"Jag säger alltid vad jag tycker, även om det svider"
De senaste dagarna har jag stött på eller läst om människor som säger att de alltid säger vad de tycker, och jag har flera gånger hört sägas "Antingen älskar man mig eller så hatar man mig"
Men, jag undrar lite över detta fenomen. Att säga vad man tycker oavsett situation och plats och utan att ta hänsyn till andras känslor, är det elakt? Eller är det bara ärligt?
Jag har också sett några säga: "Jag säger vad jag tycker, även om sanningen svider,eller "Vissa tål helt enkelt inte att få höra sanningen"
Och där undrar jag verkligen, vad definierar man då som sanning?
Om jag säger till en människa "Din tröja är ful" eller "Jag tycker att du är dum i huvudet", eller "Jag tycker att du gör fel när.." Är det sanning?
Sanning för MIG kanske, men är det sanning för den som hör det, de kanske har en helt annan åsikt? Hur kan man kalla sina åsikter för sanning i alla lägen?
För mig är sanning något som går att basera på fakta, något man faktiskt kan bevisa. Jorden är rund, idag är det lördag..ja ni förstår..
Och varför måste man vräka ur sig åsikter på löpande band och fullkomligt strunta i om man sårar någon annan? Var går gränsen för vad man kan säga och inte säga?
Vad tycker ni?
Jag vill gärna höra era åsikter i den här frågan, eftersom jag tycker att detta är väldigt intressant!