Ts Mamma skrev 2010-03-23 16:03:04 följande:
Dockorna är INGA förebilder för mitt barn, det är hennes LEKSAKER! Alla kläder till Bratz är inte heller uringadfe, kortkorta och mega sminkade. Så ja, till viss del, vill hon ha jeans å en tröja så stoppar jag henne inte, men fortfaarnde är inte Bratz hennes förebild utan det är jag, hennes Mormor, mostrar, kompisar och MÄNISKOR I hennes närhet. Hennes Bratz dockor är fortfarande BARA hennes leksaker!Nä, nu skiter jag i det här, måste nog kolla så inte min 6-åring har sminkat sig och googlar efter plastikopererare som kan ändra om hennes utseende till en Bratz docka...
Det är inte förebilder. Men det är ju bland deras första kontakt med materialismen och media och samhället. Reklamen på tv och i tidningar som är riktade till barn (även om de säger att de inte finns reklam riktat till barn) visar denna typ av leksaker dagligen. Det är detta de blir pumpade med som barn. Lek med de här leksakerna på det här och detta sättet. Se ut som dockorna - du får med egen handväska och slinogr bla bla bla. I takt med att de blir äldre byts ju också informationen ut.
och klart att "ungdomar som är ute o reser" inte kan skyllas på en docka. Det är väl inte det det handlar om. Men dessa dockor är en första kontakt med det idiotiska ideal som råder. Därför bör man väl ändå välja en annan docktyp till sitt barn?