01-12 20:26:08 följande:
    Hej..:) skrev så mycket.. Han har koksalt och ventoline i ailosen ..airomir,flutide och seritide har han bara i vortexen uttryckte mig nog lite otydligt :) singulären ja.. Den kunde i vissa fall blandas ut i välling men vi gav den alltid i lite gröt men märkte aldrig nån märkbar skillnad så den sattes ut igen.. Han står på så full behandling men ändå så infekterad nu. Man blir så maktlös.. Fick telefontid med hans läkare i Växjö om 14 dagar. De andra läkarna säger bara att han har så mycket han kan få, jag tycker han skulle kunna slippa kräkas slem iallafall de går alltid över med Betapred kuren men de är så återhållsamma med den.. Han kräker överallt och nu i hans ålder tycker han det e pinsamt så då låter han hellre bli att äta för rädslan att kräkas blir för stor..synd om honom...
    Han kanske kan få acetylcystein som gör slemmet lösar då kanske han inte behöver kräkas så mycket av det. 
  • Orange1
    2små2stora skrev 2013-01-13 14:13:27 följande:
    Han kanske kan få acetylcystein som gör slemmet lösar då kanske han inte behöver kräkas så mycket av det. 

Jag glömde fråga om acetylcystein sist. Jag använder ju det, likaså M:s morfar.

Hur mår ni? 
  • 2små2stora
    Orange1 skrev 2013-01-15 20:12:18 följande:

Jag glömde fråga om acetylcystein sist. Jag använder ju det, likaså M:s morfar.

Hur mår ni? 
    Vi mår bra Inhalerar med 3-4 tim mellanrum på dagtid.men nu börjar det närma sig med alla besök på sjukhuset.
    Dietisbesök för W och J i februari. lekterapi x 2 för J och läkarbesök för båda i mars.

J har inte gått upp något på 1.5 år nu och tappat en hel kanal på både längd och vikt.

• Orange1
    2små2stora skrev 2013-01-15 20:17:14 följande:
    Vi mår bra Inhalerar med 3-4 tim mellanrum på dagtid.men nu börjar det närma sig med alla besök på sjukhuset.
    Dietisbesök för W och J i februari. lekterapi x 2 för J och läkarbesök för båda i mars.

J har inte gått upp något på 1.5 år nu och tappat en hel kanal på både längd och vikt.

Hurra för mår bra och lägger till ta i trä.

Hoppas dietisten kommer med kreativa tankar, känns annars som om du/ni redan vet det mesta... Attans att hon inte ökat alls! M hade växt till den gången läkaren tänkt börja utreda att hon inte växt. Hoppas det är smittsamt så att J sticker iväg i storlek under våren!!  

Det finns alltså lekterapi för barn som inte är inlagda?     
  • 2små2stora
    Orange1 skrev 2013-01-17 21:23:13 följande:
    Hurra för mår bra och lägger till ta i trä.

Hoppas dietisten kommer med kreativa tankar, känns annars som om du/ni redan vet det mesta... Attans att hon inte ökat alls! M hade växt till den gången läkaren tänkt börja utreda att hon inte växt. Hoppas det är smittsamt så att J sticker iväg i storlek under våren!!  

Det finns alltså lekterapi för barn som inte är inlagda?     
    Vi går på sprut terapi då J är så rädd för allt vad sprutor heter även om det har blivit mycket bättre. 

Calogen vägrar hon att ta.  

Nu har vi sänkt ned pulmicorten till underhålls dos och dragit ut ventolinet till 3.5-4 tim och tyvärr är det lite mer hosta redan efter några dagar. Men vi testar ett tag till så får vi se.  Nu ska det bli kallt igen så vi lär väl få öka på snart igen.
  • Orange1
    2små2stora skrev 2013-01-17 21:42:05 följande:
    Vi går på sprut terapi då J är så rädd för allt vad sprutor heter även om det har blivit mycket bättre. 

Calogen vägrar hon att ta.  

Nu har vi sänkt ned pulmicorten till underhålls dos och dragit ut ventolinet till 3.5-4 tim och tyvärr är det lite mer hosta redan efter några dagar. Men vi testar ett tag till så får vi se.  Nu ska det bli kallt igen så vi lär väl få öka på snart igen.
    Hoppas det gått med neddragning och superkylan i lördags!

Bra att hon fått lekterapin.

Jag trodde jag kommit på anledningen till alla eksem i ett par tights som "glittrar" och inte är ren bomull.  Men idag var det illa igen (ca 25% av benen så bättre än förut, men ändå) utan tightsen. Kylan kanske.... Ska kolla vad hon åt idag i skolan också.     
  • 2små2stora
    Orange1 skrev 2013-01-21 20:24:48 följande:
    Hoppas det gått med neddragning och superkylan i lördags!

Bra att hon fått lekterapin.

Jag trodde jag kommit på anledningen till alla eksem i ett par tights som "glittrar" och inte är ren bomull.  Men idag var det illa igen (ca 25% av benen så bättre än förut, men ändå) utan tightsen. Kylan kanske.... Ska kolla vad hon åt idag i skolan också.     
    det har gått rätt bra nu kör vid med 4 tim mellan. Men en del indragningar är det och lite hosta mellan varven men det verkar inte störa honom.  Han har tom sovit från 21-06 i sin egen säng En ny madrass verkar göra susen.
    Han var inte utanför dörren i lördags så det gick bra  
  • 2små2stora
    Orange: Hoppas verkligen att ni hittar vad det är som ställer till dem eksemen.
  • Stark Längtan83

Ville fick nytt penicillin idag han ska ta det i 7 dagar sen som underhållsdos mot luftvägarna 3 dagar i veckan tills den värsta förkylningsperioden e över och eftersom han svarar så bra mot penicillin.. är det nån mer som fått det så? De heter Azitromax, tidigare hade han de likadant men med bactrim..

• Orange1
    Stark Längtan83 skrev 2013-01-25 20:19:14 följande:
    Ville fick nytt penicillin idag han ska ta det i 7 dagar sen som underhållsdos mot luftvägarna 3 dagar i veckan tills den värsta förkylningsperioden e över och eftersom han svarar så bra mot penicillin.. är det nån mer som fått det så? De heter Azitromax, tidigare hade han de likadant men med bactrim..
    Nix, inte så men M har fått kurer av Spectramox, allt från ca 1v - 1 mån, då mådde hon fint men när den slutade blev det som vanligt igen. Det var på gång att hon alltid under höst o vinter skulle äta ... jag fick skrivafasi, minns inte vad det heter ... hela tiden, får återkomma när jag minns, inte penicillin men...

Hoppas medicineringen hjälper Ville!!    
  • 060810

Här är det skit igen. :(

Någon som har tips på vad man gör med en 2.5 åring som kräker mängder slem MEN som inte vaknar av det utan riskerar att aspirera skiten? Hur gör man, det kräver nattvak av mig men jag är så rädd att somna och inte höra henne kräka och hon får det i lungorna!
    Finns nåt att göra?

• 2små2stora

Läkarbesök för W idag som slutade med en mängd prover då han inte växt på 8 månader och ytterligare 1 månadssjukskrivning för honom då han direkt blev förkyld efter 2 dagar tillbaka på avdelningen och eftersom det fortfarande går så mycket olika elaka saker vill hon inte riskera något. Så nu testar vi med halvtid på dagis jag kommer att bli knäpp annars.

• Orange1
    2små2stora skrev 2013-03-13 13:31:48 följande:
    Hur går det för er alla?

Skickar tillväxtbaciller och dito friskhets- till lilleman.

M är lätt förkyld men hittills är det helt hanterbart.
    Hon tål ju päls så igår fick hon rida lektion! (Tio tummar upp, tyckte hon. Sedan var det jobb att sanera så inte  hennes pappa skulle bli allergisk.)

Skulle också gärna höra hur övriga har det!!!!!      
  • 2små2stora
    Orange1 skrev 2013-03-13 20:30:10 följande:

Skickar tillväxtbaciller och dito friskhets- till lilleman.

M är lätt förkyld men hittills är det helt hanterbart.
    Hon tål ju päls så igår fick hon rida lektion! (Tio tummar upp, tyckte hon. Sedan var det jobb att sanera så inte  hennes pappa skulle bli allergisk.)

Skulle också gärna höra hur övriga har det!!!!!      
    Vad härligt för henne att får rida igen. William älskar också hästar och det bästa som finns är att få åka häst och vagn med morfar. Får se om han vill rida lite på Gotland i sommar. 

• Stark Längtan83

Ville e hostig men har kunnat avsluta alla inhalationer pga långtidsbehandlingen av azitromaxen (penicillin) ska äta den drygt 2månader till 3ggr i veckan Vi ger bara airomiren lite då och då. Kräkningarna har nästan helt upphört (slem) matlusten e tillbaka och sen han var sjuk sist har han gått upp 2kg.. Bytte välling med.. Till sinlac.. (Mjölkallergiker)

• 2små2stora
    Stark Längtan83 skrev 2013-03-14 09:14:37 följande:
    Ville e hostig men har kunnat avsluta alla inhalationer pga långtidsbehandlingen av azitromaxen (penicillin) ska äta den drygt 2månader till 3ggr i veckan Vi ger bara airomiren lite då och då. Kräkningarna har nästan helt upphört (slem) matlusten e tillbaka och sen han var sjuk sist har han gått upp 2kg.. Bytte välling med.. Till sinlac.. (Mjölkallergiker)
    Vad skönt att antibiotikan har fungerat. 
  • 060810

Här har vi det lugnt för tillfället. Jonalie mår så mycket bättre sen läkaren ökade hennes underhållsdos till 1000 mg Pulmicort.
    Känns som vi kanske kan landa lite nu och så fick hon influensavaccin med så hon slapp den skiten.

Svar på tråden Astmatråden **vb, vab, ventoline** nr 9