• ullisfri

CP är inget skällsord

Jag blir så trött när vuxna människor säger: "Han/hon är CP i huvudet."  CP är inget skällsord utan en skada. Visst det är en hjärnskada men det betyder INTE att man är dumare än andra: Jag är CP-skadad vilket för min del innebär att jag har talsvårigheter, svårt att kontrollera mina rörelser och svårt för att gå. För andra kan CP-skadan göra att de har ett större eller mindre funktionshinder. Endel kan också ha ett begåvningshandikapp på grund av sitt funktionshinder men inte behöver man vara dum för det. Titta på "I en annan del av Köping" så kanske ni förstår.
    OLIKHET BERIKAR!

• Svar på tråden CP är inget skällsord
  • Selfish Geene
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 08:43:10 följande:
    Sen är det lite kul hur många ofta förmodar att man använder CP som ett skällsord fast man inte gör det. Minns hur jag haft diskussioner om en bekant som har/är CP, och då kanske jag nämner det helt neutral "Ja han är ju CP..:" och så kommer det nån jävla idiot som typ stått och lyssnat på, och skäller ut mig för att jag kallar folk CP (och alltså tror att jag bara säger det för att vara elak)
    Kanske för att du säger att personen är CP?
    Jag tror att CP är något man har!?
  • Användarnamn är för mesar
    Selfish Geene skrev 2010-03-04 08:49:35 följande:
    Kanske för att du säger att personen är CP? Jag tror att CP är något man har!?
    Är/har, same same. Tror visserligen jag brukar säga "är CP-skadad" eller "har CP-skada" - hur som helst så ger det inte folk rätten att komma och skälla ut mig, och anklaga mig för att använda CP som skällsord när jag inte gör det.
  • Selfish Geene
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 08:53:57 följande:
    Är/har, same same. Tror visserligen jag brukar säga "är CP-skadad" eller "har CP-skada" - hur som helst så ger det inte folk rätten att komma och skälla ut mig, och anklaga mig för att använda CP som skällsord när jag inte gör det.
    Det finns en väsentlig skillnad mellan att ha och att vara något, det är verkligen inte "same same"
  • Zimlis
    Selfish Geene skrev 2010-03-04 08:58:07 följande:
    Det finns en väsentlig skillnad mellan att ha och att vara något, det är verkligen inte "same same"
    Det viktiga i detta sammanhanget är väl ändå hur hennes kompis uppfattar det?? Om kompisen skiter i vilket så kvittar det ju - eller?
    Selfish Geene skrev 2010-03-04 08:58:07 följande:
    Bla bla bla.
    Såg du att jag skrev Tror visserligen jag brukar säga "är CP-skadad" eller "har CP-skada"?
    Du behöver ju inte börja fittas om en sån sak nu, det är inte det mitt inlägg handlade om.

Håller fortfarande fast vid att det är fullständig idioti av folk komma och avbryta mig i en diskussion med någon annan, för att skälla ut mig för att jag pratar om min CP-skadade bekanta. Och anklaga mig för att använda CP som skällsord, fast de inte har en aning om vad diskussionen handlar om.
  • Selfish Geene
    Zimlis skrev 2010-03-04 09:01:39 följande:
    Det viktiga i detta sammanhanget är väl ändå hur hennes kompis uppfattar det?? Om kompisen skiter i vilket så kvittar det ju - eller?
    Det är inte oviktigt hur andra som hör samtalet uppfattar det
  • ragatan
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 08:39:54 följande:
    Nu menar jag inte att vara taskig, men jag vet faktiskt inte hur det berikar vår värld att det finns personer med funktionshinder/handikapp? Själv önskar jag att alla borde få växa upp friska och ser faktiskt inte på vilket sätrt vår värld blir bättre v att det finns folk som har en sjukdom eller en skada. (det betyder dock inte att jag anser att de/ni gör världen sämre heller)Dock håller jag med om att det låter fel att använda CP, mongo, bög etc som skällsord. Men visst har det hänt att ja sagt sådant själv, dock aldrig bland folk jag inte vet att det är "okej" med.
    Jag tror inte det finns någon som inte önskar att alla fick födas friska och leva hela livet utan att drabbas av sjukdomar eller trauman som orsakar kroniska irreversibla skador. Däremot finns det mycket man kan lära om uthållighet, tolerans, ödmjukhet och styrka genom att det finns människor som faller utanför normen. Världen blir ju uppenbarligen inte bättre av de de finns (man behöver bara se sej omkring så förstår man det) men den blir ju inte sämre heller.
    Varför använda ord som bara kan brukas i vissa sällskap överhuvudtaget?  Det kan vara en befrielse att spy ur sej elakheter och invektiv, antingen i ansiktet på någon eller tyst inom sej. Men bara för stunden. Det leder ingen vart, det ökar ingen förståelse, det ger ingen tillfredställelse i långa loppet i slutändan slår det oftast tillbaka på en själv.
    Jag vidhåller att användandet av ord som sårar, förnedrar och förminskar andra, säjer mer om personen som använder dem, än om de orden används emot.
  • Selfish Geene
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 09:01:48 följande:
    Bla bla bla. Såg du att jag skrev Tror visserligen jag brukar säga "är CP-skadad" eller "har CP-skada"? Du behöver ju inte börja fittas om en sån sak nu, det är inte det mitt inlägg handlade om. Håller fortfarande fast vid att det är fullständig idioti av folk komma och avbryta mig i en diskussion med någon annan, för att skälla ut mig för att jag pratar om min CP-skadade bekanta. Och anklaga mig för att använda CP som skällsord, fast de inte har en aning om vad diskussionen handlar om.
    Du undrade varför människor blir provocerade när du säger att din kompis är CP, jag gav dig en möjlig förklaring.
  • Selfish Geene
    Selfish Geene skrev 2010-03-04 09:12:24 följande:
    Du undrade varför människor blir provocerade när du säger att din kompis är CP, jag gav dig en möjlig förklaring.
    Jag tycker inte att någon har rätt att skälla ut dig även om du säger att någon är CP och använder det som skällsord, det hör inte till god ton att göra så. Men det är en annan sak.
  • M C

För mig är det inte OK att säga "jävla CP-unge" men helt ok att säga "fick ett CP-ryck".
    Sak och person - den ena handlar om person och är inte OK, den andra beskriver en händelse och säger inget om personen.

Bästa CP-historian är iallafall den som Jesper berättade om Japan-restaurangen och ätpinnarna...

Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
    ragatan skrev 2010-03-04 09:12:11 följande:
    Jag tror inte det finns någon som inte önskar att alla fick födas friska och leva hela livet utan att drabbas av sjukdomar eller trauman som orsakar kroniska irreversibla skador. Däremot finns det mycket man kan lära om uthållighet, tolerans, ödmjukhet och styrka genom att det finns människor som faller utanför normen. Världen blir ju uppenbarligen inte bättre av de de finns (man behöver bara se sej omkring så förstår man det) men den blir ju inte sämre heller. Varför använda ord som bara kan brukas i vissa sällskap överhuvudtaget?  Det kan vara en befrielse att spy ur sej elakheter och invektiv, antingen i ansiktet på någon eller tyst inom sej. Men bara för stunden. Det leder ingen vart, det ökar ingen förståelse, det ger ingen tillfredställelse i långa loppet i slutändan slår det oftast tillbaka på en själv. Jag vidhåller att användandet av ord som sårar, förnedrar och förminskar andra, säjer mer om personen som använder dem, än om de orden används emot.
    Jag har inte försvarat användandet av CP som skällsord så jag vet inte varför du predikar för mig?
    Selfish Geene skrev 2010-03-04 09:12:24 följande:
    Nej, jag undrade inte. Jag sa att det var komiskt och idiotiskt.
  • Selfish Geene
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 09:20:32 följande:
    Nej, jag undrade inte. Jag sa att det var komiskt och idiotiskt.
    Jag såg det nu.
    Jag håller inte med om att det är varken komiskt eller idiotiskt att bli provocerad om man upplever att någon blir kränkt pga sitt handikapp (även om det handlar om ett missförstånd)men jag håller med om att det är irriterande när någon utomstående lägger sig i ett privat samtal, oavsett vad det gäller.
  • ragatan

Jag predikar inte. Iallafall var det inte min mening. Jag kommenterade och besvarade ett av dina inlägg. Om det blev för långt och för jobbigt att läsa ber jag om ursäkt.

ragatan skrev 2010-03-04 09:25:34 följande:
    Jag predikar inte. Iallafall var det inte min mening. Jag kommenterade och besvarade ett av dina inlägg. Om det blev för långt och för jobbigt att läsa ber jag om ursäkt.
    Det var ett inlägg där jag bara påpekade att jag inte ser det som fint eller berikande att det finns människor som har - i vissa fall väldigt grava - handikapp. Jag tycker det är ledsamt. Min bekanta som HAR CP mår psykiskt dåligt, hatar sig själv pga sitt handikapp och vill dö. Han är både svårt fysiskt handikappad och mentalt efterbliven, men förstår tillräckligt mycket för att fatta att han är väldigt annorlunda, lever sitt liv i en rullstol, har svårt att tala och vet att han mår dåligt. Sådant berikar inte. Sådant gör det sorgligt. Jag blir så ledsen av hur han mår, det gör ont.

Efter det skrev jag att jag tycker det låter fult att använda CP som skällsord.

Så jag fattade bara inte varför du började skriva till mig om hur fel det är att använda CP som skällsord när jag tidigare hade skrivit att jag är av samma åsikt.
  • k a t t a

Får jag lägga till en sak som är väldigt störande? När folk slänger sig med "han/hon är sjuk i huvudet" till höger och vänster. Själv är jag "sjuk i huvudet", dvs jag har en psykisk diagnos, men det märks överhuvudtaget inte då jag medicinerar mot en. Kunskap berikar...

• ullisfri
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 08:39:54 följande:
    Nu menar jag inte att vara taskig, men jag vet faktiskt inte hur det berikar vår värld att det finns personer med funktionshinder/handikapp? Själv önskar jag att alla borde få växa upp friska och ser faktiskt inte på vilket sätrt vår värld blir bättre v att det finns folk som har en sjukdom eller en skada. (det betyder dock inte att jag anser att de/ni gör världen sämre heller) Dock håller jag med om att det låter fel att använda CP, mongo, bög etc som skällsord. Men visst har det hänt att ja sagt sådant själv, dock aldrig bland folk jag inte vet att det är "okej" med.
    I en utopi är alla friska och har inget funktionshinder. Tyvärr ser verkligheten inte ut så. Jag känner många människor med funktionshinder som har mycket att ge andra människor genom sin klokhet och sin livserfarenhet. Men jag känner också andra människor med funktionshinder som låtit bitterheten ta över. Olika människor som hanterar sitt liv på olika sätt. Precis som människor utan funktionshinder med andra ord.
    ullisfri skrev 2010-03-04 14:26:55 följande:
    I en utopi är alla friska och har inget funktionshinder. Tyvärr ser verkligheten inte ut så. Jag känner många människor med funktionshinder som har mycket att ge andra människor genom sin klokhet och sin livserfarenhet. Men jag känner också andra människor med funktionshinder som låtit bitterheten ta över. Olika människor som hanterar sitt liv på olika sätt. Precis som människor utan funktionshinder med andra ord.
    Självklart finns det många personer med funktionshinder som har mycket att ge, men jag anser inte att det beror på funktionshindret i sig - utan på personen själv, alltså ser jag inte just funktionshindret som något som berikar vår värld.
Svar på tråden CP är inget skällsord