• dunderk

Hur får jag min 2,5 åring att plocka undan sina leksaker?

Min son på 2,5 år plockar varje dag ut sina leksaker från sitt rum till vardagsrummet.

Vi har försökt allt för att få honom att plocka in dem igen i sitt rum. 

Vi säger åt honom att när man lekt färdigt med en sak så lägger man tillbaka den i hyllan.

Vi har provat med "en morot" och "straff" (och med det menar jag INTE fysiskt eller psykiskt). Utan mer att vi tar bort leksaker och dylikt. Jag antar att han inte är tillräckligt gammal för att förstå konsekvenser.

Vi har försökt med att vi hjälps åt hela familjen, men detta funkar inte heller. Han tar in typ två saker sen sätter han sig och leker istället.

På dagis är han jätte duktigt och plockar undan efter sig.

Nu undrar jag om någon har tips på hur vi kan göra det roligt för honom att plocka undan sakerna.

• Svar på tråden Hur får jag min 2,5 åring att plocka undan sina leksaker?
  • Martina1
    Martina1 skrev 2010-02-26 23:58:07 följande:
    Man hjälps åt och är envis och ger tonvis med uppmuntran och försöker göra det glatt. Det är mer ansträngande att få en så liten att städa än att bara göra det själv, men jag tycker ändå det är viktigt att man gör det tillsammans inför framtiden.
    Inga straff såklart. Det är inte alltid det går men då går det nästa gång istället.
  • dunderk
    vittra skrev 2010-02-26 23:59:09 följande:
    Tycker fortfarande du lägger för stort ansvar när du förväntar dig att en så liten ska klara av ett så oerhört stort ansvar. Kanske behöver läsa på lite på hur en 2-åring egentligen är utvecklad... du säger ju själv att du straffat honom! Det är ju helt vansinne!
    Jag ska ta och förtydliga mig lite.
    Jag är inte ute efter att han ska städa allt själv jag är heller inte ute efter perfektion. Utan jag vill ha tips på hur jag kan göra det roligt för honom att städa.
  • Tiger Af Lilja

har en 2 åring hemma också som gärna delar med sig av leksaker överallt hehe..
    men jagplockar undan så gott jag kan och när det börjar bli färdiglekt så ber jag henne om hjälp, hon har fått ett leksakskitt städsaker som hon älskar och hjälper till i den mån hon kan och vill, jag tvingar inte utan jag vill att hon ska finna intresse i det hela.

• Marma

tror jag kan hålla med Blå myran om just sång...eller musik brukar funka här hemma oxå. Nu jag inte så pedant men musik e alltid trevligt när man städar   det du sklle kunna göra e att sätta bilder på lådorna/hyllorna där leksakerna ska vara så kan i köra en tävling om vem som e snabbast oxå.  alltså en bild på en bil där bilarna ska vara, på klossar där klossarna ska vara osv.

• Lotlas

Vi hjälps åt hela familjen när det ska städas. Ofta blir det så att det är vi föräldrar som plockar i ordning leksakerna när barnen somnat. De är 2,5 och 1 år. 1-åringen tycker att det är kul att plocka i och ur saker, så hon är den av barnen som hjälper till mest att plocka upp lego och klossar. 2,5-åringen förstår inte varför man ska städa, men när man väl får honom till att hjälpa till så är han supereffektiv!

Jag brukar börja plocka upp t.ex. lego och be honom om hjälp. Om han inte hjälper till så hämtar jag honom (under lek och bus) och tar hans händer och plockar i lego tillsammans med honom. Efter tre-fyra bitar brukar han börja plocka själv. Vi brukar också heja på honom när han städar "Heja XX!" och så applåderar vi när det är klart.

• vittra
    AnnaKlara skrev 2010-02-27 09:32:30 följande:
    Han tar ju in ungefär två saker, det tycker jag är bra jobbat av en tvååring! Hur visar ni er uppskattning för det?
  • dunderk
    AnnaKlara skrev 2010-02-27 09:32:30 följande:
    Han tar ju in ungefär två saker, det tycker jag är bra jobbat av en tvååring! Hur visar ni er uppskattning för det?
    Vi berömmer honom alltid med ord och kramar. Ibland klappar vi händerna och ropar "JA". Ibland gör vi en "duktig-dans".
  • tessi3h

Jag plockar undan det mesta som pojkarna tar fram, 2 snart och 4. Till 4-åringen brukar jag ibland be om hjälp och säga att om vi hjälps åt går det fortare så hinner vi göra ngt kul sen. Nu har han börjat plocka in i diksmaskinen för att jag blivit glad och gett beröm när han gjort så. Tror också "hjälpsamheten" kommer runt 4 år och de vill vara stora och duktiga.

• LullanK

Jag försöker just att få min lille herre 2år och 10 månader att börja städa. Men jag menar verkligen börja städa för helt själv klarar han såklart inte o städa upp hela sitt rum. Är det bara lite o städa som att lägga tillbaka allt lego i legolådan, ja då går det oftast utan problem. Men när han tömt ut alla leksaker i hela rummet, då krävs det en hel del.

Har provat lite olika varianter:

"Du får inte metoden" -funkar oftast ganska bra än så länge.
    Gör en städtävling
    Jag sätter mig ner och blundar så får han överraska mig (lite blir ju bortstädat då iaf och han får dra sitt strå..)
    Vi har discostädning. Jag dansar och tokar mig samtidigt som jag städar. Han tycker det är superskoj och vill självklart vara med och hjälpa till att städa.

Har även berättat om en kollega på mitt jobb som kör en variant på sina barn, vilka är äldre än min son (säga vad man vill om den metoden). Hon kommer in med en sopsäck om de inte städat när hon bett dem göra det. Det som då inte blivit städat slänger hon i säcken och går ut o slänger. Vet inte om hon någon gång verkligen behövt slänga sakerna men det fungerar tydligen hos henne. Iaf så har jag berättat om det och någon gång då det krisat har jag bara behövt nämna. "kommer du ihåg mammas kompis på jobbet som hämtar en påse och slänger leksakerna när barnen inte städat" och plötsligt hjälps vi då åt att städa. Lite skrämseltaktik på låg nivå med andra ord.

Jobbar på förskola. Kan säga att det märks tydligt vilka som är vana vid att hjälpa till att städa hemma och vilka som är vana vid att att slippa för att föräldrarna gör det.

Väntar med spänning på RUL den 4:e mars. Vem bor i min mage?
  • LullanK

TS

Tänkte på en sak. Om han nu tar ut allt till vardagsrummet. Kan ni inte ha en stor leksakslåda som han i vardagsrummet först får lägga alla leksaker han dragit fram i. Alltså han kan städa dit dem. Sedan kan ni ta in den i hans rum och lägga sakerna på rätt ställe. Ofta tycker ju barn att det är skoj att få sortera saker. Du kan fråga vart sakerna ska ligga, eller visa honom om han inte vet.

Å är det lätt för honom att veta vart olika leksaker ska ligga i rummet?  Finns det en speciell låda för olika kategorier av leksaker, typ en legolåda, en billåda osv? Det kan vara att föredra om ni inte redan har så. För att underlätta kan man sätta bilder på lådorna så är det lättare för barnet att se vart de ska ligga.

Lycka till!

Väntar med spänning på RUL den 4:e mars. Vem bor i min mage?
  • Saphi

Vi visar och pratar mycket om det med vår son,men hjälper ju inte mycket. Han älskar att städa annars men inte när det gäller  hans saker. Krävs mycket tålamod och att man hjälper sitt barn. Enda sättet märkte jag när min första var i den åldern. Och har dom syskon som gärna lägger latsidan till så tar dom ju gärna efter det

• shanghaibaby

Jag säger samma sak som de säger på dagis. Min dotter är snart 2år och går på dagis där de är väldigt pedagogiska( Montessori pedagogik)

Allt jag ber henne göra avslutas med ett Please. Det är bl a Engelskspråkigt dagiset så Please funkar hos oss. Och det är mycket Do you remember...så barnen får tänka efter själva och inte bli tillrättavisade.

Ex Kommer du i håg hur man sjuter tillbaka stolen efter sig, kan du visa hur man gör det please. eller snälla.

Eller kommer du i håg vart du tog leksakerna ifrån?, de bor ju i lådan och då vet du var du har dem nästa gång du vill leka med dem. Lägg tillbaka leksakerna är du snäll.
    Eller du kan väl visa mig var leksakerna bor någonstanns?
    Och så är det viktigt att säga tack efter att hon uträttat det man vill.

Och om hon vill ha hjälp med något säger hon Mamma help Please, mycket bättre än bara gnäll.

De är ganska hårda på dagiset, barnen får bara leka med en sak i taget och då sitter de och pysslar med det vid sitt bord och sedan måste de ställa tillbaka leksaken i hyllan innan de tar nästa sak, det funkar hemma hos oss också.

• Guerita
    shanghaibaby skrev 2010-05-17 05:20:37 följande:
    ...De är ganska hårda på dagiset, barnen får bara leka med en sak i taget och då sitter de och pysslar med det vid sitt bord och sedan måste de ställa tillbaka leksaken i hyllan innan de tar nästa sak, det funkar hemma hos oss också.
    Låter väldigt inrutat för så små barn (om nu ditt är i 2-års åldern också) och var anledningen till att vi valde bort just Montessori i alla fall de första åren.

Sånger brukar annars funka bra, det gör de på vårt dagis. Här hemma så gör vi det till en tävling ibland, vem kan fylla leksakskorgen fortast, och sen när det är klart massor med Titta vad fint det blev i rummet nu! Eller att vi plockar ihop en sak i taget typ Leta reda på ALLA Legobitarna i rummet och stoppa dom i lådan. Sen tar vi alla nallarna. Eller alla röda bitar osv. Det brukar han tycka är kul.
  • isisisis

När jag var dagmamma gjorde jag alltid på detta viset.

Sa till barnen: Ska vi gå ut? (glatt)
    och sedan: Plockar ni undan saker na först så går vi sedan!

Fungerade hur bra som helst.

Eller likadant inför någon annan ny rolig sak.
    Typ.Ska vi baka ? osv....å att man alltid röjde först innan varje ny sak.
    Ville liksom inte städa själv allt varje dag,de gjorde det gärna.

• Shmone

Dom "drälligaste" leksakerna (lego, klossar, smådjur osv) har vi i korgar uppe på garderoben så 2½åringen inte kan ta ner dem själv. Där gäller regeln att bara en sak får vara framme åt gången. Städar hon inte upp legot så blir det inga smådjur tex.

Ett effektivt sätt att få henne att bära in sakerna från vardagsrummet till sitt rum är att säga att man ska dammsuga... o sen gå mot tvättstugan för att hämta dammsugaren. Då blir det fart. För hon vill inte att jag ska köra dammsugaren bland leksakerna. :) (förutsätter att jag faktiskt ska dammsuga...)

Det brukar också funka med. "Städa upp nu så inte mormor snubblar på alla saker när hon kommer." (förutsätter givetvis att mormor ska komma)

Hon är matglad också.. och brukar ofta ha leksaker under matbordet. Och då är det ju lätt att säga att "Städa upp nu.. annars kan vi inte äta." Det funkar nästan ofelbart.

Men vissa dagar är det faktiskt spritt språngande omöjligt att få henne att städa upp en enda pryl... och jag tycker också hon är för liten för att man ska kunna kräva att hon ska städa upp allt själv.

Svar på tråden Hur får jag min 2,5 åring att plocka undan sina leksaker?