• alterego

Skulle du ge ditt barn Bratz-dockor?

Oavsett om ni har barn eller inte, pojke eller flicka, skulle ni ge ert barn/framtida barn Bratz-dockor eller liknande?

Ingen docka av detta slag skulle någonsin komma innanför min dörr.
    Tycker det är sjukt vilken kvinnobild de ger små barn, med sina getingmidjor, melontuttar, korta tröjor, kjolar, och smink.

Tycker ni detta är ok?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du ge ditt barn Bratz-dockor?
  • Veladis

Jag köper inte heller att flickor automatiskt skulle se Bratz som förebilder. De är dockor, leksaker. Mina barn ser inte Sagan om Ringen-gubbar, Little People-gubbar, Legogubbar, Schleish-figurer(stavning?), Duplogubbar, Playmogubbar etc som förebilder - så varför just Bratz eller Barbie? Barn är smartare än så. 

• anouk86
    Ts Mamma skrev 2010-03-23 15:57:35 följande:
    Fast det idealet finns ju knappt längre, jobbar själv med genus i förskolan och det handlar INTE om att plocka bort saker utaom om att ge dem möjlighet att testa allt, inte bara förutsätta att killar vill ha bilar & tjejer vill ha dockor, utan som sagt var att erbjuda allt till alla. Då ligger det oxå i att inte dömma ut barn (eller föräldrarna kanske som ger sina barn) som leker med Bratz, dety är det jag ställer mig högst frågande mot. Tror du på fullaste allvar att Bratz är de enda dockorna barn som leker med Bratz har???Sen undrar jag vad DU vet om vad Bratz står för för efter att ha sett filmerna med Bratz (tecknade) hjar min syn på dem ändrats radikalt oxå, de värnar om sina vänner, de hjälper de svaga, de spelar INTE på sina utseenden i filmerna så fö rmig står de INTE för kvinnoförakt, det står istället de som föraktar kvinnor som låter sina barn leka med Bratz för.
    De arbetas mycket med Genus idag. Tack gode *** för det. Men det betyder ju att det är ett problem som behövs arbetas med. Det finns fortfarande även om det på papper ser bra ut i handling. Attityder och bemötande tar många år att förändra, men vi är på bra väg. Det håller jag med om.

Återigen; kan man då inte tillverka en likadan fin film som du beskriver utan att de ser ut som de gör?!?! DET är mitt problem.
  • Veladis

Jag tycker dock inte om Bratz- och Barbiefilmer just eftersom jag tycker att de talar om för barnen hur de ska leka med dockorna. Jag vill ju att de ska använda sin fantasi.

• anouk86
    Ts Mamma skrev 2010-03-23 16:03:04 följande:
    Dockorna är INGA förebilder för mitt barn, det är hennes LEKSAKER! Alla kläder till Bratz är inte heller uringadfe, kortkorta och mega sminkade. Så ja, till viss del, vill hon ha jeans å en tröja så stoppar jag henne inte, men fortfaarnde är inte Bratz hennes förebild utan det är jag, hennes Mormor, mostrar, kompisar och MÄNISKOR I hennes närhet. Hennes Bratz dockor är fortfarande BARA hennes leksaker!Nä, nu skiter jag i det här, måste nog kolla så inte min 6-åring har sminkat sig och googlar efter plastikopererare som kan ändra om hennes utseende till en Bratz docka...
    Det är inte förebilder. Men det är ju bland deras första kontakt med materialismen och media och samhället. Reklamen på tv och i tidningar som är riktade till barn (även om de säger att de inte finns reklam riktat till barn) visar denna typ av leksaker dagligen. Det är detta de blir pumpade med som barn. Lek med de här leksakerna på det här och detta sättet. Se ut som dockorna - du får med egen handväska och slinogr bla bla bla. I takt med att de blir äldre byts ju också informationen ut.

och klart att "ungdomar som är ute o reser" inte kan skyllas på en docka. Det är väl inte det det handlar om. Men dessa dockor är en första kontakt med det idiotiska ideal som råder. Därför bör man väl ändå välja en annan docktyp till sitt barn?
  • anouk86
    Veladis skrev 2010-03-23 16:00:44 följande:
    Men tillverkarnas åsikter... Jag skulle kunna dissa Lego bara för att de kör med sitt töntiga speciella tjejlego "för tjejer behlöver rosa lego med större och färre bitar i byggsatserna - för de kan ju inte läsa ritningar och bygga lika bra som killarna". Jag skulle kunna dissa Fischer Price för att de måste göra två olika borgar i sin Little People-serie, en realistiskt grå och en rosa "för att tjejer också kan leka med borgar!" (ja, men måste den vara rosa då!. Jag skulle kunna dissa hela leksaksvaruhus för att de har så könsstereotyp reklam så att man nästan kräks bara man öppnar postlådan inför varje jul. Vi gör alla våra val. Jag har inte valt bort Barbie och Bratz till mina barn (däremot kamperar de tillsammans med t ex Aragorn och Legolas  och andra actionfigurer och inte i något rosa drömslott med inbyggd catwalk och överdådigt sminkbord. Jag väljer att se hur barnen leker med leksakerna, det är det viktiga, anser jag. Sen köper vi också de flesta leksaker second hand - så behöver man inte känna att man i onödan gynnar fåniga leksaksfabrikanter. Dessutom är det billigt.
    Ja det är minst lika absurt.

Smart och köpa second hand. Så slipper man kartongen också.
  • Veladis
    anouk86 skrev 2010-03-23 16:28:06 följande:
    Ja det är minst lika absurt. Smart och köpa second hand. Så slipper man kartongen också.
    Second hand är bra ur många hänseenden...

Vad gäller kartonger för dockor så är det ett h-vete. Håret fastsytt, armar och ben fastnaglade i en snygg pose... Gaah, tar 100 år att ta fram dockan! tur att vi köper det mesta seond hand. Då bara står de där färdiga att leka med. De Bratz som dottern köpt second hand (Myrorna) har f ö varit klädda i jeans&sneakers respektive pyjamas (i "herrmodell") och tofflor. Vi har också vid olika hittat kläder och grejer på Myrorna, t ex en 5-liters plastpåse med kläder och skor från 70-talet och framåt, både hemsytt och "köpt".
  • Mummyfied

Jag tycker inte att de har melontuttar, de har faktiskt ganska små. De flesta leksaker som finns för barn är inte naturtrogna och jag tror knappast att barn tänker att de vill elelr måste se ut som en leksak, det har jag aldrig varit med om att varken jag elelr mina vänner har tänkt när vi lekte med sådant som små.

• Ts Mamma
     Återigen; kan man då inte tillverka en likadan fin film som du beskriver utan att de ser ut som de gör?!?! DET är mitt problem.
    Ja, men vad är det då att lära sina barn att amn inte får se ut som man vill??

Jag vill att min dotter respekterar männikor för vilka de är, inte för hur de ser ut, hon ska visa samma respekt till en handikappad som till Mormopr, hon ska vara lika artig och se personligheten hon hos en "ful" kompis som hos en vacker, hon ska vara trevlig mot en som ser ut som en Bratzdocka (även om jag aldrig träffat någon...) som hon är mot en gammal dam, hur ska hon kunna vara det om Vuxna människor ser ner på och lägger en värdeing i saker och ting istället för att se på dem som just leksaker+???
  • Tilda21
    Ts Mamma skrev 2010-03-23 16:03:04 följande:
    Dockorna är INGA förebilder för mitt barn, det är hennes LEKSAKER! Alla kläder till Bratz är inte heller uringadfe, kortkorta och mega sminkade. Så ja, till viss del, vill hon ha jeans å en tröja så stoppar jag henne inte, men fortfaarnde är inte Bratz hennes förebild utan det är jag, hennes Mormor, mostrar, kompisar och MÄNISKOR I hennes närhet. Hennes Bratz dockor är fortfarande BARA hennes leksaker!Nä, nu skiter jag i det här, måste nog kolla så inte min 6-åring har sminkat sig och googlar efter plastikopererare som kan ändra om hennes utseende till en Bratz docka...
    Då är det bara att lungt konstatera att vi ser olika på saker och ting. Inget mer med det. Du behöver inte ta illa upp eller känna dig tvungen att gå i försvarsställning, eller anat att jag tror att din dotter vill se ut som ett plastfreak. Jag frågade bara vart du drar gränsen mellan verkligenhet och lek. Inga personangrepp, bara en stilla undran.
  • anouk86
    Ts Mamma skrev 2010-03-23 17:03:59 följande:
    Ja, men vad är det då att lära sina barn att amn inte får se ut som man vill??Jag vill att min dotter respekterar männikor för vilka de är, inte för hur de ser ut, hon ska visa samma respekt till en handikappad som till Mormopr, hon ska vara lika artig och se personligheten hon hos en "ful" kompis som hos en vacker, hon ska vara trevlig mot en som ser ut som en Bratzdocka (även om jag aldrig träffat någon...) som hon är mot en gammal dam, hur ska hon kunna vara det om Vuxna människor ser ner på och lägger en värdeing i saker och ting istället för att se på dem som just leksaker+???
    Ja men det är väl klart. Men var är mormor och den handikappade representerade i dockvärlden?

Du säger det själv- du har aldrig träffat någon som ser ut som en bratzdocka. Varför ska vi då ha dockor som ser ut på det viset? Och här kan man inte dra paraleller till mumin eller andra påhittade figurer. Bratzdockan ska ju ändå representera en ung kvinna. Varför ser hon då inte ut som kvinnor gör?
  • Veladis
    anouk86 skrev 2010-03-23 21:13:24 följande:
    Ja men det är väl klart. Men var är mormor och den handikappade representerade i dockvärlden? Du säger det själv- du har aldrig träffat någon som ser ut som en bratzdocka. Varför ska vi då ha dockor som ser ut på det viset? Och här kan man inte dra paraleller till mumin eller andra påhittade figurer. Bratzdockan ska ju ändå representera en ung kvinna. Varför ser hon då inte ut som kvinnor gör?
    Fast det ska ju legogubbar, Playmobilgubbar etc också - representera människor. De är egentligen inte mer realistiska än Bratz.

Nej, jag har inte sett en Bratzmormor eller en funktionshindrad Bratz, däremot har Bratzgämget alla möjliga hudfärger/etniciteter representerade. Det tycker jg är ett plus. Jag vet en mamma som febrilt letade efter en asiatisk babydocka till sin från Kina adopterade son - fanns inte någonstans. Mörkhyade Barbie är sällsynta, bara "vaga" kompisar till Barbie dyker upp ibland och finns inte i många butiker...
  • anouk86
    Veladis skrev 2010-03-23 22:12:02 följande:
    Fast det ska ju legogubbar, Playmobilgubbar etc också - representera människor. De är egentligen inte mer realistiska än Bratz. Nej, jag har inte sett en Bratzmormor eller en funktionshindrad Bratz, däremot har Bratzgämget alla möjliga hudfärger/etniciteter representerade. Det tycker jg är ett plus. Jag vet en mamma som febrilt letade efter en asiatisk babydocka till sin från Kina adopterade son - fanns inte någonstans. Mörkhyade Barbie är sällsynta, bara "vaga" kompisar till Barbie dyker upp ibland och finns inte i många butiker...
    Men den jämförelsen tycker jag inte man kan dra. Ofta ser man ju i reklamen tex där tillverkaren påvisar hur dockan ska användas och hur man kan göra för att efterlikna den. inte ovanligt att det följer med en likadan handväska fast till barnet, eller likadana slingor man kan ha i håret osv.

Plus för etnicitetsmångfald. Jag tycker ändå inte dockan behöver se ut som hon gör.
Svar på tråden Skulle du ge ditt barn Bratz-dockor?