Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-04 08:39:54 följande:
Nu menar jag inte att vara taskig, men jag vet faktiskt inte hur det berikar vår värld att det finns personer med funktionshinder/handikapp? Själv önskar jag att alla borde få växa upp friska och ser faktiskt inte på vilket sätrt vår värld blir bättre v att det finns folk som har en sjukdom eller en skada. (det betyder dock inte att jag anser att de/ni gör världen sämre heller)Dock håller jag med om att det låter fel att använda CP, mongo, bög etc som skällsord. Men visst har det hänt att ja sagt sådant själv, dock aldrig bland folk jag inte vet att det är "okej" med.
Jag tror inte det finns någon som inte önskar att alla fick födas friska och leva hela livet utan att drabbas av sjukdomar eller trauman som orsakar kroniska irreversibla skador. Däremot finns det mycket man kan lära om uthållighet, tolerans, ödmjukhet och styrka genom att det finns människor som faller utanför normen. Världen blir ju uppenbarligen inte bättre av de de finns (man behöver bara se sej omkring så förstår man det) men den blir ju inte sämre heller.
Varför använda ord som bara kan brukas i vissa sällskap överhuvudtaget? Det kan vara en befrielse att spy ur sej elakheter och invektiv, antingen i ansiktet på någon eller tyst inom sej. Men bara för stunden. Det leder ingen vart, det ökar ingen förståelse, det ger ingen tillfredställelse i långa loppet i slutändan slår det oftast tillbaka på en själv.
Jag vidhåller att användandet av ord som sårar, förnedrar och förminskar andra, säjer mer om personen som använder dem, än om de orden används emot.